פורטל אקווה פורומים מגזין אקווה AquaDex
מאמר מתורגם

רביית Chalinochromis בריצארדי


רביית Chalinochromis בריצארדי



אני מגדל ציקלידי טנגניקה מאז שזה היה בגדר תחביב, שבחישוב מהיר, מדובר במעל 20 שנה!

מסיבה מסויימת, מעולם לא גידלתי בריצ'ארדים מהסוג Chalinochromis, עד לאחרונה.

כיום אני מגדל צמד של בריצ'ארדים Chalinochromis Masked , וצמד של Chalinochromis sp. 'Streaked Masked Mabilibili'.

לאחרונה הצלחתי לגרום להטלה משני הסוגים.

בסיפור שלפנינו, אספר לכם אילו תלאות עברתי בתהליך הרבייה של הדגים הנ"ל, כמו כן, אשתדל להתעמק בהליך הרבייה וההטלה של הסוג Chalinochromis brichardi 'Masked'.



אז ככה,

כבר בתחילה, החזקתי שני צמדים מהסוג הנ"ל באק' בגודל 200 ליטר לערך, טמפ' שנעה בין 26 ל – 28 מעלות, רמת pH 8.2, ובאופן יחסי 'מים קשים'.

במיכל האק' פיזרתי שיכבת חצץ (2.5 ס"מ) בגודל בינוני, כאשר בכל אחת מפינות האק', פיזרתי שכבה נוספת, עדינה וקטנה יותר, לצרכי הטלות של הדגים.

במרכז האק', סידרתי ערימה של עציצים בגדלים שונים (15 – 20 ס"מ) ויצרתי מעין חוצץ בין מרכז האק' לבין פינותיו.

העציצים היו מלאים בסדקים, חורים ומקומות מסתור, שהעניקו לדגים אינספור מקומות להתחבא ולהסתלבט בשקט מבלי שיפריעו להם.

חשבתי, או ליתר דיוק, קיוויתי, שהרביעיה תתפצל ותיצור שני זוגות שייתמקמו ביחד במקומות שונים ברחבי האק' ויחיו בשלום זה עם זה באותו אק'.

בזמנו, לא היה באפשרותי להחזיק שני אק' ייעודיים למטרה זו, ובכך להפריד את הזוגות, אז נאלצתי להסתדר עם מה שיש.

בנוסף, רציתי לתת לטבע לעשות את שלו, ושכל זכר ייבחר לעצמו את הנקבה (מבין המבחר ה"אדיר") ובכך להימנע מלהיות השדכן.



נושא נוסף (וחשוב לא פחות) שיש לציין, אודות אופן הגידול והשמירה על הדגים, הוא נושא הפילטריזציה.

אני השתמשתי ב – 3 פילטרים ספוג בגודל בינוני, כשאליהם התלווה פילטר חיצוני גדול.

לכל אלו התווספה פעולת החלפת 30% מהמים מדי שבוע, והאכלת הדגים באוכל "דיאטטי" יבש לציקלידים וספירולינה, שרימפסים קפואים ותולעי דם קפואות. עם כל התנאים והטיפוח שהשקעתי, לא נאלצתי להמתין זמן רב, ודי במהרה ניתן היה להבחין בהיווצרות שני זוגות (ללא שידוך). שלב הרבייה היה נראה קרוב מתמיד.

הזכר הדומיננטי בחר לעצמו את הדגיגה ותפס עבורם את הפינה השמאלית של האק'. הזכר הפחות דומיננטי לא התנגד לחלק הימני שנותר, ובטח לא לדגיגה השניה (כמו שנאמר, הסתפק במה שיש לו).

עם הסידור של האק', כפי שתיארתי קודם לכן, היה נחמד לראות שהזכרים התמקמו כל אחד בנפרד, באזורים נפרדים באק', וכמעט ולא התקרבו למרכז, ל"אזור העציצים". הפעמים היחידות שניתן היה לראות אותם במרכז האק', היה כשזכר אחד ניסה להרחיק את האחר מהטריטוריה שלו, או כשהיו עסוקים במשחקי החיזור בינם לבין הנקבות. הנקבות, מאידך גיסא, הסתובבו והשתוללו באופן חופשי למדי במרכז האק', בין כל העציצים. יותר מזה, היה כל כך מוזר כשהן לא היו במרכז, עד כדי כך, שכשראיתי אותם בפינות האק', ב"שטחי הרבייה" שלהם, הייתי משוכנע שאוטוטו אני אראה דגיגונים מתחילים לצאת מתוך העציצים.



שני הזוגות הטילו כמה וכמה פעמים ברחבי האק'. אחרי ההטלה השנייה או השלישית של הזכר הדומיננטי, דברים החלו להשתנות. הזכר הדומיננטי החל להשתגע מעט ולקבל התקפי זעם, עד כדי כך שאולצתי להרחיק את הזוג השני מהאק'. למען האמת, אפשר לומר שהזכר השני היה "במרחק של 5 סנפירים מהקבר" לאור האירועים שקרו באק'.

את הזוג השני העברתי לאק' בגודל 340 ליטר, ששימש גם כן כאק' רבייה לסוג Aulonocranus dewindti. במהלך מספר שבועות לאחר ההעברה, הזכר השני החלים כמעט לחלוטין מהמלחמה שבה שרה (שלא מרצונו), והחל לחזר אחר הנקבה. את הרבייה שלהם, כבר ניתן היה לראות אחר כשבועיים ימים.

בחזרה לאק' השני (200 ליטר), הזכר איבד את שפיותו והפך אגרסיבי מיום ליום. הנקבה נאלצה להתמודד עם הטרדות בוטות וקשות מאין כמוה, גם כאשר היתה מחוץ ל"שטחי הרבייה".

הזכר גילה מידה מסויימת של רחמים בימי ההטלות של הנקבה, אך מייד לאחריהם, גילה את פרצופו האמיתי והמשיך בהטרדותיו. לזכותו של הזכר, וכדי לא להוציא לו שם רע, ייאמר, כי לא הציק לבני משפחות וליתר הדגים הצעירים אלא רק לנקבה.

לאחר ההטלה הבאה, ניאלצתי להוציא מהאק' הנוכחי גם את הנקבה.



בנקודה זו מצאתי את העצמי במלכוד היות ולא היה לי לאן להעביר את הנקבה.

האופצייה היחידה שעמדה בפני, היתה העברת הנקבה לאק' 40 ליטר בו תשהה באופן זמני, לבדה, עד שתחלים מהטראומה שעברה. לאחר מספר ימים, החלטתי לנסות להעבירה לאק' הגדול (340 ליטר), ביחד עם כל הדגים שהיו שם, בציפייה שמאיפה שאני נמצא, אי אפשר ליפול.

חושבים שצדקתי?! לא!!!

איזה טעות עשיתי, הנקבה שהעברתי, החליטה לאמץ לעצמה גישה של שליטה, ומהרגע שנכנסה, שחתה במהירות לעבר הנקבה השניה והחל "להסביר" לה (מצטער, אבל כאן הייתי חייב לעדן את דברי, שכן, התנהגותה של הנקבה החצופה היתה מתחת לכל ביקורת) מי הבוס החדש.

הזכר, שלא אהב את היחס החדש שקיבלה אהובתו משכבר הימים, לא נשאר חייב, והביע גם הוא את דעתו על האורחת הלא רצוייה באופן קשוח למדי.

בשלב זה הייתי חייב להתחיל למצוא פתרונות יצירתיים ומהר. ניגשתי לאק' נוסף בגודל 220 ליטר שהיה לי ופיניתי משם את כל הדגים שהיו לי, תוך כדי שילוב של ציקלידים מאגם ויקטוריה באק' חלופי. מהאק' הגדול שהכיל 3 Chalinochromis brichardi, הוצאתי מהר את הנקבה הבעייתית שבקושי הספיקה להתוודע לזוג הוותיק, ובכך השארתי אותם במקומם הרגיל. את הנקבה שמתי באק' 220 ליטר לזמן מה עד שיירגעו הרוחות, וכך היה. הנקבה הסתדרה לבדה ונראה שהשקט חזר למחוזותינו.

אך כמו כל דבר טוב, גם לזה היה סוף, ומהאק' הראשון, הזכר הנותר החל להציק לזכר הקטן (אבל גדול ביחס לשאר) ממנו. מרבית מהזמן לא נצפתה סכנה לדגים הצעירים יותר, תודות לעציצים שפיזרתי שם, אבל בראייה מעט רחוקה, היה צורך להתכונן להפרדת כוחות עתידית, והרחקת הזכרים מהאק'.

בינתיים, באק' של צמד הדגים הנותרים, הדינמיקה בין השניים לא היתה כבעבר, והיחסים עלו על שרטון מאז תקרית הנקבה הנוספת. הזכר לא הביע עניין בנקבה שאיתו, והנקבה מצידה, תפסה מרחק והתמקמה בחלקו העליון פינתי של האק'.



בשלב זה החלטתי לקחת את הזכר הבוקר מהאק' המקורי, להפריד אותו מהזכרים הצעירים יותר, ופשוט לתת לצעירים לגדול בנחת. את הזכר הבוגר העברתי לאק' 340 ביחד עם הצמד הקיים ובמקביל, הוספתי את הנקבה שבודדתי בעבר. לאחר השוק של המעבר, הזכר הדומיננטי השתלט על האק' כפי שהיה בעבר, נטפל לנקבה לעיתים קרובות, אבל הניח לה כשהיא הסתובבה בחלקו העליון פינתי של האק'.

בנקודה זו החלטתי להשאיר את המצב כפי שהוא, ומה שיהיה, יהיה...

לא התכוונתי להיכנס לסרט הזה של הפרדת הכוחות ושילוב דגים כאלה ואחרים פעם נוספת.

זה היה לפני 4 שבועות.

במשך 4 השבועות הללו, הדברים נרגעו, כל אחד למד מחדש את מיקומו, הזכרים חיזרו אחר הנקבות והכל היה נראה תקין.

היום בבוקר, להפתעתי הרבה, שמחתי לגלות ענן קטן של דגיגים קטנים, מסתובבים להם בשקט, מעוד הטלה מוצלחת.

אני מקווה שיהיה טוב, מקווה, אבל לא בונה על זה!



מקווה שנהניתם!



מאמר מקורי:

Spawning Chalinochromis brichardi 'Masked'



By Michael McKinney

from The Underwater News, Pioneer Valley Aquarium Society, January 2004

Aquarticles







לינק למאמר מקורי:

http://www.aquarticles.com/articles/...brichardi.html