פורטל אקווה פורומים מגזין אקווה AquaDex
מאמר מקורי

כל מה שרציתם לדעת על עלה שקד הודי

מגדלים חובבים ומקצועיים ברחבי העולם, כמו גם בישראל, גילו את השפעתם המופלאה של עלי השקד הודי על האקווריום שלהם. כיצד משפיעים העלים על הרכבם הכימי של המים, מדוע הם עוזרים לבע"ח להתאושש ממחלות ופציעות, מתי כדאי להשתמש בהם ואיך

מגדלים רבים משתמשים בעלי שקד הודי באקווריומים שלהם, בעיקר בשרימפסיות ובמיכלים בהם מגדלים דגי קרב. מדובר בעלים יבשים של עץ טרופי המוספים למים בשלמותם או באמצעות תמצית מרוכזת במינון נמוך. מייחסים להם תכונות מועילות רבות, והם יכולים לסייע רבות לשיפור איכות המים במיכל שלכם והתאמת הרכבם לצרכים של הדגים וחסרי החוליות שאתם מגדלים.

מהיכן הגיע הרעיון להשתמש דווקא בעלי שקד הודי באקווריום?

עץ השקד ההודי גדל בסביבות מאגרי מים רבים באסיה, ובטבע עליו נושרים בתכיפות אל המים ומשפיעים על הרכבם הכימי. לכן, כשתוסיפו אותם לאקווריום שלכם תיצרו מצב דומה לתנאים הטבעיים המתאימים במדויק לצרכיהם של הדגים. בחוות גידול מקצועיות במדינות המזרח הרחוק משתמשים בעלי השקד ההודי, בין אם בצורתם הטבעית (כעלים יבשים ולעתים אף חיים) ובין אם בצורת תמצית / תמיסה, לחיקוי תנאי המים מהם מגיעים דגים רבים ובפרט דגי בטא (קרב) ומינים שונים של שרימפס וחסרי חוליות.

עם השנים, אספו חובבים ומגדלים מקצועיים מרחבי העולם יותר ויותר מידע אודות תפקידם החשוב של עלי השקד ההודי ברבייה וגידול של דגים, אך חשוב לציין כי עדיין לא קיימת תשתית מחקרית מספקת המסבירה את התופעות המתועדות ע"י החובבים, והנושא טרם נחקר דיו.

מה כ"כ מיוחד בעלי השקד ההודי?

בסביבות טרופיות שוררים תנאים נפלאים לחיים: שפע של מים, תאורה וטמפרטורות נוחות. לכן ניתן למצוא בנישות אקולוגיות טרופיות מגוון עצום של בעלי-חיים וצמחים בשטח יחסית מצומצם. מצב זה של שגשוג מוביל לתחרות עצומה בין האורגניזמים שונים על מקורות המזון, המים, התאורה וכיוצ"ב. כן ניתן למצוא בנישות אלו מארג מזון מורכב, כמו גם מחלות ומזיקים ספציפיים הפוגעים ביצורים החיים בכל שלבי שרשרת המזון.

צמחים רבים בטבע, ובפרט בסביבות טרופיות אלו, שרדו תהליכי ברירה טבעית ואבולוציה בזכות מנגנוני הגנה שונים נגד בע"ח הניזונים מהם, נגד צמחים המתחרים בהם ונגד מחלות וטפילים הפוגעים בהם. קיימים מנגנוני הגנה רבים ומגוונים, אך אחד הנפוצים והיעילים שבהם הוא ההגנה הכימית - מצב שבו הצמח מיצר כימיקלים שונים הדוחים, ובמקרים מסוימים אף מרעילים, את בעלי החיים והמזיקים המנסים לאכול אותו.

עץ השקד ההודי הוא דוגמה טובה לצמח המשתמש בכימיקלים לצורך הישרדות בסביבה התחרותית. בין היתר הוא מייצר תרכובות כימיות המונעות מפטריות לפגוע ברקמות החיות, משמידות חיידקים ורעילות לבעלי-חיים שונים כמו חרקים החושקים בעליו הגדולים למזון. חומרים אלו מצויים בכמויות גדולות יחסית גם בעלים, ולכן הכנסתם למי האקווריום משפיעה על הכימיה של המים ועל ההרכב המיקרוסקופי שלהם.

מהן ההשפעות של עלה השקד ההודי על המים?

בעלי השקד ההודי יש מספר כימיקלים שמשפיעים על הרכבם הכימי של המים. ראשית, כמו כל חומר אורגני המוכנס למים, כאשר יש כמות גדולה של עלים במיכל או במאגר המים, תיתכן ירידה של ערכי ה-pH (המים יהפכו לחומציים יותר). תגובת הסתירה בין בסיס לחומצה מובילה גם לירידה ברמת הקשיות של המים, ולכן לעלי השקד ההודי מיוחסת גם יכולת ל"ריכוך" המים. יש לציין כי באקווריום השפעה זו מועטה יותר, והיא ניכרת בעיקר כאשר משתמשים במצע אינרטי בשילוב מי-אוסמוזה שאינם מכילים כמעט סידן וחומרים אחרים (קרבונטים, ביקרבונטים, פוספטים, סיליקטים ועוד סוגי אניונים) המשפיעים על הערכים הכימיים של המים.

במקביל, עלי השקד ההודי משחררים למים חומרים אנטי-בקטריאליים המשמידים חיידקים ופטריות, ויש חובבים המדווחים כי במיכלים בהם השתמשו בעלי שקד הודי הבחינו בירידה חדה בכמות ותדירות הופעת האצות.

אחד החומרים העיקריים בעלי השקד ההודי הוא טאנין (Tannin), פולימר פנולי המגן על העלים מפני אכילה וכפי הנראה גם מפני מחלות שונות. זהו חומר חזק ביותר, המשפיע גם על בני-האדם: מזה עשרות שנים ידוע כי הטאנין גורם לפירוק שומנים בדם ולכן מקטין את הסיכוי למחלות לב וכלי-דם (זו אחת הסיבות שבגינה ממליצים לשתות יין אדום, המכיל כמות נכבדה של טאנין). לחומר זה השפעה חיובית ביותר על המיכל ועל האורגניזמים שבו.

כיצד יושפעו בע"ח באקווריום שלי אם אוסיף עלה שקד הודי?

מגדלים המשתמשים בעלי שקד הודי מדווחים על השפעה חיובית רבה ביותר על הדגים וחסרי החוליות. בע"ח שונים משתמשים בעלים כ"משטח אכילה", משום שמתפתחת עליהם שכבה זעירה של מיקרואורגניזמים הנחשבים למזון גורמה ומתאימים במיוחד להזנת דגיגים שזה עתה בקעו ולארוות של שרימפס.

בנוכחות עלי שקד הודי הדגים מחלימים מהר יותר ובצורה טובה יותר מפציעות ומחלות, צבעיהם חזקים יותר ו"טבעיים" יותר, וכושר הרבייה שלהם עולה משמעותית.

דגי בטא מחבבים את עלי השקד ההודי מסיבה נוספת: הם מתאימים מאוד להקמת קיני הבועות המפורסמים שלהם ועוזרים לרבייתם.

האם עלי שקד הודי עלולים לגרום לנזקים?

ראשית יש לזכור שעלי השקד ההודי מורידים את ה-pH ומרככים קלות את המים, ולכן הם לא מומלצים לשימוש במיכלים בהם מגדלים דגים הזקוקים למים בסיסיים או/ו קשים.

הטאנין שמפרישים עלי השקד ההודי למים (ונמצא גם בקליפות עצים, גזעים ושורשים המוכנסים למים) הוא בעל צבע חום-אדמדם, והוספת העלה למים תהפוך אותם לצהובים עד חומים או אדומים, כתלות בנפח ובמספר העלים שהוספנו למיכל. מגדלים רבים אוהבים את הצבע המיוחד, המשווה לאקווריום שלהם מראה טבעי המזכיר את מקווי המים מהם מגיעים הדגים וחסרי החוליות שלהם, אך יש המעדיפים להשתמש בחומרים כמו פחמן פעיל להעלמת הצבע. גם החלפות מים תדירות וקבועות משפיעות על "חוזק" הצבע ומעלימות אותו בהדרגה עם הוצאת החומר מהמערכת. עם זאת, חשוב לציין שהסרת הצבע בין אם באמצעות פחמן פעיל ובין אם באמצעות מהילה במים חדשים פירושה גם - ברוב המוחלט של המקרים - הקטנה ניכרת ואף ביטול השפעתם של החומרים "הטובים" הנמצאים בעלי השקד ההודי.

עלה שקד הודי. צילום: Alan Chow, ויקיפדיה
 

מתי כדאי במיוחד להשתמש בעלי שקד הודי?

הופעת מחלה באקווריום. עלי השקד ההודי מסייעים לדגים להתגבר על מחלות שונות, הם מקצרים את משך המחלה ובמקרים קלים יוכלו למנוע את הצורך בשימוש בתרופות יקרות שעלולות גם להזיק ולפגוע במיכל המיוצב.

פציעה. החומרים שבעלי השקד ההודי מסייעים להחלמה מהירה ביותר של פצעים, חתכים, נשיכות וקרעים בגוף הדג ובסנפיריו. הם ימנעו התפתחות מחלות-אופרטוניסטיות כמו ריקבון סנפירים ויעזרו ביותר במקרים של פציעת דגים, טפילים וכו'.

הגברת רבייה. כאמור, עלה שקד הודי מסייע לרבייה של דגים שונים, בפרט דגי בטא.

הקמת אקווריום חדש. עלה השקד ההודי שתכניסו למים יספק מצע להתפתחות בקטריות ויצורים מיקרוסקופיים חיוביים אחרים שיזרזו את איזון המערכת ויקטינו את פרק הזמן הנדרש לתהליך ההרצה (סייקל).

שינוי אוכלוסיה. בעת הוספת דג/ים, ח"ח וצמחים לאקווריום, כדאי להשתמש בתוספת של עלה שקד הודי כדי להקטין את הסיכוי להכנסת מחלות שונות וכן כדי לסייע לאורגניזם החדש להתאקלם לסביבתו החדשה בקלות רבה יותר.

ניוד דגים ובע"ח. ישנם מספר דיווחים על כך שהוספת עלה שקד הודי בכמות קטנה (בעיקר כתמצית) מסייעת להקטנת הסטרס אצל דגים בעת מעבר מהחנות אל הבית, וכן בעת טיפולים שוטפים במיכל. הדבר נכון בפרט לדגים עדינים ורגישים.

מה עוד כדאי לדעת?

  • יש להשתמש בזהירות מרובה בתמציות. התמציות המשווקות הן מרוכזות ביותר ומומלץ למהול אותן במים לפני הוספתן למיכל. במקרים בהם מוסיפים את התמצית ישירות למים, יש לפזר אותה בהדרגה, ליד זרם המים כדי להבטיח פיזור אחיד ככל האפשר.
  • רכשו עלים ממגדלים מוסמכים ובדוקים בלבד! בגידול העצים משתמשים לא פעם בחומרי דישון והדברה המזיקים ביותר לבעלי-החיים באקווריום. יש לרכוש עלים/תמצית ממקור מהימן ומוסמך, לקרוא היטב את תנאי הגידול של העצים ולוודא שלא נעשה שימוש בשום חומר שעלול להזיק לאקווריום שלכם. הדבר נכון במיוחד לחסרי חוליות הרגישים ביותר לרוב סוגי ההדברה והדישון הנפוצים בחקלאות.
  • העדיפו עלי שקד הודי שגדלו במטע אורגני. מחירם עשוי להיות גבוה יותר, אך הדבר מבטיח שלא תכניסו לאקווריום שלכם חומרים זרים ומסוכנים. הדבר נכון בפרט במקרים של ח"ח ומיכלים בעלי נפח קטן שבהם לא מבוצעות החלפות מים גדולות ותכופות.
  • ניתן להשיג כיום עלי שקד הודי שלמים בגדלים שונים (מעלים קטנים המתאימים לשרימפסיות מבחינה אסתטית ועד עלי ענק בגודל של 20 ס"מ ויותר, תמציות נוזליות, אבקה אותה יש להמיס במעט מי אוסמוזה טרם השימוש ומעין "שקיקים" הנראים כמו שקיקי תה ומוכנים למים בשלמותם או לאחר חליטה.
  • אם אינכם אוהבים את מראה עלה השקד ההודי במים, תוכלו להרתיח כמה עלים במי אוסמוזה וליצור חליטה תוצרת בית. שמרו את החליטה שהכנתם במיכל שעבר עיקור במים רותחים, במקום קריר ומוצל. ניתן גם לשמור במקרר. עם זאת, חשוב לדעת שבהרתחה אנו עלולים לאבד חלק מהחומרים המועילים, ולכן מומלץ להשתמש בעלים בצורתם הטבעית.
  • קיימת אמונה רווחת לפיה עלי שקד סופחים מתכות כבדות וחומרים מזיקים אחרים מן המים. יצויין כי הדבר אינו מתועד מדעית ונראה כי מדובר באגדה אורבנית, בפרט משום שבסופו של תהליך העלה מתמוסס כמעט לחלוטין במים ולכן - במידה והוא אכן סופח אליו חומרים שונים - הם משתחחרים בחזרה אל האקווריום. קיימת סברה אחרת, לפיה כאשר עלה השקד ההודי מפורק למרכיביו והופך להומוס המזין את הצמחיה והבקטריות, המתכות הרעילות הופכות לתרכובות מזיקות פחות או שאינן מזיקות כלל. עם זאת, לא נמצא תיעוד מדעי לעניין.
  • עלי השקד ההודי נוטים לצוף בימים הראשונים. לאחר 2-3 ימים הם יספגו נוזלים וישקעו לתחתית המיכל. ניתן לגרום לשקיעתם ע"י משקולת מחומר אינרטי (לא מגיב) כמו קרמיקה, חלוק נחל (יש לבחור באבן שלא תשפיע על המים) או לקבע אותם למצע / דקורציה.
  • ניתן להשתמש בעלי שקד הודי בריכוז גבוה יותר באקווריום הבידוד (קרנטינה), עבור דגים הזקוקים למים רכים וחומציים.