פורטל אקווה פורומים מגזין אקווה AquaDex
מאמר מקורי

מ"אלל" ועד "קו גנטי": מילון המונחים המלא לגנטיקה בכלל וגנטיקה של דגי-נוי בפרט

דן הרשקוביץ מביא מאמר מרתק המסקר את כל המונחים החשובים בגנטיקה - מאמר חובה לחובבים העוסקים בהכלאות וריבוי בע"ח וצמחים, ומעוניינים להרחיב את אופקיהם בנושא

מטרת המאמר :

  1. לפתח עבור הגולשים באתר,מילון מונחים בסיסי בתחום הגנטיקה בכלל ובתחום הדגים בפרט. המילון יאפשר לנו,אני מקווה,בהמשך לקיים דיונים מעניינים בנושא מרתק זה,באתר,ב"שפה" משותפת. 
  2. לספק לגולשים באתר,אשנב שדרכו ניתן יהיה להסתכל באופן מושכל ומעמיק בתחומי התחביב שעד כה לא ידענו על קיומם או שנצפו במבט שטחי ללא מודעות למורכבותם ולפוטנציאל הטמון בהם.
  3. להרחיב,להעשיר,להעמיק את בסיס הידע בנושא גידול דגים על ידי חיבורו באופן שיטתי לעיסוק היום יומי בתחביב .

מונחי יסוד:

גן(Gene): היחידה הגנטית המכילה את הקוד הגנטי אשר באמצעותו מועברות התכונות התורשתיות.הגנים ממוקמים על כרומוזומים (chromosome) במקום ייחודי הקרוי לוקוס (locus -פירוש המילה בלטינית:מקום).הכרומוזומים מופיעים בזוגות,אחד מכל הורה.לכן,לכל גן קיים גן מקביל הממוקם על הכרומוזום המקביל.

אלל(Allele): האלל הוא סטייה(מוטציה)מהגן המקורי.האללים מופיעים באופן אקראי.בשלב זה,כל הנאמר על הגנים ,תקף גם לגביהם.

מינון(Dose ):זהו מונח אשר שימושו שכיח בהגדרת האללים אותם קיבל הצאצא משני הוריו.למשל מינון-אדום-כפול פירושו :כל הורה העביר לצאצא אלל האחראי על הצבע האדום.

היבריד,בן כלאיים(Hybrid ): זהו צאצא שנוצר משני אללים שונים.למשל דיסקוס R&W . ההיבריד אינו מתרבה נקי: הצאצאים לא יוצאים כולם R&W אבל אחוז מסוים של הצאצאים כן יתרבו נקי.

מוטציה(Mutation): זהו תהליך של היווצרות סטייה, שינוי קבוע בקוד הגנטי. זהו המקור להיווצרותם אללים חדשים. התהליך אקראי לחלוטין.

הומוזיגוטי (Homozygous): תכונה המוגדרת ע"י שני אללים זהים בעלי אותו מיקום (לוקוס) על הכרומוזומים. צאצא הומוזיגוטי מתרבה נקי בהקשר לתכונה ההומוזיגוטית. למשל, רד – פיג'ן – מינון כפול (Double dose ),הוא הומוזיגוטי לאדום וצאצאיו יהיו כולם אדומים.

הטרוזיגוטי (Heterozygous ):תכונה המוגדרת ע"י שני אללים מנוגדים בעלי אותו מיקום(locus ) על הכרומוזומים.הצאצא במקרה זה הוא היבריד אשר לא יתרבה נקי בהקשר לתכונה המדוברת.למשל,מינון בודד( Single dose) של אדום(R ) ומינון בודד של האלל המקביל שלו,לבן(W) יוצרים 25% הומוזיגוטים (R ),25% הומוזיגוטים (W ) ,50% מינון בודד של R עם מינון בודד של W .50% אלה ,הם הטרוזיגוטים של W&R .

רצסיבי(Recessive ): תכונה תורשתית שאיה באה לידי ביטוי חיצוני בגלל תכונה דומיננטית(שלטת) של ההורה השני.במצב של שני אללים שונים ,בעלי אותו לוקוס על הכרומוזומים האחד שלא בא לידי ביטוי לנוכח מקבילו ,נקרא האלל רצסיבי .השני נקרא אלל דומיננטי(שולט).

פנוטיפ (Phenotype):המראה החיצוני הפיזי של התכונה המדוברת.

גנוטיפ(Genotype ): המבנה הגנטי,הלא נראה לעין,של התכונה המדוברת לאומת המראה החיצוני שלה שכן נראה לעין.למשל,פנוטיפ (מראה חיצוני) של R&W יכול להסתיר "סיפור גנטי" שונה לחלוטין.

לדוגמא :באחד הביקורים שלי אצל מגדל ידוע בארץ יצא לי לצפות בהתפלגות צבע מדהימה של צאצאים לזוג של R&W(אדום + לבן): היו שם כ250 דגיגים שהתפלגו כך:
סנו-ויט,פיג'ן,גולד-דימונד,חומים,גוהוסט,אדום-לבן,וורוד.....כולם מאותו זוג הורים ,אדום לבן, חוקי לחלוטין.
במושגים שלמדנו עד כה: מדובר בזוג היבריד,הטרוזיגוטי,פנוטיפ(מראה חיצוני) אדום לבן חוקי לחלוטין שמסתיר מטען גנטי מאד מורכב של גנים דומיננטיים ורצסיביים שלא נראה לעין.הם כמובן לא מתרבים אמיתי,כפי שראינו,אבל % מסוים מהצאצאים שלהם כן יכוליםלהתרבות אמיתי.

בסדרת מאמרים,בהמשך,אשתדל להביא בפניכם חומר נוסף שיעזור לאתר מתוך הלהקה את אותם דגיגים הומוזיגוטים,שכן יתרבו אמיתי,לאתר גנים דומיננטיים, לזהות פגמים גנטיים ומי יודע, אולי להגיע ל"משחקים גנטיים" ולפתח זנים חדשים!

תורשת ביניים(Intermediate Inheritance ):
התמזגות תכונות.המונח מתייחס למצב שבו התכונות המבוטאות ע"י מספר אללים שונים,בעלי אתו לוקוס על הכרומוזומים ,מתמזגות.לדוגמה ,צאצא של הכלאה בין דיסקוס בעל עיניים אדומות עם דיסקוס בעל עיניים צהובות ,יהיה בעל עיניים כתומות.למעשה ,ניתן להגיד שבמקרה זה האללים המסוימים,האחראים על צבע העין, הם חצי- דומיננטיים.זה התהליך שיכול להסביר ,למשל,גם את תופעת הדגיגים הורודים שנולדו אצל יוסי רכס מהורים R&W .

קו גנטי נקי(Pure Strain (:
זהו קו גנטי יציב ,נקי,הומוזיגוטי,ההורים מתרבים אמיתי ,הצאצאים דומים להוריהם.
לעומתו,קו גנטי לא נקי,מתייחס למצב של הורים הטרוזיגוטים שאינם מתרבים אמיתי ואחוז מסוים של צאצאיהם לא דומים להם.כאלה הם למעשה כל סוגי הדיסקוסים שנמצאים היום בשוק.

ביבליוגרפיה:

http://www.aquaworldnet.org/tas/ASgenetics.html

http://www.angelswest.com/genetics.htm

http://www.angelsplus.com/genetics.htm

An Introduction to Genetic Analysis

תגיות
גנטיקה    מדריכים