פורטל אקווה פורומים מגזין אקווה AquaDex

חלזונות: סקירה כללית

מאת שמואל ביטון ומערכת אקווה

גידול חלזונות מים הינו תחום התופס תאוצה בקרב מגדלי דגי הנוי וטיפוח האקווריומים. לחלזונות תפקידים שונים במכל, חלקם מסייעים בהסרת אצות, חלקם אוכלים פגרים, מחסלים חלזונות מזיקים וחלקם פשוט יפיפיים. במאמר זה נסקור את רוב סוגי החלזונות המגודלים על ידי חובבים בארץ, נביא מידע על אודות גידולם רבייתם באקווריום הביתי וכמו כן נסביר כיצד נפטרים מחלזונות שנחשבים למזיקים, בפרט באקווריומי צמחייה אליהם הם מגיעים כטרמפיסטים.

 

חילזון בריכה נפוץ - Common Pond Snail

חילזון בריכה נפוץ, מתוך מערכת אקוודקס

ארץ מוצא : צפון אמריקה, מקסיקו.

גודל : עד 2 ס"מ.

תזונה : החילזון כמעט תמיד ימצא לו מה לאכול במכל, החל מאכילת צמחים חיים, אך גם שאריות מזון דגים בשרי.

כללי : חליזון בריכה נפוץ, מגיע לרוב כטרמפיסט על צמחים חיים, ויכול להוות מטרד של ממש, מעבר לכך שמדובר בדייר לא מתוכנן באקווריום, יש צורך להזהר כיוון שהוא מספיק קטן להכנס לפילטר ולהרוס אותו. צבעו של החילזון אפור וגווני הקונכייה שלו הינם חום בהיר עד צהבהב ובעלי כתמים בטקסטורה לא אחידה. החילזון הנ"ל מתרבה במהירות מסחררת, ובמידה ולא נלכוד אותו בזמן הוא עשוי להתפשט באקווריום בכמויות גדולות תוך זמן קצר. חילזון זה הוא אנדרוגינוס, כלומר בעל איברי רבייה זכריים ונקביים, ולפיכך כל שני פרטים עשויים להתרבות באקווריום. לאחר שמתרחשת הפריה החלזונות ידביקו ביצים ברחבי האקווריום, כאשר הביצים מצויות במעין שקיק שקוף. בקיעה  תתרחש תוך 3-5 ימים וכן הלאה עד למגיפת חלזונות של ממש.
יש שלושה דרכים להפטר מחילזון הבריכה הנפוץ שמצאו את דרכם למיכל שלנו, שיטה אחת: הכנסת חלזונות הלנה למיכל. מדובר בין חילזון טורף אשר אינו מתרבה יתר על המידה, אך מנגד מפחית בצורה משמעותית עד כדי הפחתה מוחלטת כל אוכלוסיה אחרת של חלזונות באקווריום. שיטה שנייה: במידה והמיכל מספיק גדול, אפשר להכניס מספר בוטיות או אבונאפחות הידועים כדגים אשר יש ביכולתם לרסן את אוכלוסיית החלזונות באקווריום, ולמצוא בהם מזן. אמנם, שיטה זו לא תמיד נוחה, שכן הדגים נשארים באקווריום גם לאחר גמר עבודתם, אך לא תמיד יתאימו לאכלוס באקווריום קיבוצי. שיטה שלישית: הכנת מלכודת DIY בעזרתה ניפטר מהחלזונות ידנית לאחר מכן.

ישנם כמובן גם מספר תכשירים כימיים, אבל הדבר כרוך ביותר סיכוןוחשיפה למינון שגוי.

 

חילזון קרני אייל - Planorbis sp

ארץ מוצא : חילזון זה נפוץ בכל רחבי העולם.

גודל : עד 2.5 ס"מ

תזונה : אצות וצמחים.

חילזון זה מגיע לרוב כטרמפיסט על צמחים חיים.  אין לשלב חילזון זה באקווריומי צמחייה, מכיוון שאצות וצמחים הם מזונו העיקרי והוא יפגום בעלווה. רבייתו של חילזון קרן אייל, תתרחש בין אם תרצו ובין אם לאו. מין זה מתרבה בקצב מסחרר, ובגלל שחילזון זה הוא אנדרוגינוס, כל שני פרטים יזדווגו בינם לבין עצמם. ולאחר הרבייה החלזונות ידביקו ביצים ברחבי האקווריום, כאשר הביצים עצמן יהיו מצויות בתוך שקיק שקוף, בקיעה, תוך 3-5 ימים.

 

חילזון טייגר - Neritina natalensis

חילזון טייגר, מתוך מערכת אקוודקס

ארץ מוצא: דרום אפריקה.

גודל: עד 4 ס"מ


תזונה: החילזון, ניזון מאצות בלבד! ועל כן, במידה ואין במיכל מספיק אצות, יש צורך לדאוג לטבליות צמחיות שוקעות ואף לנסות להשתמש בירקות טריים ושטופים.


כללי : חילזון הטייגר הוא מין נחשק באקווריומי צמחייה, הוא אינו פוגע בצמחיה, אך כן מסיר ביעילות אצות עקשניות. בנוסף, קל מאד לשלוט על אוכלוסיית החלזונות באקווריום, ואין למגדל כל חשש שיתרבו יתר על המידה, כי בשונה ממרבית המינים האחרים, רביית מין זה מתרחשת בתנאי מים מליחים עד מולחים- דבר שלא ניתן להשגה באקווריום יחיד.
תבנית הצבעים של קונכיית חילזון הטייגר בנויה מצבע בסיס צהוב חרדלי עד חום בהיר שעל גביו יש פספוס שחור שיורד מראש הקונכיה ועד לבסיס- מה שמתאים לכינוי טייגר. רצוי מאוד לא להשאיר את המיכל פתוח, כיוון שהחילזון ימצא כך את מותו במהרה במידה ויצא מן האקווריום.
החילזון רגיש למתכות כבדות, ניטראט, ומים רכים מידי יפגעו בקונכייה שלו. סלעים בעלי סידן אלמוגים גרוסים וקונכיות ריקות יתרמו לחילזון הטייגר ולמען איכות ואריכות חייו של החילזון רצוי אף להמליח במעט את המים. מין זה יטיל ביצים אך הם אינם יבקעו ללא התנאים תנאי המיםהמילחים הנדרשים לשם כך לכן בסופו של דבר יצהיבו וירקבו. קשה להסיר ביצים אלו באופן ידני, בפרט כשהן פזורות באקווריום גדול. לכן רצוי להמעיט במספר החלזונות המוכנסים למיכל בכדי למנוע מצב של הטלות רבות.

חילזון גראניפרה - Melanoides granifera

חילזון גראניפרה, מתוך מערכת אקוודקס

ארץ מוצא: אסיה.

גודל: עד 2 ס"מ.

תזונה : ניזון משאריות האוכל של הדגים במיכל, אצות, אוהב מאוד מזון בשרי, במידה ולא יהיה לא דבר לאכול יאכל צמחים, אבל גם אז הנזק יהיה מינימאלי ביותר.

כללי: חלזון זה צבעו חום וצורת הקונכייה חרוטית וארוכה. הוא אוהב להפוך את המצע בחיפוש אחר שאריות מזון שלא נאכלו ובפעולה זו מסייע בעקיפין גם לצמחים בכך שהוא מאוורר את המצע. חילזון זה מתרבה בקלות יחסית ומעת לעת נדרש לדלל את מספר הפריטים במיכל.

 

 חילזון הלנה - Anentome Helena

חילזון הלנה, מתוך מערכת אקוודקס

ארץ מוצא : אינדונזיה.

גודל: עד 3 ס"מ.

תזונה : חילזון זה הינו טורף הניזון מחלזונות אחרים, לארוות שרימפ ורכיכות מים וכן מזון בשרי מעובד המיועד לדגי נוי.
בדומה לחלזונות אחרים לא יהסס לאכול גם פגרים.

כללי : חילזון ההלנה הוא הפתרון האידיאלי לצמצום חלזונות מזיקים במיכלים קטנים עד בינוניים. אופן אכילתו ותזונתו העיקרית יוצאי דופן, הוא מחדיר את צינור האכילה שלו אל גוף הקורבן (החילזון הנטרף) ואוכל את תכולתו. חילזון ההלנה עשוי לאכול עד כמחצית ממשקל גופו בכל יום! ולכן חשוב להקפיד על מקור מזון זמין. במידה ואין חלזונות אחרים במיכל שמשמשים לו כמקור תזונה עיקרי, יש להאכילו במזון בשרי חלופי. 
דיי נדיר למצוא את חילזון ההלנה בחנויות, וניתן להשיגו בעיקר מחובבים.
צבע הקונכיה של חילזון ההלנה, הינו חום כהה וצהוב המופיעים כטבעות הולכות וגדלות במורד הקונכיה הקונית עד לבסיס הגוף. 
לא ניתן להבדיל בין המינים בחילזון, לכן לצורך רבייה יש צורך במספר פריטים,. הרבייה קלה יחסית באקווריום, החלזונות נדבקים אחד על השני, ולעיתים אף יותר מאחד, למשך מספר שעות ולאחר מכאן הנקבה מטילה ביצה אחת לחודש וזאת הסיבה גם לשחיכותו הנמוכה. הביצים מודבקות לעצמים שונים ברחבי המיכל, צמחים, גזעים, אבנים וכו'. לאחר כשבוע החילזון יבקע ויד יתחפר מתחת למצע, שם ישהה במשך כ-6 חודשים עד אשר יהיה גודלו כחצי ס"מ לערך. זאת בכדי שהוריו לא יטרפו אותו.
אם כך כיצד נדע שתרחשה בקיעה?
אם הביצה קיבלה גוון ירקרק-אפרפר ואין יותר מרכז צהבהב, זהו רמז לכך שהחילזון בקע.

 

חילזון תפוח מוזהב- pomacea canaliculata

חילזון תפוח מוזהב, מתוך מערכת אקוודקס


ארץ מוצא: דרום אמריקה.

גודל: עד 6 ס"מ

תזונה: יחלזון התפוח המוזהב ניזון מתזונה צמחית ואוכל צמחייה חיה ואצות, אך יאכל גם סוגי מזון מעובדים עם תכולה צמחית. 

כללי: צבע הקונכיה של חילזון זה צהוב וכך גם גופו. לעיתים ניתן למצוא פריטים בעלי קונכיה חומה או שחורה. חלזון זה עמיד מאוד ונחשב לפופולרי בקרב חובבי דגים בשל גודלו הסופי ונראותו באקווריום. במידה ורואים את החילזון צף על פני המים אין להבהל, יש לו מערכת אנטומית שמכילה ריאה ולפעמים ניתן לראותו צף מעל פני המים בזכות האוויר הכלוא בה. ישנםמספר דרכים לבדוק האם החילזון חי  או שמא סיים את תפקידו במיכל-
שיטה אחת: יש להוציא את החילזון מהמים ולבדוק את הקרום שאיתו סוגר החילזון את עצמו בתוך הקונכייה, במידה והוא מגיב למגע ואטום לגמרי, אין סיבה לדאגה. במידה והיה מת השרירים היו רפויים, והחילזון כבר לא היה יכול להחזיק את הקרום צמוד ואטום לפתח הקונכייה.
שיטה שנייה: יש להוציא את החילזון מהמים, ולהציבו מול תאורה חזקה בניסיון לראות את הדופק , דבר היעיל בפרט  בפריטים צעירים.
רבייה- בניגוד להרבה סוגי חלזונות אחרים, חלזונות התפוח אינם אנדרוגינוסים, לכן נדרשים זכר ונקבה על מנת להתרבות, את הביצים הם יטילו מעל קו המים באשכול בגוון ורוד, האשכול מונה בממוצע בין 200 ל- 600 ביצים.



חילזון תפוח ענק - pomacea haustrum

חילזון תפוח ענק, מתוך מערכת אקוודקס

ארץ מוצא: דרום אמריקה.

גודל: עד 12 ס"מ

תזונה: חילזון תפוח ענק הינו אוכל כל. טבליות מסחריות שוקעות איכותיות על בסיס צמחי יהיו מצוינות כמזון סדיר אותו יש לספק לחילזון. 

כללי: צבע הקונכיה הוא חום- ירקרק עם טקסטורת פסים כהים. גופו בגוון אפור כאשר ראשו בהיר ומחושים חומים. אין לשכן חלזון זה באק' צמחיה והוא יתאים לאקווריום קיבוצי עם מיני דגים שקטים. חילזון אינו אנדרוגינוס, ועל מנת ליצור רבייה חייב לחבר בין זכר לנקבה. הטלות של חילזון זה מתבצעות לרוב בחורף, צבע אשכול הביצים ירוק בהיר והן מוטלות מעל פני המים.

 

חילזון תפוח אינסולארום - pomacea insularum

חילזון תפוח אינסולארום, מתוך מערכת אקוודקס

ארץ מוצא: דרום אמריקה.

גודל: עד 5 ס"מ

תזונה: חילזון זה, הינו אוכל כל, עם העדפה למזון צמחי.  שאריות אוכל שנחתו לקרקעית יתקבלו גם הם בשמחה.

 כללי: לא ניתן לשלב מין זה באקווריום צמחייה בגלל חיבתו העזה למקור מזון צמחי. רבייה ניתנת לביצוע בקלות- צריך להשיג זוג חלזונות והם יטילו אשכול ביצים מעל לקו המים.

 

חילזון תפוח בריג'סי -  Pomacea bridgesii

 

 



ארץ מוצא: ברזיל, בוליביה, פרו, פרגוואי.

גודל: עד 6 ס"מ

תזונה: אוכל כל. עלים רקובים, דגים מתים, מזון חי, שאריות מזון של דגים, אצות, מזון שוקע, אוכל קפוא ועוד.

כללי : חילזון תפוח בריג'סי, הוא ללא ספק חילזון נחשק באקווריומי הצמחייה, ומבוקש מאד ממשפחת חלזונות התפוח. בשל היותו אוכל צמחים מתים ורקובים וכזה שאינו נוגע כלל בצמחייה חיה ובריאה נוכחותו במיכל מניבה תועלת למגדל.
לאחר רבייה הנקבה תטיל אשכול ביצים, שמונה בין מספר מאות ביצים בגוון צבע ורוד באיזור לח מעל קו המים. לאורך כל התקופה ועד לבקיעה נשרש לשמור על לחות הביצים בכדי למנוע התייבשותן.

 

חילזון תפוח ליניאטה - lineata Apple Snail

חילזון תפוח ליניאטה, מתוך מערכת אקוודקס


ארץ מוצא: דרום אמריקה.

גודל: עד 6 ס"מ

תזונה: חילזון תפוח ליניאטה, הוא אוכל כל, אבל יעדיף תזונה מבוססת על מזון צמחי.

כללי : אין לשלב חילזון זה באקווריומי צמחייה כלל, בגלל חיבתו הרבה למזון צמחי. כמיני חלזונות תפוח נוספים גם כאן יש צורך זכר ונקבה לצורך רבייה. לא מדובר בחילזון נפוץ או פופלארי בקרב המגדלים.

 

חילזון שלפוחית נפוץ - Physa fontinalis

חילזון שלפוחית נפוץ, מתוך מערכת אקוודקס

ארץ מוצא : אסיה, קנדה, אירופה.

גודל : עד 2 ס"מ

תזונה : אוכל בעיקר צמחים ואצות, יאכל גם שאריות מזון במידה וימצא.

כללי: חלזונות אלו מתרבים במהירות, ומגיעים בדרך כלל כטרמפיסטים בעת הכנסת צמחים חדשים לאקווריום, ברגע שישנה בעיה בפילטרים צריך לבדוק אולי החלזונות האלו החליטו לעבור ולהתגורר בו. חילזון זה יכול לחיות במים מתוקים ומליחים. במידה ולא ידולל, יתרבה בכמויות עד כדי כך שיביא לפגיע בחן האקווריום, יתר על כן חילזון זה אינו מתאים לאקווריומי צמחיה כיוון שזהו מזונו העיקרי.

 

חילזון חצוצרה מלזי - Melanoides tuberculata

חילזון חצוצרה מלזי, מתוך מערכת אקוודקס

ארץ מוצא: מלזיה.

גודל: עד 2 ס"מ.

תזונה: חילזון חצוצרה מלזי ניזון משאריות מזון במצע האקווריום. הוא עושה זאת על ידי התחפרות במצע וחריש לאורך מספר סנטימרים בכל פעם.

כללי : חילזון חצוצרה מלזי צבעו חום עם נקודות כהות ובעל קונכיה חרוטית. חילזון זה אינו יפגע בצמחיה בדרך כלל ואף יועיל בהפיכת ורענון המצע, בשל העובדה שנוהג להתחפר בו בחיפוש מזון שלא נאכל ע"י הדגים. יש לשים לב כי חלזונות אלו מתרבים במהירות גדולה, וברוב החלזונות באקווריום לא נבחין כלל. דבר מדהים בחילזון חצוצרה מלזי, הוא העובדה שבניגוד לרוב החלזונות, חילזון זה משריץ חיים ולא מטיל ביצים. חילזון זה חי כשנתיים ולאחר מותו הופך להיות כחלק מין המצע. הוא יכול לאטום את הקונכיה וכאשר יחוש איום יעשה זאת, דבר שיכול להוות בעיה בעת הכנסת תכשיר כימי לחיסול אוכלוסיית החלזונות באקווריום. הדרך הטובה ביותר להפטר מהם, היא על ידי הכנסת חלזונות הלנה למיכל.

 

חלזון מריסה- Marisa cornuarietis

חילזון מריסה, מתוך מערכת אקוודקס


ארץ מוצא: דרום ומרכז אמריקה.

גודל: עד 4 ס"מ.

תזונה: חלזון מריסה הינו אוכל כל, באקווריום הביתי הם ניזונים בעיקר מצמחייה, עלים רקובים ורקבוביות במצע, ואף ידועים בכך שהם ניזונים מביצים של שאר שוכני הקרקעית ודגי האקווריום. 

כללי: חילזון מריסה, צבעו אפור צהבהב ואת הקונכיה מקיפות טבעות בצבע חום כהה. חילזון זה אוהב לשהות במים הרדודים באזורי צמחיה סבוכה הנהפכת למזונו, ולכן אין לשלבו באקווריומי צמחייה. לפעמים ניתן למצוא חילזון זה באקווריומי מים מליחים, אך הוא אינו יכול להתרבות שם. חילזון זה הינו אנדרוגינוס ומטיל את הביצים על ענפי הצמחים מתחת לפני המים.

 

חילזון קרניים - Clithon corona

חילזון קרניים, מתוך מערכת אקוודקס


ארץ מוצא: אסיה.

גודל: 2.5 ס"מ

תזונה: אצות, מכל הסוגים, גם הקשות שבהם! יעריך מאוד טבליות עם ריכוז צמחי גבוה.

כללי: חילזון ססגוני בעל צבע קונכיה צהוב ועליומפסים שחורים המופיעים בתבנית ספירלית. בנוסף, על הקונכיה מבצבצות קרניים זעירות בצורה ומספר אקראיים. רבייה חילזון זה תתאפשר אך ורק במים מלוחים. ככל החלזונות גם מין זה רגיש למים רכים, ולמתכות במים. חילזון הקרניים, הינו אחד הבודדים ממשפחתו שחיים במים מתוקים.

חילזון רגל ארנבת - Tylomelania

חלזון רגל ארנבת

ארץ מוצא: אינדונזיה

גודל: עד 7 ס"מ

תזונה: חלזון רגל ארנבת הינו אוכל כל ויאכל בשמחה את שאריות האוכל של הדגים האחרים במיכל. תוספת של ירקות חתוכיםומזון צמחי שוקע יתקבלו גם הם בברכה.

כללי: חלזון רגל הארנבת משריץ חלזונו חיים, בפרק זמן שאורך בין 6 עד 8 שבועות . מדובר בחלזונות קלים מאד לגידול וריבוי, מתאימים לאוכלוסיה שקטה ושרימפסיה.

 

יש לזכור שאת כל החלזונות אין לגדל עם בוטיות, אבונפחות וחלזונות הלנה.

וכמובן, אסור לשחררם בטבע הארץ-ישראלי!

 

 

תודה,

שמואל ביטון