פורטל אקווה פורומים מגזין אקווה AquaDex
אקווריום מארח

סיבוב באקווריום צמחיה DIY של גלגו


פרטים על בעל האקווריום




גיל:

30



איזור מגורים:

ירושלים



כמה זמן הינך בתחביב גידול דגי נוי?

מספר שנים בצעירותי ולפני כשנה וחצי חזרתי לעניין.



איך החל התחביב אצלך?

תמיד אהבתי את הדינאמיות והיופי של הדגים והרעיון להקים מערכת אקולוגית שלמה בתוך מיכל קטן – קסמה לי.



איך קרוביך מקבלים את התחביב שלך?

בהבנה מהולה ברחמים



פרטים על האקווריום



תיאור כללי על האקווריום המדובר:

אק' נאנו צמחיהשרימפסיה, המטרה הייתה ליצור סביבה אקולוגית מושלמת (כולל צמחיה) וקטנה בתור "מנורת לילה" חיה לחדר השינה עם דגש על רעש אפסי (צמודה לראש שלי), עלות נמוכה ככל האפשר תוך יישום DIY מירבי , ומתן בית חם לשרימפסים שלנו (יצורים מרתקים וממכרים !).



גיל האקווריום:

4 חודשים.



האם האקווריום עבר שינויים, אם כן כמה ואיזה?

כל שבועיים בערך במהלך טיפול וגיזום אני משפר קצת את העיצוב ומיקום הצמחים. מידי פעם מעיף צמחים שלא משתלבים יפה ומכניס צמחים חדשים לניסיון (תלוי אם תרמו לי משהו מעניין באותו הזמן).

אפשר לעקוב אחר השינויים בעץ הזה



ערכי המים:

לא נבדקו



ציוד

מידות האקווריום:

פנורמי ישראלי רוחב 40ס"מ, גובה מים (ללא מצע) 29ס"מ, עומק בנקודה רחבה ביותר 22ס"מ



נפח האקווריום:

24 ליטר בערך



מעמד אקווריום:

בחדר המיטה (אחת המגירות מוקדשת לפילטר וציוד האק')



חימום:

ג'בו 50וואט



תאורה:

גוף תאורה DIY, עשוי מאדנית פלסטיק, רפלקטור ממראה ותבנית לעוגה.

כרגע נורת 20וואט EL DAYLIGHT של פיליפס מהסוג הסלילי – גיליתי שהסוג הסלילי הזה נותן הרבה יותר אור מEL רגילות אפילו בוואט גבוה יותר.





לאחרונה "השתלתי" שעון שבת בתוך גוף התאורה עצמו שיהיה לי נוח יותר. חשוב גם להשאיר איוורור לתאורה - אני פשוט הגדלתי את חורי הניקוז המקוריים של האדנית והדבקתי קצת רשת מבפנים שיראה יפה ושלא יכנסו מזיקים ואבק פנימה.





שעות תאורה 5 שעות בבוקר + 5 שעות בערב.

בתכנון בקרוב גם תאורת לדים כחולה ללילה שכבר כמעט סיימתי להכין (חכו לעדכון בעץ בקטגוריה צמחיה – זה הולך להיות מדהים !).



התאורה מונחת מעל פתח שחתכתי במכסה הפלסטיק המקורי (בצורה המדויקת של האדנית ) על גבי לוח זכוכית דקה (2מ"מ) המודבק מבפנים עם סיליקון ומאובטח ע"י זוג מחזיקי מראה פלסטיים (רואים את הברגים מציצים מבחוץ).





פילטרזצייה:

פילטר "דוד" DIY, עשוי מקופסאת פסטה מיותרת (בנפח 2ליטר), מהסוג שנאטם עם תופסנים. בתוך הפילטר השתלתי ראש כוח שנשדד מפילטר פנימי סיני קטן (200 ל/ש), הצנרת היא צינורות 3/4" שקופים וברזי טפטפות ששכבו לי בבית.

הצינור הנכנס מגיע לתחתית הקופסא, מפזר את המים דרך חורים שעשיתי בו, עובר דרך ספוג סינון גס, חצץ טוף (שהוצא לאחרונה), שאריות מדיה קרמית זולה, פרלון ואז נשאבים חזרה לאק'. המדיות בתוך שקיות רשת עשויות משקית של בצלים מהסופר...

ככה זה נראה בהתחלה בבדיקת נזילות:





זה טיפה נזל מהמכסה , אז שמתי קצת טפלון על השוליים וחיזקתי עם רצועת הידוק ומאז זה לא נוזל אפילו טיפה ! (מהלכלוך ניתן להסיק כמה זמן זה עובד )





ביציאה מהאק' לפילטר יש התקן קטן למניעת כניסת שרימפסונים ולכלוך גס פנימה העשוי משפך פלסטיק מחורר וגרב ניילון שחורה - זה עובד מצוין וממש לא נסתם וכמו שאפשר לראות השרימפסונים אוהבים לעזור לי לנקות את זה.

]



בחזרה לאק' עשיתי מעין "חליל" העשוי מאותו צינור שחוררתי במרווחים שווים לפיזור המים, מיקום ה"חליל" מאפשר סיבוב לכיוון האק' במידה וארצה זרמים חזקים ואוורור טוב יותר, או לכיוון הדופן (כמו שזה עכשיו בכדי למנוע נדנוד פני המים ונידוף של פד"ח).

מבט מלמעלה ללא מכסה – אפשר לראות את החליל:





מצע:

דשן תת מצעי DIY הומוספומיסכבולסיבי קוקוס (נתרם בחסות Azolberg) כ-3ס"מ ועליו קווארץ לבן פשוט 3-6ס"מ



ציוד נוסף:

פד"ח שמרים DIY מבקבוק 1.5ליטר. יש מלא מתכונים בקטגוריה, אני משתמש בתערובת דלילה יחסית (כוס סוכר אחת) מה שנותן קצב הפקה נמוך יותר אך רציף לאורך זמן ארוך. בתמונה ניתן לראות ששמתי ברז (של צינור אוויר)מעל הפקק – זה נוח יותר מטעמי תחזוקה – לא כדאי לסגור לגמרי כיוון ואז הבקבוק עלול להתפוצץ – מאותה סיבה מומלץ להשתמש בבקבוק של משקה תוסס שהינו עמיד יותר ללחצים מאשר בקבוקים של מים מינרלייםמיצים למיניהם !

וגם הצנרת רצוי שתהיה קשיחה (של טפטפות או צינור אוויר קשיח – צינור סיליקון גמיש התפוצץ לי !).







עוד טיפ – כשמכינים את התערובת – יש לנסות להיות סטריליים ככל האפשר (אני מכניס את הבקבוק עם ממש מעט מים ל10 שניות במיקרו ולתערובת משתמש במים שעברו הרתחה לאחר שהתקררו קצת בכדי לא להמיס את הבקבוק ) - אני מחליף תערובת פעם בחודש וחצי בערך !

את הפד"ח במקור הזרמתי ישירות דרך צינור T ואבן אוויר קטנה לחזרת המים מהפילטר – זה עבד מצוין (כמו "ריאקטור" – נותן זמן לבועיות פד"ח להתמוסס) אך עשה קצת רעש כשמידי פעם הצטברו עודפי גז ב"חליל" ונלחצו החוצה דרך החרירים.





אח"כ פשוט הפד"ח יוצא דרך דיפיוזר קרמי קטן שרכשתי ב 10ש"ח (השקעתי...) אבל אני חושב שגם אבן אוויר קטנה הייתה עובדת אותו הדבר.



כיום בניתי לעצמי ריאקטור DIY:






דקורציה חיצונית:

חדר השינה שלי... ורקע עשוי מפוליגל שחור שפשוט מודבק עם דבק דו-צדדי מחוץ לדופן האק'.



דקורציה פנימית:

שני גזעים קטנים, שברי כד חרס קטן וקצת אבני פסיפס שיהיה מעניין.



מה עוד היית רוצה להוסיף?

עוד צמחים מעניינים – בעיקר לכסות את הקרקעית במשהו נמוך (אני קרוב להתייאש מהההמיאנטוס).



היכן בבית ממוקם האקווריום?

בחדר השינה צמוד לראש המיטה שלי...לא לצחוק על הכבשים... זה מה שספרתי פעם בכדי להרדם...היום אני סופר שרימפסוני שרי





מה הרכישה הכי משתלמת שעשית? (דגים או ציוד):

כל האק' הנ"ל :P כמעט הכל היה בחינם... במיוחד אני מודה למי שתרם גזם מעניין, לAZOLBERG על המצע ול"נעים במים" שנתנו לי את השרי שרימפ.



מה הטעות הכי גדולה שעשית, ואיך התגברת עליה?

ניסיתי פעם אחת להוסיף קצת דשן – "ברזל+מיקרו" של ברוך מור , זה גרם מיידית לפריחה מדהימה....................של אצות מברשת - ומאז אני לא ממש מצליח להתגבר עליהן. קצת השתפר לאחר החלפות מי אוסמוזה והוספת זוג SAE קטנים.

שלא תבינו לא נכון – אני בטוח שהדשן מצוין – פשוט השתמשתי בצורה לא אחראיתמבוקרת (הוספתי 1.5 מ"ל באופן חד פעמי שהספיק להוציא מאיזון את האק').

טעות נוספת – לאחר שהשרימפסונים הראשונים בקעו והיו בגודל ממש מיקרוסקופי– הוצאתי את רוב הדגים הגדולים יותר (קורידורס, מולי שחור וגוראמי), בתמימותי חשבתי שזוג שרצי גופים בני שבוע לא ממש יפריעו..אז זהו – שלא ! הם חיסלו בשמחה את השרימפסונים עד ששמתי לב והעפתי אותם (היו צריכים שני ביסים אמנם) לקח לכל בעלי השרימפסיות! שאר הדגים – אנציסטרוס, אוטוצינקלוסים וSAE לא פגעו לרעה (או שפשוט לא שמתי לב).



דגים

אוכלוסיה:

3X אוטצינקלוסים,

1X אנציסטרוס קטן,

2X SAE קטנים,

מלא שרי שרימפ (חלקם מעורבים עם דנטיקולה)

וכמה שרצי גופים עד שיגדלו.



הדג שאתה הכי אוהב (ולמה?)

אוהב את כולם, במיוחד את השרימפסים - פשוט חיות מרתקות ומבדרות.



הדג האחרון שרכשת?

2X SAE כלוחמה ביולוגית באצות מברשת ואז גם גיליתי שכבונוס הם פעילים ומבדרים בפני עצמם.



הדג הראשון שקנית (מהרשימה למעלה):

אוטוצינקלוסים – לדעתי חובה בכל אק' צמחיה, אחד הדגים היותר נחמדים ועדינים שפגשתי.





צמחיה:

המון סוגים (13 בספירה אחרונה) שגם משתנים כל הזמן, במיוחד אני אוהב את הטחבים (MOSS) למיניהם, יש לי כרגע

קריסטמס מוס:





FLAME מוס:





וסוג שלא הצלחתי לצלם טוב – אז הנה תמונה מהאינטרנט בינתיים FISSIDEN





טיפ בנוגע לטחבים - בד"כ נהוג לקשור אותם עם חוט תפירה או דיג, אני מצאתי עוד שיטה אם רוצים לעטוף משטח (לדוגמא גזע או כד קטן) - אפשר להשתמש ברשת דקה גמישה ירוקה שהופכת למעשה בלתי נראית מהר מאד ומאפשרת בקלות להצמיד טחב לכל מה שתרצו. אפשר לעטוף הכל עם הרשת או רק חלק ואת הקצוות שלה לקשור עם חוט דיג שקוף. את הרשת מצאתי בסופר - קונים בתוכה בצלצלים קטנים :





וזה מיריופילום אדום שאני ממש גאה שהצלחתי לגדל יפה:





תחזוקה.

ממש פשוטה - בממוצע משקיע כחצי שעה-שעה פעם בשבועיים..כשיתאזן כמעט ולא ידרוש תחזוקה. ובכל מקרה בגלל הגודל זה לא מעיק מידי.


תדירות החלפות מים:

האק' עדיין צעיר, אני מניח שבעתיד אחליף פחות מאחת לחודש באופן מכוון – בדומה לאק' "טבעי" ברגע שאאזן אותו, הצמחים יעשו את רוב עבודת הפילטרציה והחלפות מרובות עשויות רק להפריע, כרגע עקב המעבר ההדרגתי למי אוסמוזה אני מחליף מעט כל שבועיים.



כמות מים בכל החלפה:

5 ליטר = חצי דלי או 20% מהאק' (זה ממש לא בעיה עקב הנפח הקטן).


דישון:

עדיין לא מצאתי איזון מושלם ואני לא משוכנע שהכרחי לדשן אצלי בכלל, אבל כרגע אני מוסיף 1מ"ל של TetraPlant FloraPride (פשוט יש לי בקבוק דשן בכל מקרה - מישהו תרם לי ) עם כל החלפת מים או כשהצמחים מתחילים להאדים מעבר לנורמה (להבנתי מייצג כניסתם לעקה). אני רואה שיפור משמעותי ממש תוך שעות מרגע ההוספה.

ייתכן שבעתיד לאחר ייצוב – תספיק קצת האכלת יתר לדגים בכדי להגיע לדישון מספיק ולא אדרש לדישון נוסף.



מזון


אוכל יבש:

פירורים קטנים שריסקתי מטבליות שוקעות צמחיות לשוכני קרקעית של היקארי, מידי פעם מגוון בSERAGRAN ואנין-נון.


צורת האכלה:

פירור אחד או שניים, פעם ביום, קצת לפני כיבוי אורות – רוב התזונה של שוכני האק' הנ"ל היא מהאצות ולכן במכוון אני מאכיל מעט מאד – לפעמים אפילו לא נותן אוכל מספר ימים.



הטיפ הכי חשוב לגולשים?

לקרוא כמה שיותר מאמרים ועצים ישנים בקטגוריה, ללמוד מטעויות של אחרים ולהיות יצירתיים – אפשר להקים מערכות מדהימות בעלות אפסית. ההוראות או לפחות ההשראה כמעט לכל מה שבניתי – הגיע מהקטגוריה הנ"ל ! (תודה לכל כותבי התוכן והמדריכים )


מקבלים הרבה יותר סיפוק ממשהו שבניתם לבד מאשר משהו שקניתם מוכן בחנות !



ועוד טיפ קטן – לא להתבייש לשאול (בשביל זה יש קטגוריה וחובבים מומחים), אבל לפחות לחפש לפני כן בקטגוריה לוודא שלא טחנו את נושא השאלה 100 אלף פעם (ביום...) אחרת סתאם תצאו מטרידנים !