פורטל אקווה פורומים מגזין אקווה AquaDex
מאמר מתורגם

העברה ואיקלום ציקלידים - מאת מארק אליסון

העברה ואיקלום ציקלידים - מאת מארק אליסון

מאמר מתורגם מאת: Pyroman

קישור למאמר המקורי - http://www.cichlid-forum.com/article...g_cichlids.php



העברת דגים



כשמעבירים דגים צריך להתחשב במספר גורמים . דגים רגישים מאוד לסטרס , לכן ההעברה צריכה להיות קצרה ביותר ונטולת סטרס במידת האפשר .המאמר עוסק בדרכים להעברת דגים על מנת להשיג מטרה זו , בין אם לוקחים אותם הביתה מהחנות , עוברים דירה או שולחים אותם במשלוח .



העברה הביתה מהחנות



אם אתה קונה דג בחנות אין לך הרבה השפעה על אופן אריזת הדגים .בדרך כלל הם נארזים דג אחד עד שלוש דגים לשקית (זה אולי בחו"ל ... בישראל דוחפים גם 20 לשקית אחת – הערת המתרגם) וכמובן שאריזה של דג אחד לשקית היא אידיאלית .השקיות ממולאות במים בנפח של כ1/3 מהשקית והשאר אוויר או חמצן טהור .כמות המים בשקית לא חשובה כל עוד הדג רטוב .האוויר הכרחי על מנת לאפשר לדג לנשום.הדג יכול לחיות בשקית עד 12 שעות ואפילו עד 24 שעות במידה והיה שימוש בחמצן (לא הייתי בודק את זה עם סטופר – הערת המתרגם).למרות שלדגים יש מספיק חמצן ל-12 שעות , הם עדיין חשופים לשינויים דרסטיים בטמפרטורה ולהצטברות של אמוניה , אבל אין מה לדאוג במידה והנסיעה הביתה מהחנות קצרה .



יש מספר טיפים שיכולים להקטין את הסטרס הנגרם לדגים כתוצאה מהנסיעה . מומלץ להפוך את השקית כדי שהדגים לא ייתפסו בפינות השקית , במידה והרכישה וההעברה מתבצעת בחורף והנסיעה ארוכה רצוי להשתמש במיכל מבודד טמפרטורה כמו ארגז קלקר על מנת לשמור על טמפרטורת המים ברמה יציבה .בנוסף על כך הסביבה החשוכה עוזרת לדגים להירגע .



העברה ? איך להעביר את הדגים ואת ביתם



אם אתה מתכוון להעביר את הדגים מרחק גדול יותר , או אפילו מעיר לעיר חשוב לנקוט במספר אמצעי זהירות .רצוי שהדגים יהיהו בצום למשך יומיים עד חמישה לפני ההעברה (תלוי בגודל הדג) על מנת להקטין את תוצרת האמוניה שהדגים מפרישים , פעולה שתפחית את הסטרס ויכולה למנוע מוות .

העצה הבאה (והלא כל כך שגרתית – PYROMAN) היא לא להשתמש במי האק' ממנו מוציאים את הדגים . אני יודע , רוב האנשים ברשת יגידו לכם להשתמש במים מהאק' כי הם דומים לסביבה המקורית של הדג והם יפחיתו את הסטרס . עובדה זו נכונה , אבל המים הם הגורם הראשי לסטרס במעבר . המים מהאק' מכילים חומרים אורגניים המטופלים על ידי הפילטר באק' – אמוניה וכד' , ובשקית האמוניה מיד מתחילה להצטבר .במקום להשתמש במים מהברז אני מציע להשתמש במים "מטופלים" – מים שעברו טיפול באנטי כלור וחומרים דומים שלהם רמת PH ורמת קשיות דומה .

טיפ נוסף הוא לא להעביר את הדגים ישר לשקיות , אלא ליצור תחנת מעבר בדמות דלי . תוכל לשים לב שלמרות שהדגים היו בצום הם עדיין מפרישים מעט צואה .תחנה זו מאפשרת העברה למים נקיים יותר , ושמירה על מים נקיים לאורך זמן . במידה ואתה מתכוון להשתמש בחומרים מרדימים עדיף להשתמש בדלי ולהעביר למים נקיים .לאחר 10 דקות בדלי ניתן להעביר לשקית שבה מים טריים , נקיים ומטופלים (לא המים שהיו בדלי).

עדיף לארוז את הדגים בנפרד . ניתן להשיג שקיות לדגים בחנויות לחיות במחירים זולים , אם אתה מתכוון להעביר דגים קטנים קיימות שקיות עם תחתית מרובעת וללא פינות עובדה ששומרת על הדגים מלהילכד באחת הפינות ולהחנק / להימחץ למוות .עדיף לארוז את הדגים בצורה כפולה – שקית על שקית כשכל אחת קשורה בנפרד , מה שיפחית את סכנת הנזילות והדליפות .

עצה אחרונה היא להשתמש בארגזים מבודדים כמו ארגז קלקר על מנת לשמור על הטמפ' בשקיות במידת האפשר (תלוי בעונה – PYROMAN) ולשמור על אוירה חשוכה ורגועה .



איך לשלוח דגים



משלוח של דגים למרחק זה נושא מסובך יותר מסתם העברה מקומית , אכסה את הנושא בשני אופנים : הראשון – במידה ואתה רוצה לשלוח דגים , והשני כשאתה מקבל דגים .



אריזת דגים



דומה מאוד לנושא האחרון , אבל בואו נעבור שוב על הפרטים בשביל לוודא שלא שכחנו כלום . ראשית יש להכין את הדגים בימים שלפני ההעברה על ידי צום – יומיים עד חמישה בהתאם לגודל הדג . לפני שתופסים את הדגים יש להכין שני דליים ובהם מים "מטופלים" וכן ניתן להוסיף להם חומרים מטשטשים. ארגזים , שקיות ניילון ושקיות חום צריכים להיות מוכנים בהישג יד .

מתחילים לתפוס את הדגים ולהכניס אותם לדלי הראשון , בו עליהם "להירגע" במשך כ-10 דקות . זמן זה אמור להיות מספיק בשביל לטשטש את הדג על ידי חומרים כימיים , או פשוט לתת לו להירגע .

בינתיים יש למלא 1/3 שקית במים נקיים מהדלי השני, להעביר את הדגים לשקית ולקשור אותה על ידי 2 גומיות לאחר שמילאנו אותה באוויר או בחמצן .עכשיו יש להפוך את השקית ולהכניס אותה לשקית נוספת וגם את השקית הנוספת לסגור על ידי 2 גומיות – ומשם לקופסא .

ארגז המשלוח צריך להיות ארגז קרטון ובתוכו ארגז קלקר .רפד את תחתית הארגז בעיתונים כדי לספוג נזילה אפשרית או מים שטיפטפו על השקיות .ברגע שהדגים נמצאים בשקית רפד גם את החלק העליון של השקיות על ידי עיתונים ואז הוסף את שקיות החימום (אם יש צורך – PYROMAN).



ניתן להשיג שקיות חימום בחנויות לחיילים (מי ששמר בלילה בחורף אמור להכיר אותן היטב !)



את השקיות יש להדביק לחלק העליון של הארגז , 2 שקיות אמורות להיות מספיקות לחימום ארגז אחד .עדיף להשתמש בשקיות המומלצות ל-24 שעות – אפילו אם ההעברה תהיה קצרה יותר.מטרת השקיות היא לשמור על החום בארגז ולא לחמם את הדגים , לכן שמים את השקית למעלה ולא למטה , בצורה שלא תיגע בשקיות .כעת נותר רק לחתום את הארגז בעזרת סרט הדבקה .



(כותב המאמר מוסיף פסקה בנוגע לחברות תעופה ונהלי העברת דגים בהן . בישראל לא נפוץ הדבר ומי שמייצא – יודע איך ... כנ"ל לגבי קבלת דגים מייבוא PyroMAN).





איקלום הדגים



מומלץ בכל מקרה של קניית דגים חדשים להשתמש בקרנטינה . היו לא מעט מקרים שמערכות שלמות ומדהימות נפלו בעקבות הכנסה של מספר דגים חולים – וחבל . יש להכין מראש אק' קרנטינה ובו התנאים המלאים לדג (חימום , פילטר ואוויר) ולתת לו להשהות באק' מספר שבועות עד חודשים על מנת לראות אם הוא מפתח תסמיני מחלות .בכל מקרה של איקלום אין להוסיף את המים בשקיות לאק' הקיבוצי וזאת מכיוון שבשקיות יש חומרים מטשטשים לעיתים , וכן רמת האמוניה במים גבוהה מאוד .בנוסף ייתכן ובמים בחנות קיימים טפילים או מייצרי מחלות ואותם אנחנו לא רוצים באק' שלנו בבית . (הערת המתרגם)



השלב הראשוני באיקלום הוא "הצפת" השקיות באק' הקיבוצי במשך 15-20 דקות על מנת להשוות בין הטמפרטורה בשקית לטמפ' במי האק' בצורה הדרגתית .

לאחר שהשקיות הוצפו במשך זמן מתאים יש להוסיף כמויות קטנות של מי האק' לשקית על שלפחות חצי שקית מלאה במים מעורבים (מי השקית + מי האק') . פעולה זו מאפשרת להשוות בין הערכים ( PH + GH) בצורה הדרגתית דבר שיפחית מהסטרס של המעבר לאק' החדש .

במידה ולשקית הוספו חומרים מטשטשים יש "להוציא אותם מהמערכת" של הדג לפני ההכנסה לאק' . דג מטושטש מהווה מטרה נוחה ליושבי האק' .ניתן לבצע תהליך זה על ידי שיחרור הדג עם מי השקית לדלי ולהעביר מים בטיפטוף לדלי במשך זמן רב יותר .

לאחר השוואת הטמפ' והערכים ניתן לשחרר את הדג למים .כאמור לעיל אין להכניס את המים מהשקית לאק' כיוון שאין לנו רצון להכניס למים חומרים מטשטשים שיכולים לפגוע בבקטריות בפילטר , או מים עם ריכוז אמוניה או וירוסים ובקטריות מזיקות למיניהם . יש לשחרר רק את הדג בעדינות למים .

עצתי לכם היא להימנע מהאכלת הדגים בימים הראשונים .לעיתים רחוקות מתחיל הדג לאכול מיד ולרוב לוקח לו יום או שניים על מנת להרגיש מספיק בנוח ולהתחיל לאכול .אין מה להיבהל אם הדג לא מתחיל לאכול מיד , ויש להמתין עם הפניקה מספר ימים . יש להתחיל להאכיל בהדרגה ולאט לאט להגיע לכמות ההאכלה הנורמלית .כשמוסיפים דגים חדשים הדבר יוצר עומס על המערכת הביולוגית , וההאכלה הדרגתית מאפשרת בנייה טובה יותר של הבקטריות בפילטר .



איכלוס ראשוני



יש להשתמש באותם שלבים על מנת לאקלם דגים , אך יש ליצור תנאים מתאימים קודם לכך .מאמר מצויין של Elminister - תסמונת האק' החדש







הערת המתרגם :



המאמר מיועד גם לחובבים שקונים דגים בחנות ולוקחים אותם הביתה בנסיעה קצרה וגם בהעברות ארוכות . בכל מקרה יש להתחשב בעובדה שהוא נכתב על ידי יושב ארה"ב ולא אדם המורגל לטמפ' בארץ ולכן נעשתה בו מעט עריכה .



איקלום נעים ...



PYROMAN
תגיות