פורטל אקווה פורומים מגזין אקווה AquaDex
מאמר מקורי

זיהוי וטיפול מחלות אצל סוסוני ים

ישנו ביטוי שבאנגלית "An ounce of prevention is worth a pound of cure" שבתרגום חופשי פירושו "גרם אחד של מניעה שווה קילו של תרופות".זה נכון במיוחד אצלינו בתחביב המלוחים ובפרט בגידול סוסוני הים.
מטרתו של המאמר הזה הוא לספק נקודת התחלה בזיהוי וטיפול בחלק מהמחלות השכיחות ביותר של סוסוני ים באקווריום שלנו. אולם אין מדריך זה תחליף להגיון פשוט וללימוד נוסף, אנא הפעילו שיקול דעת ולימדו היטב את הנושא לפני שאתם מתחילים תהליך של טיפול.

טפילים על הגוף - External Parasites

גורמים:
לרוב נגרמים בעקבות טיפול לא טוב, הגורם לסוס הים לפתח סטרס ובעקבות כך מערכת החיסון שלו מוחלשת והסוסון הופך להיות מארח אידיאלי לטפילים שונים ומשונים.

תסמינים:

  • טפילים הנראים לעין: נקודות לבנות, כיבים, שלפוחיות.
  • מבט "מצועף".
  • התגרדות על הסלעים/חול/דקורציה.
  • צבע דהוי.
  • נשימה מהירה.


בעיות:
טפילים חיצונים עלולים לגרום למוות סוסוני הים במספר דרכים:
צריכת חומרים מזינים וחיונים ממערכת הדם של הסוסונים - ובמקרים קיצוניים יכולים לגרום למות המארח מתזונה לקויה
חנק - יכול להגרם על ידי התפשטות של טפילים על הזימים
לחץ + חוסר תזונה נכונה יכולים להוביל לזיהומים משניים

טיפול:

  • פורמלין - הוא אחד מהטיפולים הכימיים הנפוצים והחסכוניים ביותר עבור טפילים חיצוניים. הוא משמש בעיקר בטבילה (דיפ). ניתן לקנות מוצרים שכבר מתאימים בריכוז לסוסוני ים, שימוש לפי הוראות היצרן.
  • מלכיט ירוק - צבע כימי יעיל שיכול לשמש בטיפול בטפילים חיצוניים. ניתן גם להשתמש כטיפול ממושך בהסגר (קרנטינה) שוב כמו בכל הטיפולים יש להקפיד על הוראות היצרן.
  • מתילן בלו - תרופה שכיחה לטיפול בסוסוני ים. התכונות הטיפוליות שלה להפחית קצת את הלחץ הביא על ידי טיפול במחלה. השתמש בו באמצעות "דיפ" או כטיפול לטווח ארוך בקרנטינה.
  • דיפ מים מתוקים - יעיל נגד תולעי זימים. הקפדו להתאים את ה-pH והטמפרטורה של המים במכל לפני שתבצעו דיפ מסוג זה. מומלץ לא לעשות דיפ יותר מ4 דקות, עקבו כל הזמן אחרי הסוסון, ואם הוא מראה סימני סטרס מוגברים, הפסיקו את תהליך הדיפ.


אסור להשתמש בקופר

Endoparasites - טפילים פנימיים

גורמים:
הגורמים לטפיליים פנימיים דומים לגורמי זיהומים טפיליים חיצוניים. עם קרנטינה נכונה וטיפול מראש, זיהומים טפיליים פנימיים יעלמו. במקרים רבים, בהתחשב בתנאי מים מתאימים, סוסוני ים יכולים לחיות בסימביוזה עם טפילים פנימיים במשך שנים רבות ללא כל בעיה. בנוסף, Endoparasites הוא נדיר מאוד בסוסוני ים.

תסמינים:

  • ירידה במשקל
  • לפעמים בליטה באיזור האנאלי


טיפול:
משטרי טיפול לטפילים פנימיים דומים לאלה לטפילים חיצוניים. תרופות תילוע מסחריות הן יעילות ביותר בטיפול בטפילים פנימיים. ניתן להחדיר את התרופה לסוסון הים באמצעות השריית המייסיס בתרופה או הזרקת התרופה לתוך המייסיס או ארטמיה בוגרת

Metronidazole- הוא טיפול יעיל נגד זיהומי טפילים פנימיים.

Niclosamide ו-Praziquantel שניהם יעילים נגד זיהומי תולעים וחייבים להינתן באמצעות מזון כדי להיות אפקטיבי. הם עשויים להיות קצת קשים להשגה.


Exophthalmia-עין נפוחה

גורמים:
עין נפוחה היא לא בדיוק מחלה, אלא סימפטום לחץ ממחלות רבות. לרוב, הגורם נובע בדרך כלל מזיהום חיידקי, אולם עינים נפוחות יכולות גם להיגרם על ידי זיהומים טפיליים או פטרייתיים. אם הנפיחות מופיעה בעין אחת בלבד, יכול להיות שהיא נגרמה על ידי פגיעה חיצונית כגון שריטה מסלע.

תסמינים:
בליטה חמורה של העיניים - אם לא מטופל עלול הסוסון להתעוור!

טיפול:
אין טיפול ישיר לexophthalmia. לעתים קרובות כל מה שניתן לעשות הוא ביטול הגורם לכך. שמירה על תנאי מים יציבים והאכלת מזון עם תרופות נגד חיידקים (בקרנטינה) עשויה להוכיח אפקטיבית. החלפות מים גדולות ותיקון של בעיות באיכות מים ברורות עשויות להיות שימושייות במיוחד בבעיה הזאת.





External Gas Bubble Disease- מחלת בועת גז חיצונית

גורמים:
מצב זה ניגרם על ידי זיהום חיידקים או על ידי סופר רוויה של חמצן במי האקווריום, סופר רוויה של חמצן גורמת לבעיות דומות לבעיות הנגרמות לצוללנים. המצב, שבו רמת חימצון המים הרבה יותר גבוהה מאשר בדרך כלל, גורם להווצרות בועות גז תת עוריות בסוסוני הים (בגלל שהלחץ הפנימי של סוסון הים נמוך מהלחץ של מים סופר רוויים)

תסמינים:

  • בועות אוויר תת עוריות שעלולות להתרחש בכל מקום בראש, גוף או זנב
  • סיבוכי ציפה ותנועה

הבועות יכולות לגרום ללחץ על סוסון ים כבעיות עם ציפה ותנועה. אם לא תטופל, המחלה עלולה לגרום למוות.

טיפול:
החלפות מים מסיביות 20% אחת לשבועיים ושינוי הזרימות באקווריום.
במידה וזה חוזר בשנית יש לבדוק את תנאי המחיה של הסוסונים (שטח מחייה, גובה האק..)



Flesh-Erosion Disease-מחלת שחיקת הבשר

בעיות:
זיהומים בקטריאלים הפוגעים בעור סוסוני הים, מתפשטים באמצעות זיהום סוסונים בריאים על ידי מגע של סוסונים חולים, לעיתים קרובות הגורם הוא בקטריה בשם ויבריו (Vibrio) אשר בדרך כלל נמצאת רדומה ונהיית אקטיבית כאשר איכות המים יורדת, בהכנסה לקרנטינה ובטיפול ניתן להמנע מהמחלה ומהתפשטותה.

תסמינים:

  • שחיקה / השלה של הבשר
  • מבט מצועף
  • נשימה מהירה
  • נפיחות


זיהומים מסוג זה נגרמים כמעט תמיד על ידי חיידקים ויכולים לגרום למוות נורא לסוסונים. המחלה באה לידי ביטוי על ידי צריכת הבשר של סוסון הים כל הדרך עד לשד העצמות, וגורם לניזק בלתי הפיך שמוביל למוות.

טיפול:
הטיפול הטוב ביותר לזיהומים חיידקיים תמיד יהיה בקרנטינה.
שילוב תרופות כגון furan ו"פרגון שתיים" הן לעתים קרובות יעילות ביותר במאבק נגד זיהומים חיידקיים. תרופות אלה מכסות ספקטרום רחב של חיידקים, ובדרך כלל ניתן לעצור את ההתקדמות תוך ימים ספורים. השתמש במינון היומי לפי הוראות היצרן.
תרופות ממשפחת טטרציקלין עשויות גם להיות לעזר, במיוחד דוקסיציקלין וoxytetracycline.

טיפולים בחומרים זמינים יותר, כגון נאומיצין (כוהל) ויוד או פורמלין (15 טיפות של כל אחד או שניהם ביחד בכוס מים) מרחו שלוש עד ארבעה פעמים ביום על האזור הפגוע עם מקל ניקוי אוזניים.

אם המחלה חוזרת, יש צורך להעביר שוב את הסוסונים לקרנטינה. בצעו ניקוי יסודי של האקווריום הראשי, וכל מה שבו תעקרו בטבילה באקונומיקה. לאחר מכן שטפו היטב ומספר פעמים את מה שעיקרתם, יש להיזהר שלא לאפשר לכימיקלי העיקור לעשות את דרכם בחזרה לאקווריום. אם זה לא יעצור הופעה מחודשת של החיידקים הטורפים, יתכן ותצתרכו להחליף את האקווריום לחלוטין וכמו כן להחליף את הציוד.





Pouch Evacuation- כיס אוויר אצל הזכר
אחת לכמה זמן עלולה להווצר בועת אוויר אצל סוס הים הזכר על ידי הצתברות גז בכיס הדגירה.
למתחילים, פעולת הניקוז נראת מפחידה, אולם אין סיבה לבהלה, ודי קל לסיים בהצלחה את הפעולה.
הגורמים האפשריים למחלה הזאת הם נושא קבוע בפורומים שונים, ישנן שלוש סיבות עיקריות :
בעיית תזונה
שינוי תנאים דרסטים-לחץ
גובה לא תקין של האקווריום.

חייבים לטפל בסוסון הנגוע אחרת הוא מת

תסמינים:

  • נפיחות בבטן
  • בעיות ציפה
  • הפסקת אכילה


טיפול:
יש שלוש אסכולות לטיפול, אחת היא בשיחרור של הגז עם סיכה/מחט, השניה היא בסחיטה, והשלישית בטיפול תרופתי

לטיפול עם המחט:
קערה קטנה עם מים מהאקווריום
מחט מעוקרת
סבלנות
עקשנות
ממלאים את הקערה במים מהאקווריום ומניחים את הסוסון בפנים, צריך להיות מספיק מים בקערה שהסוסון לא יחשף לאוויר הפתוח , את המחט יש לעקר באמצעות אלכוהול נקי, לפני השימוש בכוהל, רצוי להלהיט את המחט על אש פתוחה (כגון על ידי שימוש במצת), ועכשיו מתחיל עניין הסבלנות, יש לתפוס את הסוסון בעזרת שלוש אצבעות (אחת בזנב ושתים מחזיקות בעדינות את הסוסון משני צדדיו), ואז להתחיל בעדינות מרובה לפתוח את הכיס של הסוסון בעזרת המחט עם הצד הכהה שלה, כאשר מוצאים את הפתח, יש להכניס את המחט וללחוץ בעדינות על הכיס עד שהכיס מתרוקן מהגז, זה מפחיד בהתחלה אבל חובה להתעקש, גם אם הסוס ילחם וישתולל חייבים להיות עקשנים!

טיפול בסחיטה:
יש למלא קערה קטנה עם מים מהאקווריום ולבודד את הסוסון החולה, לתפוס את הסוסון כמו בשיטה הקודמת (אצבע אחת בזנב ושתים מסביב לבטן) ולהתחיל ללחוץ בעדינות +השקעת הסוסון במים, עד שהגז מתחיל להשתחרר החוצה, יש לחזור על הפעולה מספר פעמים ברציפות עד לריקון מלא של כיס הדגירה.



טיפול תרופתי:
תרופה בשם אצכוזולמיד. תרופה זו, היא מוצלחת מאוד בטיפול בכל הפרעות סוסון הים הקשורים לגז.
הוראות שימוש: טבלית 250 מ"ג צריכה להיות מומסת בכוס אחת של מים. את התרופה צריך להזריק לתוך שרימפסים מיסיס, לאחר מכן להקפיא. יש להאכיל בשרימפ אחד בכל שלוש שעות למשך ארבע ימים להשלמת הטיפול, הסוסון חייב להיות בקרנטינה לאורך כל הטיפול, יש הממליצים שבאקווריום הקרנטינה להניח רשת אשר תמנע מהסוסון לצוף לפני המים ובעצם להשאיר אותו קרוב לקרקע.
כל אחת מהשיטות היא טובה ואחוזי ההחלמה גבוהים

סרטוני הווידאו הבאים צילמתי בעת הטיפול בסוסון
בסרטון הראשון רואים את זיהוי הבעיה, ובידוד הסוסון וההכנות לטיפול:

https://www.youtube.com/watch?v=DvmKOaX96n0

בסרטון השני רואים את ביצוע הטיפול בעזרת מחט:

https://www.youtube.com/watch?v=SKdp7mlojOo

לדיון על המאמר לחץ כאן

תגיות