צפה בגרסא המלאה : דשן וערכה לבדיקת ברזל של Red Sea - עידכון


עמירם ש.
Wednesday 05/12/2001, 05:25
לפני כמה ימים סיפרתי על בעיות שהתעוררו אצלי בקשר לדשן הברזל והערכה לבדיקת ברזל של Red Sea (המיוצרים בישראל). מי שמעוניין בכל הפרטים, יוכל למצוא את ההודעה המקורית שלי כאן (http://pundak.integrahosting.net/forum/viewtopic.php?t=215).

מאז קיימתי כמה התכתבויות ושיחות טלפון עם Red Sea, ונראה לי שהתוצאות די מאלפות. שפטו בעצמכם.

רקע

יוני ברזל רגילים (כאלה המתקבלים למשל מבורג מחליד) הם רעילים, וגם הופכים במהירות לתחמוצת ברזל (חלודה) שאינה נספגת ע"י הצמחים. הריכוז שלהם במים חייב להיות קרוב לאפס.

ברזל המתאים לצמחי אקווריום הוא ברזל קשור לחומרים אורגניים (Chelated iron - אינני יודע איך מתרגמים את זה לעברית). הוא נמס במים, מתפרק באיטיות ונספג ע"י הצמחים. הריכוז שלו באקווריום צמחייה אמור להיות בין 0.2 ל-0.5 מ"ג לליטר.

ערכת הבדיקה של Red Sea

כפי שסיפרתי, ערכת הבדיקה לברזל של Red Sea נתנה תוצאה של אפס בשני סוגים של דשנים, לא רק בבדיקה של מי האקווריום המדוללים אלא אפילו בבדיקה ישירה של הדשן עצמו בלי למהול אותו במים.

Red Sea מסרו לי שהערכה שלהם אכן בודקת את הדבר הלא נכון. במקום לבדוק את הברזל הקשור הם בודקים רק את הברזל החופשי, האמור להיות בכל מקרה קרוב לאפס. במילים אחרות, הערכה אינה בודקת את הברזל הנחוץ לצמחים, אלא רק בודקת אם אין במים ברזל חופשי רעיל - בדיקה שהיא לרוב לא נחוצה.

Red Sea מסרו לי שהם הפסיקו לייצר את הערכה הזו ועברו לפני זמן קצר לייצור ערכה אחרת הבודקת גם את הברזל הקשור. הערכה החדשה כוללת שני בקבוקונים במקום אחד. לדבריהם, רוב הערכות בחנויות הן עדיין הדגם הישן שאינו מבצע את הבדיקה הנכונה.

הדשן של Red Sea

ל-Red Sea יש שני בקבוקים של דשן לצמחים: Flora FE האמור לספק ברזל, ו-Flora Vit האמור לספק חומרים נוספים.

בלי להיכנס לפרטים, מסתבר ש-Flora Fe בדילול המומלץ על הבקבוק מספק ברזל בריכוז של 0.0017 מ"ג לליטר במקום 0.2 עד 0.5. זה ריכוז קטן פי 120 עד פי 300 מן המומלץ.

Red Sea טענו תחילה שהערכה שלהם לא תוכננה לגרום לריכוז נכון של ברזל במים, אלא רק להוסיף למים את הכמות הקטנה (לדבריהם) של ברזל שהצמחים סופגים במשך הזמן. כאשר אמרתי להם שהמדידות שלי מראות שהצמחים סופגים את כל הברזל גם בריכוז גבוה פי 300 מן הריכוז שלהם, ולאחר שהסברתי להם שכל שאר החברות מייצרות דשנים בריכוז המומלץ, הם אמרו שיבחנו את הנושא מחדש.

את Flora Vit לא בדקתי.

מסקנה

כאמור, שפטו בעצמכם.

גיל
Wednesday 05/12/2001, 15:38
שלום לך ידידי משכבר הימים... :-)

אז בקיצור, באיזה דשן לצמחים אתה ממליץ להשתמש ?

יאיר
Wednesday 05/12/2001, 16:10
כדי להגיד בצורה ברורה מה שעמירם לא אמר:
red-sea עושים רושם של חברה מ א ד מ א ד
לא רצינית, עם לא על גבול הרמאות/פלילי.

אני אישים משתמש הדישון של חברת sera;
אני משתמש גם בטבליות וגם בדשן הנוזלי
(ובינתיים זה נראה טוב מאד).

ברקודה
Wednesday 05/12/2001, 18:43
אגב ליוני הברזל האורגניים קוראים פשוט מאוד
יוני כלאט(העברית לא מצטיינת כידוע במתן שמות
לרבים מהמושגים המדעיים הלועזיים- כמו במקרים רבים גם כאן פשוט אימצו את השם הלועזי)

עמירם ש.
Wednesday 05/12/2001, 19:47
גם אני כמו יאירי משתמש בינתיים בדשן של Sera - זה "הדשן השני" שהזכרתי. הוא מעולה, אבל הבעייה היא שהוא יקר מאוד. לאקווריום של 200 ליטר העלות היא 8 ש"ח לשבוע. אני בודק כרגע כמה תחליפים, ואעדכן כשאמצא.

ברקודה
Wednesday 05/12/2001, 22:59
הדשן של סרה הוא דשן די טוב אך יקר- אני מנסה
להרכיב דשן לאקווריום בעצמי תוך הצלבה בין המרכיבים של הדשנים השונים- כשאגיע לנוסחה הנכונה והיעילה להכנת דשן ביתי אולי אפרסם אותה

bbc1
Wednesday 14/04/2004, 17:07
:oops: :o :o :o :o :o

אני המום רק לפני שבוע קניתי את הערכה האחרונה והמאובקת בחנות מסוימת.
אכשיו יורד לי אסימון למה צבע המבחנה היה אחיד כל הזמן למרות הוספת ברזל ודישון.

בקיצור חברה ישראלית ואמינות לא הולך ביחד. עצוב עצוב במיוחד לאדם שמקפיד לקנות כחול לבן :( :( :(

tuvia
Wednesday 14/04/2004, 17:31
איך הגעת להודעה הזאת היא מלפני 3 שנים!
חחח

elminister
Wednesday 14/04/2004, 17:33
הו או, העלת עץ "ענתיקה" לגמרי..

aviel
Wednesday 14/04/2004, 21:58
כמה הערות,

1) לא צריך לחכות שRED SEA יועילו בטובם ללמוד איך לייצר ערכות מדידה. קניתי של JBL ואני מרוצה. אני רוצה רק לציין שגם לי היתה תכתובת עם JBL לגבי העובדה שהם לא רואים את ה CHELATE ורק את הברזל הנקי והם אמרו שהערכה שלי היא אנטיקה. החלפתי לערכה שמספרה גבוה מ 8598 וקיבלתי תוצאות מעולות.

הנה התכתובת -

Dear Aviel,

first of all, many thanks for your interest in our products. Please look at the batch number of your iron test kit first. You will find it as a 4 digit black print vertical to the labels direction at the bottle. If it is more than 8598, the test measures free iron as well as chelated iron immediately. If it is less, it takes some 12 hours reaction time for chelated iron. This was not the case, when we came out with this test many years ago, But as the chelators improved, we had to improve the test also. This happened by the above mentioned batch number.

But anyhow, I suspect the problem is rather likely to be the fertilizer you are using. According my knowledge Hagen is not so good in iron content in its fertilizers.

Kind regards
JBL
Dr. Rainer Keppler



2) זה שאתה רואה שאחרי דישון יש לך נניח 0.2 PPM ואחרי כמה ימים זה מתאפס - זה לא אומר שזה נקלט בצמחים. רוב הברזל דווקא לא נקלט בצמחים - ה CHELATE מתפרק על ידי המרכיב הכחול של האור גם אם הצמחים אוכלים וגם אם לא. ניסיתי פעם רק עם מנורות אדומות (WARM WHITE) והיה פירוק ממש איטי של הסיפור הזה. לכן המספרים שהם נוקטים עבור הברזל הנקי שנצרך על ידי הצמחים הם הגיוניים.

3) אם אכן הם נותנים ברזל בכמות כה מזערית - אז זה פשוט פשע - הם מוכרים מים. ואני מדגיש - אם אכן.

4) היו לי צרות עם ערכת בדיקת הניטרט שלהם שהראתה 0 ניטרט לא משנה מה עשיתי. מצד שני אני מרוצה מערכת הפוספט שלהם - מה שאני חושב שאני מוסיף - זה מה שאני קורא במדידות.

אביאל.

Cobalt
Wednesday 14/04/2004, 23:19
סליחה! הערכות של רד סי שהן חדשות הן נהדרות. אני עשיתי להם כיול ביחס לערכות אנליטיות ומצאתי דיוק שממש הפתיע אותי לטובה.
גם לאנטיביוטיקה של טבע יש פג תוקף.
לדעתי אם החנות הגונה היא תחזיר הישן לחברה ותחליף חינם (לא יודע היכן קנית).
תבדוק לפני כן...

בהצלחה.
כאמור תקלות יש גם במרצדס...

bbc1
Wednesday 14/04/2004, 23:44
אביאל היקר!
עם כל הכבוד לך ויש לי כבוד לא לכל אחד יש כסף להשקיע gbl ולא בבקר PH . יש אנשים שמנסים בעזרת מיכשור זול להצליח באקווריום צמחיה ועד עכשיו זה הולך לי לא רע ולדעתי אקווריומיסט טוב צריך לחוש את האקוויריום שלו. ניראה לי שאני הולך להפסיק עם כל הבדיקות
זה סתם משאבת כסף וביזבוז זמן.

aviel
Thursday 15/04/2004, 00:27
קובלט תודה על ה FEEDBACK לגבי REDSEA !! שמעתי עליהם דברים רעים אבל אם אתה אומר - אני אתן להם עוד צ'אנס או שניים בעתיד,

אביאל.

Cobalt
Thursday 15/04/2004, 07:49
מה שכן לגבי רד סי בארץ
הם יקרים בצורה לא נכונה לדעתי....
והספק שלהם קצת קשה לפעמים ביחס ללקוחות...
אני מעדיף לא לפרט
תשאל את מיודענו ברוך מור...

aviel
Thursday 15/04/2004, 08:08
אני יודע בדיוק על מי אתה מדבר...
יש לי מקורות אחרים - זולים יותר.

MOR B
Friday 16/04/2004, 12:18
אביאל שנינו עובדים עם ברזל הכי טוב שקיים בשוק לצמחי מים FERROUS GLUCONATE. זה לא סוד - בכמה אתה קונה את זה? איפה? אני בטוח שכולם ירצו לדעת....

לגבי ערכות בדיקה של ברזל בכלל- יש לי אחת מהחדשות של RED SEA שהשתמשתי בה פעמים בודדות רק להשוות את הברזל שלי לברזל של חברות אחרות (גם רד סי) - הברזל שלי הרבה יותר מרוכז ומכיל FE +2 שהכי זמין לשורשים,לגבעולים ולעלים גם יחד ........

ולכולכם - מתי תלמדו להוציא כסף על מה שבאמת חשוב?! חבל לקנות ערכות בדיקה למדידת CO2 או למדידת ברזל . שימו חתיכת ריצ'יה באקווריום ולפי בועות החמצן שלה תדעו האם יש רמה מספקת של CO2 במים. תביטו על הצמחים הירוקים - אם אין עליהם עלים צהובים והצמחים האדומים ממש אדומים - אז אין חוסר בברזל!!!!!!!!!!!!!!! לא חייבים להגיע לרמה אופטימלית זו או אחרת - כשהצמחים צומחים ובצבעם הנכון אז הכל בסדר......

בניגוד לאביאל, אני לא מתעסק עם מספרים ונוסחאות כימיות, אני מתעסק עם גידול צמחים יפים ובריאים בצורה הכי קלה וכייפית ועדיין במחירים שכל אחד יכול להרשות לעצמו. אני לא בודק עם ערכות בדיקה כלום, מלבד PH KH וניטראט!!!!

bbc1
Friday 16/04/2004, 16:52
:up: מסכים עם כל מילה שלך ברוך.
החיים הם בית ספר וגם בתחום הזה אין סוף למיכשורים ולבדיקות.

aviel
Saturday 17/04/2004, 11:07
ברוך,

אם האקווריומיסט מוסיף כל יום רבע פקק ברזל (סתם לדוגמא) בלי למדוד כלום אז או שהוא מוסיף מעט מדי ואז הוא יוכל לראות קצת צהוב על העלים - או שהוא מוסיף יותר מדי ואז יופיעו לו אצות. וכשיופיעו האצות הוא יאלץ ממילא למדוד פרמטרים כדי לזהות מה היה עודף ומה היה בחוסר וגם אז נכונה לו עבודה רבה יותר להיפטר מהן.

גם אמרת שאם הצמחים האדומים הם אדומים באמת... אצלך כל הצמחים האדומים ורדרדים ועדיין אתה מוסיף ברזל ואפילו ברזל איכותי. איך זה??? פשוט מאוד - האדום של הצמחים הוא לא פונצקיה של כמות ברזל מספקת - הירוק כן - אבל האדום לא. איך עושים שהצמחים יהיו אדומים??? עם ערכות בדיקה ברוך - נראה אותך שומר על ניטרט של 5 PPM ללא ערכת בדיקה.

לגבי פוספט - אתה לא מודד? אז או שיש לך יותר מדי או שיש לך פחות מדי - אין באמצע - אין דבר כזה - צריך משוב מהמערכת והמערכת נותנת שני משובים - מעט מדי פוספט? אולי זגוגיות עם נקודות ירוקות, אולי על הצמחים, אולי עצירה בגדילה ולך תדע כיוון שעצירה בגדילה יכולה לנבוע מכמה דברים... יותר מדי פוספט? מאוחר מדי... אצות!! כן - אחרי הרבה שנים תוכל לדעת מנסיון ובי"ס של חיים וכו - אבל מה עד אז?? כל פעם לחטוף אצות רק בגלל שלא יודעים כמה לדשן?

אז מדוע ללכת נגד ערכות בדיקה? רק בגלל שערכות בדיקה לא משרתות את הכיס האישי שלך? רק בגלל שעל דשן אתה יכול להרויח 900% ועל ערכות בדיקה לא? ואולי זה החשש שמה יגלו כמה המון ניטרט אתה שם בדשן וידללו ולא יקנו הרבה?

אביאל.

AP
Saturday 17/04/2004, 20:11
לא יותר מכובד להשאיר את המריבות בפרטי?

MOR B
Sunday 18/04/2004, 01:00
אביאל, משום מה ניראה לי שאתה מאד אוהב להתעמת עם אנשים כאן. אתה התחלת בסך הכל כבחור מאד נחמד שרוצה ללמוד ולהקים אקווריום צמחיה. את האקווריום שלך הקמת רק לפני חודשיים , שאלת שאלות של טירון ולאחר חודשיים התחלת לענות לאנשים תשובות שנותנות להבין כאילו כל חייך אתה מתעסק רק עם אקווריומי צמחיה. בזכותי השכלת לרכוש נורות T5 לאקווריום שלך (כן רק בזכותי כולנו עברנו לנורות T5 שבהתחלה החבר'ה האמינו שהן גורמות לאצות), עניתי לך על מיליון שאלות מטופשות - אבל אתה ממשיך להתריס, אז פישפשתי קצת בארכיון הפורום וניסיתי להבין מי אתה .
נתחיל בנובמבר 2003 הי,

לטריט הוא סוג של דשן שמספק בעיקר ברזל לצמחיה ושמים אותו בשכבה הראשונה. עד כאן מה שאני יודע.

השאלה שלי אם הוא מכיל גם פוספט במקרה ואם זה לא מסוכן מבחינת אצות. כמו כן האם הוא יכול לשנות את הכימיה של המים? כלומר האם יש לו השפעה על GH ו KH?

תודה,

אביאל.
2 נובמבר 2003 שלום לכולם,

אולי מישהו יודע איפה ניתן להשיג חצץ קוורץ 2-3 מ"מ במחיר סביר? ביקרתי אתמול ברמת יצחק כי שמעתי שב50 שקל אני מקבל 20 קילו חצץ קוורץ אבל איך שהגעתי לשם התחוור לי שהוא מעלה את ה PH...

אביאל - ???????????????? קוורץ מעלה PH?

3. דצמבר 2003 הי,

לפעמים יש צורך להוסיף לאקווריום צמחיה קצת ניטרט. קראתי שהדרך הטובה ביותר היא עלי ידי פוטסיום-ניטרט - כלומר KNO3. מישהו יכול להמליץ איפה לרכוש את זה?

תודה,

אביאל.
תשובתי הייתה: הי אביאל פוטציום ניטרט משמש בין השאר להכנת מטעני נפץ! אני ניסיתי להשיג את החומר בחנות שנקראת דלילה
www.DLILA.CO.IL הם מוכרים כימיקלים אבל הם רצו מכתב מהמשטרה שאני רשאי להתעסק עם זה. בסוף השגתי את החומר דרך כימאית שעובדת בחברת התרופות "טבע" - גם לה מוכרים רק בכמויות של 5 ק"ג ומעלה . בכל מקרה כרגע יש לי את החומר ועוד כמה תרכובות כימיות וויטמינים שמהם אני עושה דשן שעובד נהדר אצלי והתחלתי גם למכור אותו במחיר של 30 ש"ח לחצי ליטר.בכל מקרה - אם תצליח להשיג את החומר לבד תשתמש בו בזהירות כי ניטרט בכמויות גדולות מאד רעיל לדגים!
ואחר כך הוספתי
עמודי התווך לצמחים מלבד תאורה ופד"ח זה NPK,
N - חנקן (אמוניה,אמוניום,ניטריט וניטרט)
P - פוספט
K - אשלגן
הבעיה באקווריום צמחיה זה לתת לצמחים מספיק חנקן ופד"ח מבלי להרעיל את הדגים , כמובן שלצמחים הכי טוב לקבל חנקן בצורתו הראשונית שזה אמוניה, אבל זה יהרוג את הדגים. לכן אנו נותנים ניטרטים שזה סוג של פשרה - כמה? ואיך? צריך לדעת, לא רק לשים וזהו. צריך גם לבדוק ניטרטים עם ערכות בדיקה
בכל מקרה אם יש לך יותר מ-5-10 PPM ניטרט אין להוסיף פוטציום ניטרט!!!!
ולאחר שהופנית לרשת הגרעין - ששם מדובר בKNO3 ברמה טכנית בלבד - אני משתמש ברמת CHEMICAL PURE או ברמה אנליטית בלבד , כתבת :

תודה,

לגבי רשת הגרעין? איפה יש לה סניפים במרכז ואיך הם נקראים?

לגבי מה שציינת - שם הצוצר הוא חנקת האשלגן או משהו אחר? האם הוא מכיל רק חנקת האשלגן או תוספים אחרים? תודה,

אביאל.

ומאוחר יותר שאלת על קוורץ שחור?! - האמנם קיים קוורץ שחור??? :lol: :lol:
שלום לכולם,

מתלבט עכשיו פתאום באיזה קוורץ אשתמש באקווריום הצמחיה הבא שלי -

קודם כל רוצה קוורץ כי הוא אינרטי. לא כל כך מעוניין להתוכח על זה - אלא אם כן מישהו חושב שאני טועה בגדול.

אבל לגבי הצבע...

יתרונות הקוורץ הלבן על השחור - מחזיר יותר אור ולכן יאיר את החלקים התחתונים של הצמחים....

יתרונות הקוורץ השחור על הלבן - מחזיר פחות אור ולכן דיסקוס וקרדינל טטרה ירגישו יותר בבית... הם הגיעו ממקום שחור משחור בצבע תה אחרי ככלות הכל. עוד יתרון... - הוא יפה יותר לטעמי. חסרון הקוורץ השחור - אולי אולי מה שעושה אותו שחור זה מתכת או חומר אחר לא רצוי? אחרי ככלות הכל - לא הייתי לוקח בזלת או לבה כי אני מפחד פחד מוות מברזל שחשוף ככה סתם למים ויכול לעזור לאצות. עוד חיסרון... אולי מישהו עלול לחשוב שזה אקווריום של ארסים עם BMW שחור... אולי.

מה דעתכם?

אביאל.

עוד בתחילת 2004 - עדיין לא שתלת את האקווריום שלך

הי,

אני או-טו-טו-טו-טו שותל באקווריום החדש שלי...

וכיוון שאני רוצה לעשות את זה הפעם ממש לפי הספר אז החלטתי ללכת על המון צמחים מהירי גדילה כדי לנצח את האצות.

עכשיו - מה צריך להיות מרווח השתילה???

נניח שאני קניתי עציץ של רוטלות ויש בו 5 גבעולים. מה המרווח שתילה? בטרופיקה אומרים שרוחבו של הצמח הזה הוא 3 ס"מ - אז לקחת כל גבעול ולשתול במרחק 3 ס"מ מהשני? אולי להקצין ל 2 ס"מ אולי כל הגבעולים של העציץ ביחד ואחרי 3"סמ - עוד עציץ?

נניח שאני קונה אכינודורוס בלהרי - בטרופיקה כתוב שרוחבו הוא 25-40 ס"מ - אז הרי לא מצופה ממני שאקח שתיל קטן ואשתול אותו ככה בבדידות במרחק 25-40 מהשתיל הבלהרי השני... לא? הרי יהיה שטח מת עד שהוא יגדל למימדיו הסופיים - שטח ששום צמח לא אוכל את הנוטריינטים שלו...

בתודה מראש,

אביאל.

ושאלת על צמחים בהלם :o בסוף ינואר - אז נשתל האקווריום
הי,

הסרטופילום דמרסום שקיבלתי הוסיף 45 ס"מ תוך שבוע... היה צמח ממש יפיפה. "יער אורנים" כז.

חתכתי את הבסיס שלו ושתלתי את ה 20 ס"מ העליונים במים.

הוא חלש, חסר צבע, וחצי מת מאז... שבוע שהוא לא מתאושש,

מישהו יכול ליעץ?

אביאל.
וגם קיבלת תשובה יפה מאריק כהן
צמח ברכות לא רציני

וגם בדגים אוכלי צמחיה לא כל-כך הבנת עד פברואר 2004
הי,

אני בכוונה שם את השאילתא הזאת באגף הצמחיה -

מחפש דגים יפים, נוחים, שלא אוכלים צמחים, ולא אוכלים אצות ולא נושכים בזנב, ולא מתנכלים לדיסקוסים...

הנה רשימה שהרכבתי - אנא - הוסיפו כהנה וכהנה, השמיטו ובעיקר אם אפשר לדעת אילו דגים יותר רגישים - כדי שאדע את מי לקנות אחרון...

קשת אוסטרלית
טטרה לימון
קרדינל טטרה
אפיסטוגרמה אגסיזי
רמירז
APISTOGRAMMA CACATOIDES
BLOODFIN TETRA
RED PHANTOM TETRA
טטרה אף אדום

המון תודות למיעצים !!!

אביאל.

ובסוף מרץ 2004 אתה שואל איך גוזמים צמח :lol: - אפילו אישתי יודעת לפניך איך לגזום ואיפה את הצמחים כשאני בחו"ל או במילואים :wink:

ואתה ממשיך להטעות אנשים -
1 אומר להם לקנות קוורץ שחור אצל שושני בחיפה שזה בעצם בזלת ....
2 נו אז השביעי, בצבע צהוב-ירוק שייך לאדמה. אתה מחבר אותו לאדמה יחד עם כל האדמות שיש לך אל השטקר אל הפין התחתון. - בקשר לT5 , טעות שיכולה לגרום לאדם להתחשמל ... זה כבר לא צחוק!

כאן אפסיק לצטט - דברים שאתה משום מה אוהב מאד לעשות...


אני לא פסיכולוג אבל משום מה נראה לי שאתה אוהב לתעמת עם כולם - גם עם דנרלי בגרמנית, גם עם EYALCO בעברית וכו' וכו', אתה פשוט מחפש את זה. להערכתי לא הקמת את האקווריום מאהבה מכל הלב אלא להוכיח למישהו שאתה יכול! אתה לא מבין גדול , וגם את האקווריום שלך הקמת רק לפני כחודשיים, עד אז גם לא ידעת מה זה KNO3, איך גוזמים צמח ואיזה דג אוכל צמחים ואיזה מעדיף אצות - מהפורום הזה, ביו השאר גם ממני למדת כי הדג הראשון שעליך לחשוב עליו הוא SAE, למדת שאין קוורץ שחור - רק BMW שחורה או בזלת... ועוד ועוד , אז מי אתה שתשפוט אותי או אנשים אחרים בפורום בעלי אקווריומים וותיקים עם נסיון מוכח של יותר מ-10 אקווריומי צמחיה? כאשר בעלי משתלות צמחי המים שואליםן אותי שאלות לגבי הצמחים שלהם? כאשר חנויות מחזרות אחרי הדשן שלי ואני מעוניין להישאר חובב ולא סוחר, בעיקר לרווחת החברים בפורום ...
זה נורא קל להיתפס בפורום כ"תותח" , אבל להערכתי הדבר היחיד שאתה טוב בו הוא לקרא בעברית, אנגלית וגרמנית הרבה חומר על צמחי מים ולהכתיב משם תשובות לחברים. לא אתפלא גם אם כל התמונות שהצגת של הצמחים המיוחדים לקוחים מאותם מקורות ולא מהאקווריום שלך (אפשר תמונה שלך עומד לידם???)
ועוד משהו את הדשנים שלי אני התחלתי למכור רק לאחר 4 שנות נסיון על עשרות אקווריומים, אלפי צמחי מים ומאות דגים - בינהם גם דיסקוסים, טטרות , שרימפסים ודגים מיוחדים ועדינים אחרים שנוחתים אצלי ישירות מהאמזונס .... ולא לאחר שחודשיים קודם לכן בכלל לא ידעתי מה זה KNO3 ולבסוף קונה אותו ב"גרעין" שם נותנים לך רק 13% ניטראט, 61% אשלגן והשאר אלוהים יודע וגם הניטרט והאשלגן הם ברמות טכניות בלבד שמתאימות לגידול צמחי גינה או שדה בלבד ולא מתאימות לדגים היקרים שלנו!!!!!!!!!!!!!11
בנוסף, אני לא כופה על אף אחד לקנות או לא , וזכותי לדרוש כמה שאני רוצה על הדשן שאני מכין לבד. וחוץ מKN03 יש בו גם דברים שיקח לך עוד הרבה זמן ללמוד עליהם...

מצטער על ההרצאה הארוכה , אבל זה פשוט התבקש

עופר
Sunday 18/04/2004, 01:26
אני חושב שכדאי לנעול את העץ הזה...
לא מכובד משחקי הכח האלו בפורום הזה..

elminister
Sunday 18/04/2004, 09:12
נינעל-
בוקר טוב לכם, לא ככה אני רוצה לפתוח את השבוע.
אם המריבות האישיות לא נכניס לפורום ציבורי זה לא עינינם של מאות אנשים שקוראים אותכם
אנחנו נמשיך בפרטי את הדיון הזה

ELMINISTER