פורטל אקווה פורומים מגזין אקווה AquaDex

חילזון תפוח מוזהב

שם מדעי: Pomacea canaliculata
שם נפוץ: Gold apple snail
שם עברי: חילזון תפוח מוזהב
משפחה: חלזונות
דרגת קושי:
מקור חסר החוליות: דרום אמריקה
הכרות ראשונית: Lamarck, 1819.
סביבה טבעית:
זיהוי בין המינים: לא קל להבדיל במבט ראשון בין הזכר לנקבה, אולם בפרטים הבוגרים הנקבות גדולות יותר מן הזכרים, וקצוות הקונכיה של הנקבה הינן "ישרות" וללא תוספת הנראת כשמלה.
מימדים: 40-60 מילימטר רוחב, 45-70 מילימטר גובה.
מידע כללי: חלזון התפוח המוזהב כשמו כן הוא, צבע קונכיתו הינו זהבהב-צהוב, וצבע גופו משתנה בין צהוב, חום ולעיתים אף שחור עם נקודות צהובות.
חלזון התפוח משמש כאחד מזוללי השיירים הטובים ביותר באקווריום, צבעו המיוחד וגודלו הופכים אותו לפופלארי מבין החלזונות הנמכרים בחנויות דגי הנוי. לחזלון מרתק זה יש יכולת הישרדות גבוהה מאוד ואדפטציה (התאמה) לתנאי סביבה משתנים. גופו מכיל מערכת אנטומית מיוחדת אשר מכילה גם זימים, וגם ריאה הנותנת לו יכולת השרדות בתנאים משתנים של ריכוזי חמצן.
למעשה, ישנם המון חלזונות הנקראים "חלזון תפוח", וישנם מאות סוגים, מורפים ומשפחות.
אז מה בכל זאת יוצר את השונות בין חלזונות התפוח השונים, ובכל זאת משאיר אותם כל כך דומים?
התשובה היא המטען הגנטי של תת מיני החלזונות אשר כמעט זהה ברמת התיפקוד, ושינויים מזעריים במבנה הגנים הקובעים את שונות החילזון אשר התפתחה בכל בית גידול (מקורו הגיאוגרפי).

אחת השאלות שמגדלים עומדים בפניהם בהקשר לתופעה הנקראת "ציפה", בה החלזון צף על פני המים, ולעיתים אף במשך מספר ימים, ולכן נשאלת השאלה "האם החלזון מת?".
התשובה היא שלא תמיד, ולעיתים יש אוויר בריאה של החלזון והוא פשוט צף לו על פני המים.
ניתן לבדוק האם החלזון חי בשתי דרכים פשוטות:
1) יש להוציא את החלזון מן המים ולבדוק את "הדלת" של הקונכיה. במידה והדלת מגיבה למגע או אטומה לגמרי אתם יכולים להיות רגועים, החלזון חי לבטח, מכיוון שאם היה מת, השרירים הרפויים היו גורמים לפתיחה של השריר הסוגר את הקונכיה.
2) אופציה נוספת היא החזקת החלזון מול תאורה חזקה בניסיון לראות את הדופק, דבר היעיל במיוחד אצל פרטים צעירים.

חלזון התפוח המוזהב משתייך לקבוצה הנקראת canaliculata complex, אשר אליה משתייכים מינים שונים של חלזונות תפוח אשר מאוד דומים בגודל ובצורה.
צורת קונכיתו הינה של גלובוס, ועליה ישנן 5-6 טבעות ספריליות המופרדות ע"י שקעים. צורתו דומה מאוד ל-Pomacea lineata, אולם קוי התפר (השקעים) עמוקים יותר, והקונכיה עגולה יותר אצל חלזון התפוח המוזהב.
שכיחות בחנויות: מצוי
אודות חסר החוליות באקווריום
אזור באקווריום:
תנאים דרושים: אין דרישות מיוחדות פרט לאיכות מים טובה, וטמפרטורה מעל 18 מעלות.
טיפול: החלזון עמיד מאוד, אולם יש לשמור על איכות מים טובה.

הערה חשובה:
רוב התרופות אשר מיועדות לטיפול בדגי הנוי בהחלט ישמידו כל חסר חוליות ובינהם החלזונות, ולפיכך יש להוציא אותם למיכל ניפרד כאשר ישנו שימוש בטיפול תרופתי. ישנה רגישות מיוחדת לקופר ולפורמאלין, אולם גם תרופות "קונבנציונאליות" יותר כגון מלחית גרין עלולות לפגוע בהם.
מזג והתנהגות חברתית: החלזון מסתתר בשעות היום, והוא בעיקר פעיל בשעות הלילה.
כמו כן, לעיתים יצא החלזון מחוץ למים בחיפושים אחר מזון טרי.
רמת פעילותו הינה פונקציה ישירה לטמפרטורה, כאשר מתחת ל-18 מעלות החלזון כמעט ולא יהיה פעיל, אם כי הוא מסוגל לשרוד.
החלזון לא יפריע לשוכני האקווריום האחרים, וניתן לשלב מספר פרטים באקווריום.
תזונה: החלזון מוגדר מדעית כאוכל כל, והוא לא יסרב לכל סוג מזון שהוא, אולם ישנה העדפה ברורה של חלזון התפוח למזון צמחי.
אין לשכן את החלזון באקווריום צמחייה, היות והוא יחסל כל דבר ירוק באקווריום ללא קשר לרמת "העדינות" של הצמח.
שותפים לאקווריום: אין בעיה לשלב חלזון זה עם כל דג שהוא, אולם יש לזכור כי בוטיות רעבות במיוחד ינסו לזלול אותו כתלות ברמת האגרסיביות שלהם.
רבייה: בניגוד לרוב החלזונות, חלזונות התפוח אינם מכילים תאי מין זכריים ונקביים ביחד, אלא כל אחד מכיל תאי מין מסוג אחד (כלומר ישנו חילזון זכר, וחלזון נקבה), ולכן דרושים 2 המינים הללו על מנת ליצור רביה.
הרבייה מהירה מאוד אולם היא תלויה בתנאי מים טובים ותזונה טובה, אולם בתנאים אלו יכולה להיווצר בעיית שליטה בכמות הפרטים באקווריום. חלזון תפוח זה מגיע לבגרות מינית בגודל של 2.5 ס"מ. במשך החורף, שיעור רביית החלזון הינה בשפל, בעוד שאם בוא האביב ועליית הטמפרטורה עולה חזרה שיעור הרבייה.
הביצים האדמדמות אשר גודלן 2.20-3.5 מילימטר, מודבקות אחת לשניה מעל לקו פני המים. קבוצת הביצים מכילה בממוצע 200-600 ביצים.

נתונים טכניים
טווח טמפרטורות: מ-18°C עד 28°C
pH - חומציות: מ-6.0 עד 8.0
dGH - קשיות: מ-10 עד 30