פורטל אקווה פורומים מגזין אקווה AquaDex
מאמר מתורגם

תכנון אקווריום צמחיה

  • תכנון אקווריום צמחיה

    טקשי אמנו




  • מבוא:




  • כמו בכל עיסוק יצירתי, ישנו אלמנט חזק של טעם בתכנון אקווריום צמחיה, לכן קשה לומר "זוהי הדרך הטובה ביותר". אולם כאשר הצמחים לא בריאים ומוריקים, או כאשר האקווריום עמוס באצות לא משנה כמה מסודר ומעוצב הוא. לעומת זאת, גם אם העיצוב לא כל כך יפה ויצירתי, אך הצמחים בריאים ומוריקים העין שלנו תקבל את העיצוב כיפה!

    למעשה ישנם שני סוגי מערכים של אקווריומי צמחיה, האחד מבוסס על "גינת צמחי מים" והשני מבוסס על הטבע.

    הסוג הראשון נקרא הסגנון ההולנדי (DUTCH STYLE) ומבוסס על סדר הצמיחה, סוג הצמח וצבעו. צמחים ארוכי גבעול משמשים כבסיס לסגנון זה. נוכל להשוות סגנון זה לגינת טוליפים (צבעונים).

    הסוג השני, מבוסס על הטבע וקשה יותר ליישום, משום שבני אדם שונים מסתכלים על אספקטים שונים של הטבע. המאפיין במערך זה הוא שהוא מבוסס על ההתבוננות בטבע הפראי, ולא בגינת טוליפים.

    המשותף בין שני המערכים הנ"ל הוא ההשקעה והאהבה שמשקיע הגנן התת-מימי, שמביאה לתוצאות היפות.

    הדרך הטובה ביתר להגיע לשלמות היא להיות חשופים להשפעות שונות ומגוונות: נופים טבעיים, גינות יפניות, ציורים, תמונות, מוזיקה ועוד.

    אחד הדברים החשובים ביותר בעיצוב ובתכנון האקווריום הוא – אם אין לך מספיק זמן או שאין השראה, על הגנן/אומן לחכות לרגע המתאים ולא לעשות משהו בכל זאת…. בנוסף אם האקווריום הרצוי יקר מידי – אל תתפשר על זול יותר, חכה לרגע המתאים.

    האקווריומיסט חייב מרחב פעולה של זמן, כסף והשראה. החיפזון מן השטן, צריך להנות מהיצירה ולא למהר לשום מקום. הטבע נראה שונה ויפה יותר כאשר יש זמן פנוי להתעסק בו. כשיש מספיק זמן, נוכל להיכנס לפרטים הקטנים וזה מה שעושה את ההבדל. כיש מספיק זמן להתבונן גם רחוב ריק, נראה יפה ומלא קסם….

    דבר נוסף חשוב הוא הכח להתבונן: בכמה פרטים אתה יכול להבחין? כמה אתה זוכר? עד כמה עמוק אתה נכנס לפרטים.



  • יצירת נוף תת מימי:



    כאשר ניגשים ליצירה בספרי אמנות למינהם, ישנם המון צורות גיאומטריות וקווים "מפחידים" ולא מובנים. אולם אם נרד לעומק הקורה נראה כי יצירה לא כל-כך קשה להבנה. בכל יום ובכל דקה מקיפים אותנו עשרות יצירות, החל בקופסאת סיגריות של מרלבורו, גלויות, עמודי השער של המגזינים, בקבוקי הבושם וכו' – כולם נוצרו על מנת לענג את עיני הצופה. בכדי לענג עיני הצופה, משתמשים המעצבים ביחס שנקרא "חיתוך הזהב" או "מספר הזהב" (GOLDEN SECTION). לדוגמא אם נרצה להניח סלע באקווריום של 120 ס"מ, רוב האנשים לא יניחו אותו במרכז, אלא איפשהו בצד הימני או השמאלי של האקווריום. המיקום האידיאלי והמאוזן ביותר יהיה לפי חישוב מספר הזהב שהוא 1:1.618 (או 3/5 בקירוב). מעצבים מקצועיים משתמשים בכלל זה בתת מודע, ואין להם צורך לחשב את הנוסחא בכל פעם מחדש. מומלץ לשחק עם "מספרי הזהב" ולנסות יחסית שונים ולא מאוזנים אחרים. "חיתוך הזהב" נקרא גם "מספרי פיבונצ'י" בכלכלה וה"מרכז האופטי" .



  • יצירות וצורות בסיסיות:




  • בציור, ארכיטקטורה, צילום וכל סוגי האמנות השונים, השימוש במרחב פתוח (SPACE) מהווה נקודה מהותית. המרחב מהווה מרכיב חשוב באמנות כמו שהוא משמש מרכיב חשוב בטבע, ונמצא גם ביער הסבוך ביותר. האקווריומיסט משתמש לרוב בשלשה סוגי מרחב:



    1. המערך המשולש: כל סוגי המשולשים יכולים לשמש ומשמשים למערך זה. המשולש יווצר כתוצאה משימוש בצמחים, גזעי עץ ו/או סלעים. יש לשמור על כך שהמשולש יראה מכל הכיוונים. בכדי להתחיל עיצוב כזה, יש לחלק את האקווריום לשני משולשים ע"י העברת קו דמיוני מהפינה השמאלית הקדמית לפינה הימנית אחורית. החלק הקדמי של המשולש יכיל צמחים נמוכים והאחורי יכיל את הצמחים הגבוהים. הגובה המשתנה של הצמחים יתן מימד נוסף למשולש וישלים את המראה.

    2. מערך תילי (מערך סוללה): מערך בצורת תל המורכב ע"י הצבת גזע עץ ו/או סלעים וצמחים ארוכים במרכז האקווריום ובצדדים יונחו צמחים נמוכים יותר או צמחים המרכיבים מדשאה. מערך זה נראה פשוט, אולם דורש טכניקה מדוייקת. יש להתחיל עם הצבת הגזע בסטייה קלה מהמרכז.

    3. מערך U: זהו מערך היוצר תמונת מראה למערך התילי. גזעים, סלעים וצמחים גבוהים יונחו מאחור ובצדדים ויצרו מעין U ויותירו מרחב פתוח במרכז האקווריום. המערך יסודר כך ששני צידי האקווריום לא יהיו סימטריים אלא ביחסים של "חיתוך הזהב" או 2:3 או 1:2 בגבהים שלהם. מערך זה הוא הפשוט ביותר משלושת המערכים הבסיסיים ומתאים יותר לאקווריומים מאורכים. טקשי אמנו משתמש ברוב האקווריומים המאורכים שלו במערך זה.

















  • מיקום גזע עץ (DRIFTWOOD):



    תחילה יש לוודא כי הגזע אכן מתאים לאקווריום, כלומר גזע מיושן היטב שהגיע מהפיליפינים או אפריקה הטרופית והיה מונח זמן רב מתחת לפני המים. הדרך הטובה ביותר לעשות זאת זה פשוט לשים אותו בתוך האקווריום של חנות הדגים שלך ולראות שהוא אכן שוקע. גם גזע שוקע, שלא הונח זמן רב במים – לא יתאים לאקווריום מאחר שעם המגע הממושך עם המים החמימים שבאקווריום טרופי הוא יתחיל להירקב, להתפורר ולהפריש למים רעלים. הגזע יפריש חומציות טניות למים ויהפכו את המים למים צהבהבים או חומים בצבע תה, החלפות מים תכופות יעלימו את הצבע הסורר. בכדי להימנע מטנין יש להרתיח את הגזע .

    לכל חתיכת גזע יש צורה וצבע שונים. אין כלל מיוחד בבחירת גזע, אולם האספקט העיקרי שיש לבחון הוא גודל הגזע. ככלל יש לבחור גזע קטן יותר ממה שחשבת עליו בתחילה משום שתמיד כשתגיע הביתה הוא יראה גדול ומגושם ויאיים לתפוס את כל האקווריום.

    ישנם שני דרכים לעצב עם גזע עץ –האחת לבחור חתיכת גזע שנראית יפה, להניחה באקווריום וממנה להתחיל את העיצוב, זו הדרך שבה יבחר האקווריומיסט המתחיל בד"כ. האופציה השניה היא לבחור את סוג העיצוב הרצוי ואז לחפש אחר הגזע הרצוי. בד"כ המקצוענים בוחרים בדרך זו. דרך ביניים בין שתי האופציות הנ"ל היא לבחור בחנות את הגזע היפה ביותר ואז לפנטז כיצד נתכנן בעזרתו את העיצוב הרצוי.

    יש להניח את הגזע כך שתתקבל ההרגשה כאילו הוא מונח על אחד מצידי האקווריום או להשאיר מרחב פתוח מאחוריו בכדי להדגיש אותו.

    דרך נוספת להדגיש את הגזע היא לשתול עליו שרכים. כאשר בוחרים גזע למרכז האקווריום יש לבחור בחתיכה גדולה ויפה שתיצור מראה דרמטי ולשתול עליה שרכים ועשבים זוחלים. גזעים שטוחים יעזרו לבניית מערך משולש שיתמוך בצמחים ויתן קווים יפים יותר.



  • סידור סלעים :



    ניתן לסווג סלעים בשתי צורות, האחת לפי מקום מוצאם, לדוגמא: הרים, נהרות, אוקיאנוסים וימות וכו' או לפי החומר ממנו הם עשויים: גרניט, לבה וכו'. יש לבחון את הסלעים האם הם מעלים את רמת ה-PH או שנשארים אינרטיים ולא משפיעים על פרמטרי המים. הסלעים השונים, שונים בעיקר בגודלם ובצבעם. סלעים שחורים נותנים אווירה קרירה, סלעים חומים משרים אווירה חמימה יותר וכו'. צבעים צבעוניים או סוגים שונים של סלעים באותו אקווריום פוגעים בהרמוניה ויוצרים מראה לא טבעי ויש להימנע מכך. לעומת זאת, מומלץ להשתמש בסלעים דומים בעלי גדלים שונים. סלע גדול כמרכז האקווריום ומצדדיו מפוזרים סלעים דומים בגדלים קטנים יותר להשלמת המראה. סידור הסלעים יחקה את הקורה בטבע, יש ליצור מעלות, מורדות ו"רחובות" מסלעים כמו שנראה בנחלים זורמים בטבע או בהרי בזלת ….





  • "הלבשת סלעים וגזעי עץ":



    סלעים וגזעים המונחים באקווריום מבלי ל"הלבישם" יראו כתלושים מהנוף ומפריעים להרמוניית האקווריום בכך שהם נראים לא טבעיים. עלינו להלבישם באיזובים ובשרכים בכדי לשוות להם נופך ישן ופורה. בכדי להלביש גזע בג'ווה מוס (JAVA MOSS, VESICULARIA) יש להניח את הצמח על הגזע בצורה הרצויה וללפף את הגזע בחוט תפירה רגיל, לאחר חודש-חודשיים חוט התפירה ירקב ויעלם , עד אז הג'ווה מוס יתפס לגזע בצורה טבעית וימשיך לצמוח. דרך נוספת היא להכניס את הג'ווה מוס לחרכים בתול הגזע, בזופו של דבר יתקבל אותו אפקט.

    בכדי לחבר שרכים כמו מיקרוסוריום או צמחים כמו אנוביות יש לחברם בעזרת אזיקוני פלסטיק, גומיות קשירה או חוטי תפירה, שוב, לאחר כחודש-חודשיים השרכים יצמיחו שורשים לתוך הגזע ונוכל להיפטר מהחוטים המלאכותיים.

    בכדי לחבר צמחים חסרי שורשים כמו ריצ'יה, יש לקשור אותם עם חוטי דייג ולא חוטי תפירה שירקבו עם הזמן, מאחר והם לעולם לא יתפסו מעצמם לגזע וחייבים להיתמך ע"י החוטים. ניתן להשתמש עם ברשתות שונות, אני למשל משתמש ברשת של שקיות מטבעות שוקולד של עלית או ברשתות של "אבועגלה" של נשים.

    הריצ'יה מסוגלת לצמוח לרמה כזו שכוח הציפה שלה גדול מהרשת והחוטים ואז היא תתרומם כלפי מעלה – לכן יש לגזם באופן תכוף! לאחר זמן ממושך (כך טוען טקשי אמנו) הריצ'יה תאבד את יכולת הציפה. כבר שנתיים שאני מנסה ולא מצליח.



  • השימוש בצמחי המים השונים:



    הסגנון ההולנדי מבוסס על סימטריה, לעומת הסגנון הטבעי שלא מתייחס לסימטריה ומחפש את ההרמוניה בין כל המרכיבים השונים. לדעתי הטבע עצמו זהו הדבר המדהים ביותר ועליו יש להסתמך. הכאוס שיוצר הטבע הוא הסדר המושלם ביותר.



    יצירת הרקע הקדמי: בבניית נוף תת מימי מיניאטורי הצמחים הנמוכים והקטנים הם החשובים ביותר. צמחים אלה מרכיבים את הבסיס לנוף כולו וממלאים את התמונה כולה. עיצוב גרוע נוצר בד"כ מחוסר תשומת לב לצמחים הנמוכים או צורה לא טבעית של שתילה. הצמחים הנמוכים הנפוצים ביותר הם : אכינודורוס טנלוס, סגיטריה ננסית, אלוכריס, קריפטוקורין מינימה, קריפטו' רוברה וקריפטו' נווילי. ניתן להכליל גם את הריצ'יה והג'ווה מוס כצמחים ננסיים היוצרים רקע קדמי.



    שימוש בצמחים כנקודות שיא בעיצוב: צמחים בעלי מרקם מיוחד ועלים או צבעים מיוחדים ישמשו אותנו שצמחי "סוליטייר" שיונחו בקדמת ובמרכז האקווריום וישמשו נקודות מיוחדות, ויעזרו לעיני המתבונן לעבור מקדמת האקווריום לצמחים הגבוהים בסופו. צמחים שכאלה יהיו הנימפיאות למינהן, קריפטוקורינים ואכינודורוסים מיוחדים, אפונוגטונים, וולסנריות ועוד הכל לפי טעמו של מקים האקווריום.



    יצירת הרקע האחורי: על הרקע האחורי להיות שתול בפראות על-מנת ליצור נוף פראי ומושלם. צמחי רקע אחורי יהיו בד"כ צמחי גבעול ארוכים ומהירי צמחיה כמו הרוטלה, היגרופליה, לודביגיה וכו'. יש לשתול קבוצות צמחים בעלי עלים זהים בקבוצות ולא גבעול אחד מכל סוג עלה וצבע. צמחים בעלי עלים אדומים הם הפרחים של האקווריום ולכן יש לדאוג לרמות גבוהות של תאורה ופד"ח בכדי לתמוך בהם וכדי להדגיש את הצבעים המיוחדים שלהם.





  • כלי גינון:



    בכלים השימושיים ביותר הם מספריים, מלקחיים וכלי לישור המצע. ישנם מלקחיים ומספריים של מנתחים שעולים הון תועפות וכמובן שהם טובים ומדוייקים יותר, אולם לדעתי יש להשקיע את הכסף במקומות שונים ולהשתמש במוצרים פשוטים מאייס או הום סנטר. ללא מלקחיים כמעט ובלתי אפשרי לשתול גלוסוסטיגמה וללא מספריים חדות, נפגע בגבעולי הצמחים העדינים ונקשה עליהם לצמוח מחדש.
תגיות