פורטל אקווה פורומים מגזין אקווה AquaDex
מאמר מקורי

גידול דגיגי ציקלידים

לא קרה לכם שהציקלידים שלכם הטילו ופשוט לא ידעתם מה לעשות עם הדגיגים ?

בשביל זה כתב לנו שמרלה מאמר מפורט אשר מלמדנו כיצד יש לגדל את הדגיגים.


גידול דגיגי ציקלידים




במאמר הבא נלמד מהם הקריטוריונים החשובים ביותר בגידול דגיגים.

קנינו אקווריום אכלסנו אותו ופתאום התחילו הרביות, התמקצענו והתחלנו לחלוב, בנינו אינקובטור, העברנו את הלארוות לאינקובטור, מה עכשיו ?!







לארוות של ציקלידים באינקובטור (צולם ע"י גיל פלג)



בתור התחלה מומלץ שיהיה אקווריום נוסף בבית שלא חייב להיות גדול במיוחד היות והדגיגים קטנים ויוכלו לגדול ולהתפתח בצורה טובה במיכלים של 40 ליטר (כמובן עד גודל מסויים)

ככל שמספר הדגים גדל יש לשכנם באקווריום גדול יותר ולקחת בחשבון שכשהם יגדלו יש להעבירם לנפח מתאים.



הפרדה בין דוגרי פה לדוגרי מצע

יש להפריד בין הדגיגים של דוגרי המצע לדוגרי הפה, כל אחד מהם צריך תנאים שונים בגלל שהם מגיחים לאוויר העולם בצורה שונה.



אם מדובר בדוגרי פה רצוי להתחיל את גידולם בתא רשת ואחרי כמה שבועות לשחרר לאקווריום הבוגרים, אולם דוגרי מצע רק אחרי חודשיים עד שלושה יהיו מוכנים לעולם.







דגיגי ציקלידים בתא רשת (צולם ע"י גיל פלג)



דגיגי ציקלידים דוגרי פה מגיעים לעולם הרבה יותר גדולים מפותחים מדגיגי ציקלידים דוגרי מצע.



דוגרי פה מחזיקים את הביצים בפיהם ומספקים לדגיגים הגנה מפני הטורפים שבחוץ ובגלל שבפי הדגים אין הרבה מקום הם מטילים רק מספר זעום של ביצים אולם הסיכויים לשרידות הדגים גבוהה יותר בגלל ההגנה של ההורים.

דגים מטילי מצע לא מספקים הגנה לדגיגים לאורך זמן, הדגים בוקעים קטנים ואחוז גדול מהם יהווה מזון לדגים אחרים, בעקבות כך הם יטילו מספר רב של ביצים על מנת להבטיח את קיום דור ההמשך.







נקבת גרין טרור שומרת על ביצים (צולם ע"י אודי חקים)



דוגרי מצע זקוקים לפילטרציה טובה יותר ונפח אקווריום גדול יותר זאת בשל העובדה שהם

נולדים עדינים יותר וזקוקים לטיפול מעט יותר קפדני מדגיגי דוגרי הפה בנוסף מאחר והם כה קטנים ועדינים בתקופה הראשונית של חייהם והסיכויים גבוהים שישאבו לפילטר.







דגיגי דיסקוס על ההורים, ישאבו בקלות לכל פילטר חשמלי (צולם ע"י חיים שוחט)



מה אנחנו צריכים באקווריום לגידול דגיגים ?



חמצן

כמו כל אקווריום, האקווריום לגידול דגיגים אינו שונה במיוחד, גם הדגיגים זקוקים לחמצן, את החמצן נספק להם באמצעות משאבת אוויר.



דקורציה

דוגרי פה: לרגע לא נשכח שמדובר בציקלידים, דגים טריטוריאלים ותוקפניים מטבעם עוד מהיותם דגיגים אשר עלולים לפצוע זה את זה גם בגדלים של 1 ס"מ ואפילו פחות , לכן מומלץ לשים מספר סלעים על מנת לצור מקומות מסתור.

אולם דקורציה עלולה לצבור לכלוך ורפש מה שיכול לפגוע באיכות המים ויצריך השקעה גדולה יותר בניקיון האקווריום ויפחית את קשר העין עם הדגיגים.



מצע

מומלץ לגדל דגיגים ללא מצען החצץ צובר המון רפש ומומלץ לגדל את הדגיגים באקווריום ערום בצורה זו נוכל לבצע שאיבות רפש בקלות, לא יהיה מה שיצבור רפש ויסתיר אותו מהעין.



תאורה

עם הזמן יגדלו אצות על דפנות האקווריום והדקורציה שבתוכו בואו לרגע לא נתייחס לעניין האסתטי שבדבר אלא לכך שאם הינכם מגדלים דגיגים שדורשים תזונה צמחית, אזי הדגיגים ישמחו ללקט אצות מהדפנות בכל שניה פנויה שתהיה להם מה שטוב לתזונתם, תורם לצבע שלהם והכי חשוב מעסיק אותם וכתוצאה מכך ישנן פחות מריבות באקווריום.



חימום

יש לספק גוף חימום ע"פ הכלל של וואט לליטר מים, מכיוון שקשה יותר להשיג גוף חימום שהספקו נמוך מ50W לעיתים נצטרך להתפשר עליו.

הדגיגים לא שונים מההורים וחשוב שהמים יהיו בטמפרטורה הנכונה (לכל מין יש את הטמפ' האידאלית בשבילו).



פילטרציה

מאחר ואנו לא רוצים שהדגיגים ישאבו לפילטר ויסיימו את חייהם בתוכו נימנע משימוש בפילטר חשמלי ונבחר פילטר הפועל על עיקרון של מעלית אויר בעל מדיות בילוגיות ופרלון או פילטר ספוג.

יש לזכור לנקות את הפילטרים בתכיפות יתרה מאחר ועל הפרלוןספוג מצטברות כל השאריות שלא נאכלו ונרקבות בתוכו.

יש לזכור שמדובר בדגיגים קטנים ואם אני בכל זאת משתמשים בפילטר חשמלי (פילטר פנימי, עילי, חיצוני או מפל) יש לגדר באמצעות ספוג, פרלון או רשת את יניקת המים של הפילטר על מנת שההדגיגים לא ישאבו לפילטר.







פילטרי ספוג.



תחזוקה

אז איזו תחזוקה בעצם צריכים הקטנטנים האלה ? תחזוק אקווריומים בנפחים של עד 100 ל' לא אמור להוות בעייה, רענוני מים על בסיס יומי 50% תוך שימוש באנטי כלור איכותי שמנטרל כלור ואמוניה יבטיחו לכם קצב גדילה מהיר מריעונני מים נמוכים יותר, כל המוסיף אינו גורע.

(כמובן אם מדובר בחורף והמים קרים החלפתם תתבצע במשנה זהירות, צריך לחמם את המים לפני הכנסתם לאקווריום על מנת למנוע סטרס/ואו מחלות כגון נקודות לבנות).



ברשתוכם ארצה להרחיב קלות על תכונותיו של הפחם על מנת שתבינו כמה הוא מיותר בתוך הפילטר ומהם השפעותיו על הדגים (משמעותי מאוד כאשר מגדלים דגיגים)



פחם והשפעתו על הדגים

פחם טוב ויעיל לספיחה של תרופות לאחר שימוש בהם בעקבות מחלה באקווריום/הצללת מים צהובים הנגרמים כתוצאה מהכנסת גזעים של עצים, קוקוסים או כל דבר שמשחרר צבע למים, אם באקווריום שלכם אין את אחד מהקריטריונים שצוינו לעיל אל תשימו פחם בפילטר גם עם בחנות יאמרו לכם שזה טוב.



אתם בטח שואלים את עצמכם מדוע אני מסביר על פחם במאמר שעוסק בגידול דגיגים

בעוד שאין קשר בין שני הדברים וניתן לכתוב מאמר שלם על פחם, אז בעוד אנו משקיעים זמן רב ורוצים לראות את הדגיגים שלנו גודלים לתפארת עלול הפחם להרוס לנו את הכל, הכיצד ?



תכונותיו של הפחם: הפחם פרט לכך שסופח תרופות סופח גם יסודות קורט מהמים.



מהם יסודות קורט ?



יסודות קורט קרויים גם מיקרומינרלים והם מינרלים חיונים אשר גוף הדג זקוק להם,

רשימת יסודות הקורט הם: ברזל, אבץ, נחושת, מנגן, יוד, כרום, סלניום, מוליבדן וקובלט.

חסרון נוסף של הפחם הוא שמוצרי פחם שונים שמכילים סופחים למיניהם מתחרים עם הבקטריות במדיה הביולוגית על המזון, דבר שמקטין את אפקטיביות הפילטרציה הביולוגית באקווריום, בנוסף הפחם הוא מוצר חד פעמי וכאשר מסתיימת האפקטיביות שלו הוא מפסיק לספוח ועלול לגרום לנפילת האקווריום.



לכן אחרי שהבנו שהפחם פוגע בהתפתחותם של הדגיגים ומזיק למושבות הבקטריות החיוניות בפילטר אנו נשתמש בו רק במקרי הצורך אליו הוא מיועד אותם ציינתי לעיל.



טוב, לאחר שסיימנו למלא מים להחליף מים להדליק אור להפעיל את משאבת האוויר ולסייקל את הפילטר נשאר לנו רק דבר אחד:



תזונה

תזונה נכונה עשירה ומגוונת היא אולי המרכיב החיוני ביותר בהתפתחותם של הדגיגים לאחר שדאגנו לשאר הפרמטרים אשר צוינו במאמר עד כה.

(לא לשכוח שישנם דגים שמתבססים על תזונה בשרית וישנם דגים שמתבססים על תזונה צמחית, הדוגמאות הבאות אינדוידואלית לסוג התזונה של הדגיגים אותם את/ה מגדל/ת).



•ניתן לרכוש מזונות מיוחדים לגידול דגיגים, בדרך כלל המזון יגיע בצורת אבקה

•מומלץ לרסק/לכתוש מזונות המותאמים לדגים בוגרים לאבקה או לגרגירים קטנים על מנת שהדגיגים יוכלו להכניס את המזון לפיהם הקטן

•ניתן לשלב מספר מזונות איכותיים ביחד (Mix) ולרסקם לאבקה

•מומלץ להאכיל במזון חי כמו ארטמיה מובקעת או דפניות.

•ניתן להאכיל בסוגי אצות שונות אשר מותאמות לסוג הדג.



צורת האכלה: הדגיגים קטנים ולא תמיד יעלו לפני האקווריום בכדי לאכול בעיקר בימיהם הראשונים, לכן בכל מזון שנאכיל אותם (במידה ולא מדובר במזון שוקע) נקח כוס חד פעמית או כוס פלסטיק שתהיה מיועדת לשימוש הנ"ל, נמלא אותה במי האקווריום נשים את האוכל בכוס ונשפוך את תכולתה למים כך שיגיע האוכל לדגים (למשקיעים שבינכם ניתן למהול את מי הכוס בויטמינים)



* לא בגדר חובה אבל מומלץ להעשיר את הארטמיה בויטמינים לפני שישמשו כמזון לדגים.





תמונה מוגדלת של ארטמיה (צולם ע"י חיים שוחט)



כמות האכלה

הדגיגים כמו הוריהם הבוגרים יאכלו כל פעם שתפתחו את המכסה ותתנו להם אוכל, דגיגים שיאכלו מס' ארוחות ביום יגדלו מהר יותר מדגיגים שיאכלו פעם או פעמיים ביום, לכן מומלץ להאכיל את הדגיגים 5- 6 פעמים ביום בארוחות קטנות שיקח לדגיגים דקה עד שתי דקות לסיים.



בנוסף לא לשכוח שדגיגים אוכלים מעט אולם אנו מאכילים אותם הרבה, חשוב לשמור על שאיבות רפש.

ארטמיה להבקעה, אולי אחת מצורות האכלה האהובות עליי מכל שנחשפתי אליה רק לאחרונה, ארטמיה הינה סרטני ים מיניאטורים אשר ניתנים להבקעה שתוך 24-48 שעות (תלוי בטמפ' החדר) באמצעות שימוש באבקה המכילה 200,000 – 300,000 ביצים בכל גרם.

חסרונות הארטמיה: הארטמיה מטנפת את המים, לשמור על רענוני מים תכופים.



מספר האכלות ביום תוך שימוש בארטמיה וגיוון מזונות איכותיים בכמויות קטנות יבטיחו גדילה מרשימה של הדגיגים וכמובן שתוכלו לראות זה במו עינכם באמצעות צבעי הדגים ומהירות התפתחותם.



לא לשכוח !

בחלק מהדגים לא מומלץ לשכן הטלות שונות כאשר

ישנם הבדלי גודל משמעותיים על מנת שהקטנים לא ישמשו כמזון.



בהצלחה בגידול הדגיגים