פורטל אקווה פורומים מגזין אקווה AquaDex

הפלוכרומיס מְפֻסְפָּס

שם מדעי: Haplochromis thereuterion
שם נפוץ: Haplochromis sp. "double stripe"
שם עברי: הפלוכרומיס מְפֻסְפָּס
משפחה: ציקלידים כללי
דרגת קושי:
מקור הדג: אגם ויקטוריה
הכרות ראשונית: van Oijen & Witte, 1996
זיהוי בין המינים: ההבחנה בין המינים קלה מאד, הזכר יפגין צבעים כהים של אפור, כחול ושחור וסנפיר השת יהיה בגוון אדמדם. הנקבה כסופה ושני פסים שחורים נמתחים לאורך גופה.
מימדי הדג: דג בגודל בינוני, הזכרים מגיעים לכ-12 סנטימטרים, ואילו הנקבות קטנות יותר וגודלן כ-8 סנטימטרים.
מידע כללי: ההפלוכרומיס המְפֻסְפָּס הוא ציקליד ויקטוריאני בעל מבנה גוף צר ומחודד, המצוי בשכבות המים העליות של האגם ותזונתו מתבססת בעיקר על ייצורי מים קטנים. מדובר בדג די חדש בתחביב שהתגלה בטנזניה, בשנת 1996 באזור Kissenda Island שבמפרץ Mwanza.
הזכרים במין זה גדולים וצבעוניים מן הנקבות. שלא בתקופת הרבייה גווני הזכר נוטים להיות אפורים-כחולים בעלי גוון מטאלי, מבריק. סנפיר השת אדמדם ועם טקסטורת ביצי הדמה (המופיע במיני ציקלידים נוספים). סנפיר הגב קצר, בעל גוון כחלחל-מתכתי.
בתקופת הרבייה הזכרים מתכהים עד כדי גוון שחור המכסה את מרבית הגוף והסנפירים.
הנקבות ודגים צעירים בעל מופע כסוף ופספוס של 2 פסים אורכיים- האחד נמתח ממכסה הזימים ועד בסיס הזנב, ואילו הפס העליון לאורך הסנפיר הגבי.
שכיחות בחנויות: מגיע מעת לעת
אודות הדג באקווריום
אזור באקווריום:
תנאים דרושים: הפלוכרומיס זה דורש מסלעה רחבה ומקומות מסתור רבים. מומלץ על אקווריום בנפח של לפחות 250 ליטר עבור קבוצה של דגים ממין זה.
טיפול: זהו דג עמיד ונדרש טיפול שוטף בלבד הכולל החלפות מים סדירות ושמירה על ערכי המים.
מזג והתנהגות חברתית: אגרסיבי למדי. למרות גודלו מדובר בציקליד קשוח וזכרים יכולים להביא לפציעות בקרבות טריטוריה או חיזור. מוטב לשמור על יחס של לפחות שלוש נקבות לזכר אחד.
תזונה: תזונת ההפלוכרומיס המְפֻסְפָּס בשרית ומתבססת בטבע על חרקי מים, זחלי חרקים וייצורים זעירים. באקווריום ניתן להאכיל במגוון מזונות בשריים מגורענים- צפים או שוקעים. בנוסף, רצוי לגוון את התזונה ולשם עידוד רבייה ניתן להשתמש גם במזונות קפואים או חיים כמו ארטמיה, תולעי דם, שרימפ ועוד.
שותפים לאקווריום: ניתן לאכלס דג זה עם דגים בגודלו, בעלי התנהגות ומאפיינים דומים. השילוב הטוב ביותר יהיה עם ציקלידים נוספים מאגם ויקטוריה.
רבייה: דוגר פה. כאשר הדגים מגיעים לבגרות מינית הזכר יחל בחיזורים אחר הנקבות. רצוי לשמור על יחס של מספר נקבות לזכר אחד וזאת כדי למתן את רמת האגרסיביות והמרדפים אחר הנקבות.
לאחר הטלה הנקבה תאסוף לפיה מספר מצומצם של ביצים ותשמור עליהם למשך שלושה שבועות עד שתשחרר מפיה את הדגיגים.
את הדגיגים מומלץ להאכיל במזון עשיר כדוגמת ארטמיה מבוקעת וגם במזון ההורים, כשהוא גרוס, מפורר ותאים למפתח פיהם הקטן.
כמו במקרים אחרים, גם במין זה ניתן לבצע 'חליבה' מלאכותית ולגדל את הביצים והלארוות באינקובטור ובכך לאפשר לנקבה לאכול ובנוסף לאפשר למגדל מעקב קרוב יותר על התפתחות הצאצאים.
נתונים טכניים
טווח טמפרטורות: מ-24°C עד 28°C
pH - חומציות: מ-6.8 עד 8.4
dGH - קשיות: מ-10 עד 20

 
 
צילם יואב טריגלו בחוות הדג המעופף