פורטל אקווה פורומים מגזין אקווה AquaDex
מאמר מתורגם

אקווריום צמחיה למתחילים - מרכוס נ.ג

אקווריום צמחיה למתחילים - מרכוס נ.ג



אקווריום השופע בצמחיה הינו מראה מדהים לחזות בו. לרוב אנשים רבים נרתעים מגידול, מכוון שנתפס כמסובך ומלא בטכנולגיה בשביל תחביב פשוט.

כמובן הדבר נראה קשה במקצת בהתחלה, אבל כמו שאומרים, הקושי הכי גדול נמצא במוחנו.

וכמובן, בכל מטלה שמשתלמת בסופו של דבר יש את הלימוד הראשוני והכנות.



אך זוהי תקוותינו שתמצאו באקווה ידע החל ממרמת מתחילים ועד לרמת מומחים אשר מחליפים מידע בינם לבין עצמם ותלמדו אחד מהשני.

שימו לב כאשר אתם מפרסים שאלה, לדוגמא: "מדוע העלים בצמחים שלי נעשים צהובים?", עליכם לספק את כל המידע האפשרי על האק' שלכם, כמו: תחזוקה, תנאים, האוכלוסיה באק' וכ"ו.



לפניכם, מדריך פשוט על אק' צמחיה בסיסי שמשתמש בהזרקת פד"ח (2CO) לאקווריום.



תאורה:

שפורפרות פלורסנט, נורות PL (נורות פלורסנט קומפקטיות בצורת U) או נורות מטאל הליד טובות לגידול צמחים, נורות אשר מכילות "ספקטרום מלא" (5500K-7000K) מאשר צמיחה טוטאלית של הצמחים. לאק' אשר הפד"ח מוזרק אליהם מומלצת תאורה של 1W - 1.5W לליטר. משמע לאק' 60 ס"מ, יספיקו 2 נורות פלורסנט של 30W כל אחת, או שתי נורות PL של 36W כל אחת, ואילו לאק' 90 ס"מ יספיקו 4 נורות פלורסנט של 30W כל אחת, או 4 נורות PL של 36W כל אחת. זמן הארה של 10-11 שעות ביום מומלץ.



חנויות דגים מקומיות מחזיקות בד"כ מגוון של סטים תאורה לאק' המתאימים לכל כיס. אפשר אפילו להרכיב לבד את הנורות, ישנם מספר דיונים בקטגוריה ציוד באקווה על כך.



פחמן דו-חמצני (CO2):

חנויות לרוב מחזיקות ערכת פד"ח הכוללת: בלון גז דחוס, ווסת עם מונה לחץ, שסתום מחט (השולט על כמות הפד"ח המוזרקת), שסתום בדיקה, מונה בועות, צנרת ודפיוזרריאקטור (תלוי עם הפד"ח מוזרק ישירות לאק' או ממוסס בפילטר). כאשר הבלון מתרוקן, רוב החנויות מאפשרות למלא אותו מחדש בשביל סכום פעוט.

ישנן מערכות המגיעות עם שסתום סלויידי, המחובר לאותה נקודת חשמל כמו הנורות, כך שהפד"ח מוזרק לאקווריום רק כאשר הנורות עובדות.



אופציה זולה יותר היא מערכת פד"ח DIY שמשתמשת בשמרים ובבקבוק פלסטיק (ניתן למצוא מספר מאמרים במאמרי ה-DIY באתר, כמו כן חיפוש בקטגוריה יעלה תוצאות רבות על ערכת שמרים). ערכה זאת לא מומלצת לאקווריומים שאורכם עולה על 90 ס"מ.



כדי לבדוק ולנסות להגיע למיסוס מלא של הפד"ח באק' (20-30 מ"ג) יש לבדוק את ה-PH ו-KH במים (ספירת בועות איננה ממש עוזרת). בגלל שהנושא מסובך, אנא התייעצו בפורומים המקצועים.



מיכל ופילטר:

רוב המיכלים מתאימים לגידול צמחים מלבד אלו עם פילטר שיציאתכניסת המים שלו נמצאים למטה. (שייקה, אני רק מתרגם, תרגיש חופשי להוריד את השורה הזאת אם היא איננה נכונה)

יש לבחור סטנד או שידה שתחזיק את המשקל הכולל של האקווריום שכולל: המיכל + חצץ + מים + תאורה.

המכסים הכבדים שמגיעים עם חלק מן האקווריומים לא תמיד מתאימים לצמחיה, הם צוברים חום ומפריעים לטיפול בצמחים.

בנוסף לזה הם גם לא מספקים מספיק מקום לכמות הנורות הדרושות לאקווריום צמחיה.



אקווריומים בעלי פילטר גג גם כן אינם מומלצים, הם תופסים מקום יקר הדרוש לנורות בשביל הצמחיה, ותזוזת המים שהם יוצרים על פני המים גורמים לאיבוד הפד"ח באקווריום.

פילטרים פנימים מומלצים למיכלים קטנים אשר לא עולים באורכם מעל 60 ס"מ.

קיים בשוק מגוון רחב מאוד של פילטרי דוד (של יצרים כגון: אהיים, אטמן וכד') המתאימים לכל כיס ולכל נפח.

פילטרים תת- קרקעים אינם מתאימים גם כן לאקווריום צמחיה.



מצע:

נחלק את עיניין המצע לשני חלקים

החלק הראשון הוא בסיס המצע המורכב מתערובת של חומרים מזינים שהצמחים דורשים אותם (דשן), אותם חומרים מונחים בקרקעית המיכל.

החלק השני הינו חצץ רגיל (אין להשתמש בחצץ המכיל אלמוגים או צדפות, הן משנות את הכימיה של המים) יש להוסיף את החצץ על הדשן בעובי של בין 50 מ"ל לבין 100 מ"ל.



קיימים הרבה מאוד סוגים של דשנים בחנויות, לא ניתן לדעת איזה מהם הכי טוב. היו דיונים רבים בקטגוריה על איכות הדשן מחברים שיש להם ניסיון בסוגים שונים של דשן, חפשו אותם.



מערכת קירור:

חובבים רבים המשתמשים במערכת תאורה חזקה רואים את הטמפ' מגיעה ל-30 מעלות ואף יותר.

צמחים משגשגים בטמפ' של 26-28 מעלות, מאוורר של מחשב הפועל על מתח של ACDC (תלוי בגודל המאוורר) יקרר את המים. אפשרות יקרה יותר היא להשתמש במקרר לאקווריום.

קטגוריה הציוד מכיל כמה דיונים על עיניין קירור האקווריום.



דישון ומחזור החנקן:

מחזור החנקן מתייחס לבקטריות ההופכות את צואת הדגים והאמוניה לניטריט, ואת הניטריט לניטראט אשר נצרך ע"י הצמחים. כאשר מקימים אקווריום חדש, במשך כמה שבועות ראשונים, כמות הבקטריות איננה מספיקה מה שגורם להעלאת כמות האמוניה במים הגורמת מוות לדגים ולאצות לפרוץ.

המלצתינו היא לא להוסיף דגים לאקווריום מלבד כמה אוכלי אצות, עד שמחזור החנקן יתייצב



חובבים רבים מדשנים את האקווריום במנרלים הדרושים לצמחים כגון 3NO (ניטראט), 4PO (פוספט), K (אשלגן), Fe (ברזל), Mg (מגנזיום) ועוד מספר יסודות. הדישון עוזר לצמחים לגדול ומונע התפשטות אצות.

זה לא הכרחי להוסיף דשן נוסף לאקווריום 3-4 שבועות אחרי שהאקווריום הוקם.

בחירת אוכלוסית דגים וצמחים:

רוב סוגי הדגים מתאימים לצמחיה בתנאי שהם לא חופרים במצע או אוכלים את הצמחים. למען האמת, ככול שיהיו פחות סוגי דגים, האפקט יהי טוב יותר. דוגמא לזה תמצאו באקווריומים שטקשי אמנו מעצב (http://www.vectrapoint.com או שתפנו לחנות הקרובה אליכם ובקשו ספרים על אקווריומים).

בשביל מידע נוסף איזה צמחים כדאי לשתול באקווריום כדאי להיוועץ בקטגוריה צמחיה של אקווה או באקוודקס שם תוכלו לקרוא על כל צמח וצמח ולבחור לכם כאלו שתעמדו בדרישותיהם.

לינק למאמר המקורי: http://www.aquarticles.com/articles/...nted_Tank.html



מקווה שהטיפים יעזרו לכם להתחיל ברגל ימין את התחביב המלהיב והמתגמל הזה, מצפה לראות אתכם באקווה.

תגיות