צפה בגרסא המלאה : שאלה לגבי CO2


marksht
Sunday 17/03/2002, 22:18
מישהו אמר לי שלהוסיף CO2 לאקווריום -זה סיפור שאינו נגמר:
כי אז נוצר מחסור בברזל וצריך להוסיף ברזל
ואז האצות מופיעות ואז צריך להלחם איתם
וכו' וכו'

כרגע אני לא משתמש ב-CO2,הצמחיה לא משהו אבל בסדר
מה דעתכם?

Wild Blue
Sunday 17/03/2002, 23:45
אנא הגדר: "לא משהו אבל בסדר".
אם הצמחיה מתפתחת בקצב סביר, אין אצות, עלי הצמחים ירוקים והשורשים בריאים.
אין שום חיוב בהוספת co2 מעבר לכך זה מראה שהאקווריום מאוזן. והכל בסדר גמור איתו :up: .
אם תוסיף co2 אז יכול מאוד להיות שתוציא אותו מאיזון ותתחיל להסתבך עם גל מיני דברים כמו שצינת.

עמירם ש.
Sunday 17/03/2002, 23:51
המישהו צדק וגם לא צדק. להלן ההסבר:

הצמחים מתנהגים לפי חוק הנקרא "חוק המינימום של לייביג". הם זקוקים ליסודות רבים לצורך גדילה, ביניהם פחמן (מתקבל מ-CO2), ברזל ועוד. אם כל היסודות זמינים בריכוז הנכון, הצמחים גדלים היטב ואין התפתחות של אצות. אבל אם היסודות אינם נמצאים ביחס נכון במים, מה שיקבע הוא היסוד בעל הריכוז הנמוך ביותר. שאר היסודות יישארו במים ויעודדו צמיחת אצות (שאינן מתנהגות לפי החוק הנ"ל).

אם לא מוסיפים CO2 למים, היסוד בעל הריכוז הנמוך הוא קרוב לוודאי הפחמן. במקרה זה הצמחים יגדלו באיטיות, אם בכלל. אם נוסיף במקרה כזה דשן למים, החומרים שבדשן יהיו בעודף ויעודדו צמיחת אצות.

ברגע בו נוסיף CO2 למים, יהיה לצמחים די פחמן. במקרה זה יסודות אחרים (למשל ברזל) יהיו בחוסר, ואכן נצטרך להוסיף אותם. אם נוסיף בכמות נכונה - לא תתפתחנה אצות. אם נוסיף יותר מדי - שוב יפעל "חוק המינימום" והאצות תתפתחנה. וכן הלאה וכן הלאה.

מסקנה: אם לא רוצים לגדל צמחים באופן רציני, אין להוסיף דבר למים. אם מעוניינים בצמחים משגשגים, יש לדאוג לריכוז נכון של כל החומרים. ההחלטה היא בידיך.

marksht
Monday 18/03/2002, 22:37
מה רמת ה-CO2 הרצויה ואיך בודקים אותה?

ל-Wild Blue:הצמחיה גדלה אבל בקצב איטי מאוד

עמירם ש.
Tuesday 19/03/2002, 00:17
הרמה הרצוייה היא בין 15 ל-30 חלקים למיליון. בודקים אותה כמו כל דבר אחר - באמצעות ערכת בדיקה. יש גם דרך נוספת, אם אין לך ערכת CO2 אבל יש לך ערכת pH וערכת KH: כיוון ששלושת הערכים קשורים זה לזה בקשר הדוק, ניתן להסיק את ריכוז ה-CO2 באמצעות טבלה, ראה למשל כאן (http://www.thekrib.com/Plants/CO2/kh-ph-co2-chart.html).