פורטל אקווה פורומים מגזין אקווה AquaDex
מאמרי יסוד

עקרונות יסוד לעיצוב אקווריום


המאמר המקורי "עיצוב, יסודות & CO2" מאת amir, נתרם ע"י פרש-ריף
עיבוד שכתוב ועריכה: שחר נגארי
________________________________________

הקדמה :

בראשית הדברים נשאל לשם מה לנו לקרוא מאמר ארוך ומייגע על עיצוב? האם לא שמענו וראינו מספיק? מה יוסיפו לנו כללי הברזל של איזה יפני קשיש?
ובכן בשלב זה ראוי שנכיר בכך שיש לנו הרבה ללמוד. חרף כל הניסיון וההתקדמות בתחום העיצוב, הרי שרבים מאתנו טרם הפנימו את כללי היסוד של המשחק הזה. כשטאקשי אמאנו מציץ בתצלומים מתחרויות בהם אנו משתתפים (אם הוא בכלל טורח), סביר להניח שהוא מגחך לו כסמ"ר המביט בפלוגת טירונים נודפי ניחוחות בקו"ם ושוק.
רבים המעצבים אשר מחפשים חידוש, וחושבים לפרוץ גבולות וללכת נגד הזרם והקיבעון. אך אם נבחן את תוצאות החידוש הזה, פעמים רבות נמצא לא טעם ולא ריח...
אומנם אמרו חכמינו "אי אפשר לבית מדרש בלא חידוש" (חגיגה ג ע"א), אך חידוש, צריך להיעשות בתוך מסגרת תוך שימוש בעקרונות יסוד וקווים מנחים המאפשרים לנסח אמירה משמעותית ומעניינת, שיש בה גם יופי מלבד פריצת גבולות.
עיצוב ע"פ עקרונות יסוד לא רק שיוליד תוצאה המושכת את העין והלב, אלא גם יקל על תחזוקה שוטפת וייטע סיפוק בקרב האקווריומיסט המרוצה.

עקרונות יסוד לעיצוב אקווריום:

טבע!

העיצוב היפני מתבסס על קבלת השראה מהטבע ומנופיי העולם, וחיקויים בזעיר-אנפין באקווריום. הרי מה יפה יותר ממגוון נופי העולם? וכשיופי כזה בנמצא לשם מה אנו צריכים להמציא מחדש את הגלגל? הבסיס לעיצוב היפני, על רבגוניותו ומופעיו השונים, נותר זהה, וכולל שימוש בעקרונות זהים.



הקרחון המתנפץ תמונה מתוך flicker מאת Dominic

היופי הדומם:

אחד מהעקרונות הבסיסים ביותר בעיצוב היפני הינו מתן חשיבות עצומה לאובייקטים דוממים.
אובייקטים אלו ישמשו כתבנית לעיצוב, ועליהם לתפוס מקום מרכזי גם כאשר יתווספו לנוף פרטים צבעוניים ובולטים כמו צמחים, אשר ניתן לטעות ולראות בהם כמרכיב המרכזי. ע"פ האמור, נשאף ליצור תמונת נוף ממוזער, שתוגדר בעזרת חפצים דוממים כדוגמת אבנים וגזעים (יש לבדוק התאמה לאקוריום והשפעה על ערכי מים...)



מתוך flicker מאת Fran Taylor

שבירת צורה, בריחה מהזוגי והסימטרי:

לרבים מאתנו נטייה טבעית לקשר בין יופי לסימטריה. ניתן לראות כיצד סימטריה משמשת מדד מרכזי בבחינת בריאות ויופי של דגים, בני אנוש ויצורים חיים באופן כללי. לא כן הדבר כאשר נרצה ליצור בסיס דומם לעיצוב הנוטל השראה מהטבע (עקרון א'). בטבע ניתן להבחין בצורות א סימטריות ואי-זוגיות בבסיס נופים דוממים (ואף בצורות מעולם החי). פעמים רבות נבחין ביחס א-סימטרי המכונה "חיתוך הזהב", עליו נרחיב בהמשך.
מבנה סימטרי הכולל מספר זוגי של אובייקטים דוממים ייתפס כמלאכותי, נגוע בקיצ' ומשעמם. דווקא שבירת הצורה היא שמושכת את העין ויוצרת עניין.
בתורת הזן הפכה הא סימטריה לעקרון יסוד בעיצוב. מספרים זוגיים, לעומת זאת נתפסים כטאבו בעיצוב, ובפרט המספר 4 המזוהה עם מזל רע וצרות (ביפן לא תמצאו קומה רביעית בשום בניין...).



תמונה מתוך flicker מאת Global Citizen

האבנים הגדולות:

סיפור:
איש עסקים מצליח הוזמן להרצות בפני סטודנטים לכלכלה על הדרך בה הגיע למעמדו. הנ"ל הציג בפני הסטודנטים אקווריום, ואבנים בגדלים שונים. הוא הכניס למכל את האבנים הגדולות עד שהמכל התמלא, לאחר מכן דחף אבנים קטנות יותר וחצץ במרווחים שבין האבנים הגדולות. לאחר מכן שפך חול, שחלחל במרווחים הקטנים, ולבסוף מילא את המכל במים עד שפתו.
שאל המרצה את הסטודנטים מה הם הבינו מהמיצג הנ"ל. קם אחד וענה: "למדתי שלא משנה עד כמה אתה חושב שיומך עמוס, תמיד ניתן לדחוס עוד דברים בלו"ז."
הגיב המרצה: "מה שרציתי שתלמדו הוא שקודם כל צריך למקם את האבנים הגדולות..."

בטרם נעמיס את כלל הפרטים והמרכיבים הדקורטיביים, עלינו להבין תחילה מה הבסיס העיקרי לעיצוב שברצוננו ליצור.
כאמור אובייקטים דוממים כסלעים וגזעים הם השלד המגדיר את צורת הנוף. לאחר שהפנמנו זאת, עלינו לדאוג לשמור על פרופורציה כך שאובייקטים אלו לא יהיו קטנים מידי ויבלעו ברקע (בפרט באקווריום צמחייה, בו הצמחים גדלים מטבעם, מסתירים את השלד ויוצרים אנדרלמוסיה), ולהיפך שלא יהיו גדולים מידי ביחס לגודל המכל ויגרמו לתחושה של מחנק וסתימות...
לאחר הנחת קווי המתאר, נוסיף אובייקטים נוספים כצמחייה וכד'. נדאג שהמתאר הדומם ישאר דומיננטי גם לאחר צמיחה והתפתחות למייצג שתילה מלא... בטווח הרחוק, קשה לתחזק עיצוב ללא בסיס.
יש לשמור על פרופורציה גם בין המרכיבים השונים של הדקורציה והעיצוב, כך שהללו יצרו תמונה קוהרנטית ושלמה, ולא יראו כהיברידיזציה מרושלת ומטולאת.
ברוב המקרים רצוי שהעיצוב הדומם יגיע עד חצי מגובהו של האקווריום ויתפוס נפח משמעותי, כך שרוב תשומת הלב תתמקד בו, ואילו הצמחייה תשמש כגורם המשכי ומקשר.

תמונה של הגולש VIS

פוקוס:

מלבד האלמנטים שצוינו עד כה (השראה טבעית, שלד דומם, שבירת צורה, א-סימטריה ואי-זוגיות, פרופורציה) עיצוב טוב מתבסס על תכנון טוב, וכולל נקודה פוקלית. נקודה פוקלית היא נקודה אשר בה יתמקד מבטו של הצופה, אפקט המתקבל בעזרת המבנה הדומם והצומח. כדי ליצור עיצוב מוצלח בעל נקודה פוקלית נעזרים בסוג התפאורה (סוגי סלעים, מיני צמחים...), ובמבנה בו היא ממוקמת.
כאן ראוי להכניס הסבר קצרצר על חיתוך הזהב בו נעזר בבחירת מיקומה של הנקודה הפוקלית.
חיתוך הזהב הינו מספר אי רציונלי (שבר אין סופי שלא ניתן להציג כמנה של מספרים שלמים, כמו פאי למשל) המוצג ע"י האות φ וערכו 1.6180339…. מספר זה מופיע כבר בספר "יסודות" של אוקלידס, והעסיק אנשי מדע ואמנים שנים רבות.


(תרשים מתוך ויקיפדיה, ערך חיתוך הזהב)


היחס 1:1.618… מבטא מידות וגדלים בטבע, ושימש בציור ואדריכלות כיחס המבטא יופי ושלמות. ניתן למצוא יחס זה:
בפנתגרם (כוכב מחומש) המופיע בין היתר על פנינו כאשר אנו מחייכים,



(בתמונה העורך מפגין צחצוח שיניים קפדני)

בישרים מאונכים הכלואים בספירלה,


cc תמונה מעובדת מתוך flicker המקור מאת Petter Duvander

ובאינספור צורות נוספות.


CC תמונה מתוך flicker מאת froots

לענייננו, השימוש בחיתוך הזהב לצורך מיקום הנקודה הפוקלית, יתרום לשבירת הסימטריה ויוסיף נופך טבעי ואסטטי לתחושה אשר ישרה התוצר הסופי.

 

כעת לאחר שסקרנו את עקרונות היסוד לעיצוב האקווריום, נבחן כמה צורות עיצוב שימושיות.

קיימים מס' מבנים בסיסיים:

המשולש:


תמונה של הגולש nell269

מבנה משולש יכול להתקבל בעזרת שיפוע המצע, מערך אובייקטים דוממים או גיזום וסידור הצמחייה. בדר"כ נמצא שילוב של כל האלמנטים הנ"ל, באופן היוצר משולש שקודקודו העליון מצוי באחת מקצוות העיצוב. במצב האידיאלי, הצורה המשולשת הבסיסית תתקבל מסידור המצע והאלמנטים הדוממים, ותועצם בעזרת הצמחייה.
מבנה זה כולל אינספור אפשרויות, תוך גיוון האלמנטים המרכיבים את המשולש, ושינוי השיפוע של היתר. כמו כן מבנה המשולש מתאים יותר לאקווריומים גדולים המאפשרים משחק עם גובה ליצירת השיפוע, ודורש לעיתים גיזום קפדני.
הנקודה הפוקלית שתמשוך את מוקד תשומת הלב, תמוקם בנקודת השיא של המשולש, ועליה להיות להכיל מרכיבים קבועים ובולטים, המושכים את העין מבחינת צבע, מרקם וצורה.
את נקודת השיא נמקם ע"פ חיתוך הזהב כנ"ל...

אם נעזרתם בשיפוע המצע, יש לדאוג להתאמת צמחיה שתשמור על המתאר הרצוי – דשא וצמחיה נמוכה הצמודים לקרקע, צמחי גבעול בגיזום מדורג...

V שייפ:



תמונה של הגולש nell269

מבנה זה מורכב משני שיאים, וירידה הדרגתית למרכז, ומהווה "שדרוג" של מבנה המשולש. מוקד המשיכה בעיצוב זה, הוא דווקא נקודות השיא הקיצוניות. מיקוד זה מפנה את המבט כלפי חוץ, באופן המקנה תחושת פתיחות ומרחב. בשל זאת ניתן להשתמש בעיצוב זה במכלים קטנים, בכדי לקבל אשליית עומק ומרחב שקשה ליצור בעזרת עיצובים אחרים.
ניתן ליצור מבנה V כך שנקודות השיא (סלעים או צמחי גבעול גבוהים) ימוקמו בפינות האחוריות, ואילו מרכז השטח הקדמי של המכל יכוסה בצמחייה ואלמנטים נמוכים.
כמו כן ניתן לשתול צמחי דשא ושרכים ("מוס") בלבד, ולבנות את השיפוע בעזרת מצע, גזעים וסלעים, כך שלא נזדקק לגיזום תכוף בכדי לשמור על המבנה. (במידה ונעשה שימוש בשכבה עבה של מצע, יש להיזהר מכיסים אנאירוביים שיפלטו גזים רעילים, ריחות לא נעימים, ועלולים לפגוע באיכות המים...)
דוגמא לעיצוב בעזרת שיפוע מצע וצמחייה נמוכה של המשתמש  VIS:



יש להימנע מעיצוב סימטרי מידיי כפי שהבהרנו בראשית המאמר, אפשרות מוצלחת לשבור את המבנה הסימטרי הינה שימוש בחיתוך הזהב כנ"ל...

סוללה \ "פירמידה"



תמונה של הגולש VIS

מבנה זה הינו ההיפך הגמור של ה V שייפ, וכולל ריכוז אלמנטים בולטים במערך אחד ממוקד ומרכזי. על המוקד להוות נקודת שיא, הן מבחינת גובה וגודל והן מבחינת צורה וצבע, שתמשוך את תשומת הלב, ותיצור עניין. ככל שנמקם את הנקודה הפוקלית רחוק יותר מפאתו הקידמית של האקווריום, כך נעצים את תחושת העומק שתתקבל.
ניתן להשתמש באובייקטים המתפרשים מעבר לתחומי הסוללה המרכזית, באופן המאפשר לרתום את יתר המרחב לאפקט המרכוז. יש לשמור על פרופורציה בין גודל ואופי הסוללה, לנפח המכל שברשותנו. כאשר ברשותנו נפח מצומצם הרי שריכוז האובייקטים בצורת סוללה מאפשר ניצול חסכוני של המרחב. בנפחים גדולים ספקטרום העיצובים והפרשנויות האפשריות, פתוח ומגוון יותר.



תמונה של הגולש shayf

גם כאן נוכל לעשות שימוש באובייקטים דוממים בלבד, או שנשלב צמחייה המקשרת בין אובייקטים המצויים במרווחים שונים זה מזה. ניתן גם להשאיר חללים פתוחים בין עצמים, באופן שאינו פוגע במיקוד ובנקודת השיא.

"פירמידה שטוחה"



תמונה של הגולש סטס

עיצוב הכולל הצבת אלמנטים על הקרקע, ליצירת צורה משולשת בה קודקוד הפירמידה מצוי בחלקו האחורי-מרכזי של המכל. צורה זאת ממקדת את המבט על קודקוד הפירמידה ומקנה תחושת עומק.
ניתן לשלב צורה זו עם ה V שייפ להעצמת תחושת העומק והמרחב.



תמונה של הגולש nell269



תמונה של הגולש VIS

סיכום:

במאמר זה פתחנו צוהר, המאפשר הצצה לעולם עיצוב האקווריום, תוך בחינת עקרונות היסוד והקווים המנחים את גדולי המעצבים. למדנו לרתום לשירותינו אובייקטים דוממים ליצירת מסגרת, שימוש בצומח כגורם מקשר המשרה קוהרנטיות ותכנון יחסים וצורות הדרושים ליצירת המבנה בו נחפוץ, תוך יניקת השראה מנופי הטבע המרהיבים. טעמנו גם כמה דוגמאות מצולמות, והרחבנו את אופקינו בתחומים מרתקים שקצרה היריעה מלהעמיק בהם עוד.
נאחל לכם עיצוב מהנה, שיוציא את היופי הטמון בכם ובעולם סביב מהכוח אל הפועל. נשמח אם תשתפו גם אותנו בנחת ובסיפוק הנובעים מהאקווריום היושב על הדלפק בסלון, או על שולחן העבודה שלכם, ע"י פרסום תמונות בפורום המתאים...