פורטל אקווה פורומים מגזין אקווה AquaDex
מאמר מקורי

אקווריום מים מליחים-מאמר ראשון מתוך ארבע

Brackish Aquarium







באופן מסורתי רוב חובבי דגי הנוי מחלקים את גידול הדגים למים מתוקים, או למים מלוחים, אבל חשוב לזכור שבניהם יש עוד סוג של גידול המאפיין עולם ומלואו, אלו המים המליחים (Brackish ), רוב החובבים מעקמים את האף שהם שומעים על האק' הזה, "לא בשר ולא חלב" , איפה שהוא באמצע...

בטבע קיימים בתי גדול אשר מכילים המים אלו, בדיוק בנקודה שהנהר נושק אל החוף, כאשר ישנה נקודת מגע על ידי אגמים, לגונות, יובלים של נחלים נהרות עם מי הים, שם נוצרת תערובת של מים מתוקים מלוחים, וזה בית הגידול אשר נייחד את המאמר הנ"ל.

אגב לעברית השתרש הביטוי "מים שבורים" בגלל סירוס של המילה brackish

ל..Break.... גם אני חוטא בשיבוש הנ"ל....


מה זה בעצם "מליחים"?

הגדרת המים המליחים:

כמה מלוח הוא למעשה "מליח"? זה תלוי! בטבע, כאשר המים המתוקים מתערבבים עם המים המלוחים נוצרת תערובת עם מגוון גדול מאוד של רמות מליחות,

מליחות ניתן למדוד ביחידות של SG specific gravity על ידי הידרומטר (נקרא לפעמים – מד מליחות...).

מי ים הם בדרגת SG של 1.023

מים מתוקים יתנו את הערך 1

השינוי בערכי הכבידה מראים לנו כי מי ים "דחוסים" פי 1.023 וניתן לתרגם את הערך לגידול של % 2.3 במליחות.

נראה כאילו ערך של 2.3% הוא לא שינוי רציני, אולם זה בדיוק ההבדל בין מי ים למי הברז, ותאמינו או לא, לדגים זה באמת משמעותי.

ניתן להשליך את המדד הזה בצורה אחרת, למים מתוקים אין מלח כלל, ולמי "ים" נוסיף כ-2-3 כפיות שטוחות של מלח על כל גאלון על מנת לקבל ערך מליחות של 1.023







טכנית המים המליחים, מכילים ריכוז מלח גדול יותר מאשר המים המתוקים אולם מכילים פחות מלח נאשר מי הים אוקיינוס,

אולם רוב הדגים לאק' זה (ונרחיב עליהם בהמשך המאמר את הדיבור) אלה למעשה דגי מרינה אשר אחד "הגלגולים" שלהם הוא במים מליחים, רוב הדגים לאק' זה מבלים את המחזור בראשון של חייהם בתור צעירים, בלגונות של מים מליחים בנקודת המפגש בין המים המתוקים למים המלוחים. ולאחר ההפיכה לבוגר, הם אוספים את הקיטבג ושוחים אל הים הגדול!

בשלב זה שינוי ריכוז המלחים הוא גדול ומהיר, ולכן רוב הדגים הנ"ל מסוגלים לסבול שינויי מליחות רציניים יחסית לדגים אחרים.


השינוי- השנוי במליחות אשר דגים אלו יכולים לסבול הוא עצום, ושונה מרגע לרגע וממקום למקום, גשם חזק או אידוי בלגונות או האגמים הקרובים לים, שינויי זרימה ואפילו מצב של "שכבות" ישנו את רמת המליחות בצורה מרשימה

שכבות- הכוונה למקווי מים עומדים כאשר בחלק העליון של המים מתוקים לעומת השכבה התחתונה יותר המכילה מים מלוחים יותר (האפקט הזה נקרא stratification of the water), והוא נובע בגלל שהמים המלוחים "כבדים" יותר (זוכרים את העלייה בערך הכבידה? SG ל-1.023..!).



המלחת אק' מים מליחים- יש משפט ישן שאומר שאישה טובה – ממליחה את המרק וממתיקה את המיטה, מאז תלו את השוביניסט שאמר אותה...


אבל כמה מלח בעצם צריכים להוסיף לאק' מים שבורים (אופס.. סליחה מליחים)???

בגלל המרחב הגדול של ערכי המליחות בטבע, אין תשובה "סופית",

המליחות גם תלויה בסוג הזנים שמתכוונים להחזיק. מינים לאק' מרינה היו רוצים ערכים גבוהים מאוד של מליחות (נושק ל1.023),אולם דגים אשר חים באתם נקודות אשר נושקות עם מי הים יעדיפו ערכים פחות גבוהים, למעשה רוב הדגים יכולים לסבול את כל מגוון ריכוזי המליחות, וניתן דוגמה קיצונית:

ישנם חובבים אשר ימליצו על כפית שטוחה של מלח על כל גלון, למעשה גם חובבי דגי המים המתוקים נוהגים כן (בכדי לחזק את הכבה הרירית על הדג), לרוב יצורי האק' המליח הערך הזה לא מספיק, אולם חלקם מסוגלים לסבול ריכוז כל כך נמוך של מלח.

ברם אולם, רוב דגי המים המליחים נוטים יותר לעבר הריכוזים "המתוקים" ולכן ריכוז המלח המומלץ לגדל את רוב המינים הוא: 1.004 (4 כפיות מלח לגלון) כל המינים "ישרדו" בריכוז הזה אולם, ניתן להעלות ללא חשש (אולם יש לעקוב אחרי הדגים) עד 1.012 (12 כפיות מלח לגלון).


איזה סוגים של מלח:

ניתן להשתמש בכל סוג מלח שתחפוץ!

מלח אק' סינטטי

מלח שולחני

מלח כשר

מלח ציקלידים (מי שמכיר את המוצר)

אין זה משנה, הטוב מכולם (והיקר) הוא מלח אוקיינוס סינטטי, פרט לנתקן + אשלגן שהוא מכיל הוא מכיל עוד הרבה יסודות "קורט" אשר גורמים לעליה של הPH והקשיות (ולכן מומלץ לדגים אלו).

אגב אמונה טפלה ולא מבוססת היא העובדה שמלח המכיל יוד אינו מומלץ, המיתוס הזה משום מה קיבל ביסוס, ואין לו שום אחיזה במציאות..
כאשר יש אידוי, המים מתנדפים אולם המלח לא, לכן בהחלפות המים אין כל צורך להוסיף מלח, אולם כאשר מבצעים החלפת מים שגרתית, יש למהול את המים בריכוז המלח הרצוי ולכן מומלץ לכל חובב של אק' מים מליחים להחזיק הידרומטר (מחירו כמה עשרות שקלים נכון לכתיבת מאמר זה..).

מותגים וסוגי מלח:

היסודות המכילים המלח הינן נתרן (Na) וכלור (Cl) ישנן הרבה מאוד סוגים של מלחים אשר מכילים יסודות אחרים אולם בדיון הנ"ל אנו מדברים על המלח הנ"ל

מלח אק' (רגיל) – מלח רגיל ללא יוד, מכיל נתרן וכלור טהור, אשר אינו משפיע או משנה את הKH או PH

מלח שולחן- מכיל גם יוד כתוסף מזון (יש לקרוא על האריזה)אינו משנה את הפרמטרים של המים, אגב לקטגוריה כזו יכנס גם המלח הכשר, לאחר בירכת הרב, הוא אינו משפיע גם על הפרמטרים כאמור..

מלח ציקלידים- מכיל את המלח "הרגיל" ומינרלים נוספים אשר מצויים בבית הגידול של הציקלידים, ומעלה כמובן את הקשיות והPH

מלח ים סינטטי-המלח מתקבל מאידוי מי ים (או מהכנה סינטטית שלו), מלח זה הוא היקר מכולם אולם הוא מכיל את כל האלמנטים כולל יסודות הקורט, וכמובן שגם הוא מעלה קשיות וPH.

PH - אק' מים מליחים יראה מדד PH של 7-8.1 לרוב.

מפרק חלבונים - לא חובה ולא נהוג באק' המסורתיים של המים המליחים למרות שיש המלצה להשתמש בהם כאחד הרכיבים היותר טובים לסילוק חומרים אורגאניים מהמערכת,

מומלץ לשקול להשתמש באחד כזה ככל שריכוז המלח עולה ומתחיל להשיק למליחות של מי ים.

מחלות- ישנה מחלה אחת אשר מיוחדת לאק' הזה,

שמה הוא lymphocystis מחלה וירלית זו דומה (ולעיתים מתבלבלים) בינה לבין נקודות לבנות "רגילות" , המחלה נראת כמו פריחה לבנה קצת יותר עבה מנקודות רגילות, היא מופיעה כאשר ריכוזי המליחות קרובים יותר למים מתוקים מאשר למלוחים.

למחלה אין תרופה והיא עוברת לבד כאשר תנאי המים טובים והדג חזק.









במאמר הבא נתחיל לסקור את סוגי הדגים לאק' הכל כך מיוחד הזה.



עיון נוסף:

http://www.algone.com/brackish_aquarium.htm



שאלות ותשובות:

http://home.rr.com/akom/faq1a.htm



לינקים רבים בנושא:

http://users.macunlimited.net/n.monks/bracklinks.html



מבוסס על מאמר של aquarium fish magazine 2001 October