צפה בגרסא המלאה : פילטרציה


קובי
Monday 10/12/2001, 01:20
אני פותח כאן ברשותכם דיון בנושא שיקר וקרוב ללבות כולנו. הפילטרציה. כידוע לכולם, בטבע יש תחלופה גבוהה מאד של מים והם נותרים בתנאים טובים לדגים הגדלים בהם. באקווריום התחלופה הזו נעלמת, ויש צורך להעביר את המים פעם אחר פעם באמצעי טיהור מלאכותיים על מנת לשמור אותם ראויים למחייה.

אינני עומד להכנס לכל איכויות הפילטרציה, אבל נפתח בכך שיש שלושה סוגים עיקריים של פילטרים:
1. פילטר מכאני - המאפשר סינון "כבד" של החלקיקים והשאריות המצויים במים. מדובר בסוג כלשהו של מדיה אשר "תופסת" את הלכלוך ומשקיעה אותו עד שמנקים אותה.
2. פילטר כימי - בדרך כלל פחם פעיל, אשר סופח חומרים כימיים רעילים לתוכו, על מנת להשאיר את המים נקיים מזיהומים ושאר ירקות.
3. פילטר ביולוגי - אשר מעודד התפתחות של בקטריות המפרקות את האמוניה לניטריט ואת הניטריט לניטרט - שהוא פחות מסוכן.

כעת לשאלות הגדולות שלשמן פתחתי את העץ הזה בעצם: באילו פילטרים אתם משתמשים חבר'ה ? על אילו פילטרים אתם ממליצים ? האם מוטב להשתמש בפילטר אחד חזק, בשניים בינוניים ? ביותר מזה ? האם יש מצב של "פילטרציית יתר" ? האם פילטר חוסך מאיתנו את הצורך בהחלפות מים שבועיות ?
מהו פילטר "יבש רטוב" ?
כיצד עובד ה "סאמפ" ?
האם אתם משתמשים ב"סאמפ" באקווריום מים מתוקים ?

בהמשך אכתוב גם את דעתי על חלק מהשאלות הללו, אבל העץ הזה נפתח בעיקר בשבילכם המגדלים - ואני אשמח לשמוע עוד ועוד דעות הנוגעות לשמירת איכות חייהם של ידידנו הדגים - אז קדימה, לדרך.

גיל
Monday 10/12/2001, 17:27
חווית הפילטר אצלי היתה די מאוסה.
את כל הציוד קניתי בחווה של גרובר במושב סגולה.
יש לי מיכל 1 מטר, המוכר הציע לי פילטר PRIME20 (מהדגם הישן עם החיבורים הקטנים) של חברת HYDOR.
בהתחלה הוא היה שואב כמו תותח ואחרי כמה חודשים השאיבה החלה לקטון למרות שניקיתי אותו מידיי שלושה שבועות. המצב היה ממש בלתי נסבל, כלומר, היו מצטברים הרבה לכלוכים בכל מיני פינות באקווריום שהפילטר לא שאב.
אחרי 10 חודשים חזרתי עם הפילטר לחנות ורציתי שיחליפו לי אותו לדגם החדש עם הצינורות הרחבים יותר , אבל לא הסכימו אז נשארתי איתו ואני משתדל לנקות לבד את שאריות הלכלוך.
הפילטר שקניתי הוא דיי גבולי לפי הוראות היצרן בין 100-200 ליטר ושלי קצת יותר מ200 ליטר, בכל מקרה המוכר טען שדובר על קנית דיסקוסים בהמשך ולכן הוא לא רצה לתת לי פילטר חזק שיערבל את המים יותר מידיי למרות שאני לא ממש תכננתי להכניס דיסקוסים באותו זמן.
בכל מקרה זה עובדה שהפילטר שלי בעל פגם בתכנון שלו מאחר וHYDOR הוציא גירסה משופרת של הדגם הזה.
כרגע המצב דיי טוב אצלי באקווריום. צריך גם לדעת איפה למקם את צינור הפליטה כך שהסירקולציה של מים באקווריום תהיה מקסימלית בלי לפגוע בדגים וצמחים.

קובי
Monday 10/12/2001, 21:14
אוקיי - אם אנחנו נכנסים לעובי הקורה - בוא נדון בזה. העלית כאן את הנושא הראשון:
עוצמת סינון. מסתבר שבמרבית המקרים ממליצים לרכוש פילטר שיחליף את מי האקווריום לפחות שלוש פעמים בשעה. הרעיון העיקרי שעומד מאחורי הפטנט הזה הוא לא להסתמך על מה שכתוב על האריזה, אלא לחפש את קצב הסינון בליטרים לשעה.
במקרה שמדובר בפילטר מתוצרת מפוקפקת - (נניח, אטמן הסיני) - רצוי ומומלץ לרכוש אפילו פילטר ברמה אחת יותר חזק, או לחשב קצב החלפת מים של ארבע או חמש פעמים בשעה. מה שבטוח בטוח.

לגבי החלשות דראסטית כמו שציינת באקווריום שלך - ייתכנו כמה סיבות ואני מעלה אותן כהצעות בעיקר - מכיוון שהרעיון העיקרי שמאחורי העץ הזה הוא לקיים דיון כוללני על פילטרציה:

1. במקרים של פילטרים חיצוניים - יש לזכור שהצינורות יכולים להסתם. נוצרת עליהם בקטריה בדרך כלל, והיא גדלה עד שהיא אוטמת את הצנרת לחלוטין.
2. כל הפילטרים נסתמים קצת מלכלוך (וטוב עשית שאתה מנקה אותו - אבל כיצד אתה מנקה את הפילטר שלך ?).
3. לעולם אסור להתבסס על פילטר אחד באקווריום. לשם ההדגמה - באקווריום הרבייה הפנורמי שלי (45 ליטר) יש שני פילטרים פנימיים ופילטר פינתי שמבוסס על אבן אוויר. באקווריום הגדילה לדגיגים שלי (36) יש פילטר פינתי שעובד על אבן אוויר וכן פילטר תת קרקעי עם מצע של טוף וראש כוח של 300 ל/ש.
4. במרבית המקרים (למעט הקיצוניים שבהם) ניתן להתגבר על הבעייה של "סיחרור דגים" בגלל זרם חזק (בעייה שיכולה להיות דיי קטסטרופלית במקרה של דגים קטנים או עדינים מדיי) ע"י "שבירה" של זרם המים - אם באמצעות צינור פלסטיק מנוקב לאורכו - כמו טפטפה - ואם באמצעות הפניית פתח הפליטה של המים לעבר פני המים (אז הוא גם יוצר גלים שמסייעים בחימצון של המים) או לעבר אחת מדפנות האקווריום.

fish in heaven
Monday 10/12/2001, 21:35
רק הערה,
פילטר חיצוני צריך להחליף רק 3 פעמים את תכולת המים לאקווריום קהילה לא עמוס, אם מעמיסים את האקווריום ו/או ציקלידיה, 5 זה מומלץ (ואל תשכחו את ההערה של קובי על תוצרת סינית)

עוד גורם מאוד חשוב זה נפח החומר המסנן, בין פילטר עם 2 ליטר נפח סינון ל 4 ליטר נפח סינון יש הבדל מאוד גדול, לכן בשביל ה 2 ליטר נצטרך שהראש כוח יהיה יותר חזק כדי לקבל אותה עוצמת סינון. לכן מומלץ שפילטר חיצוני עם נפח גדול יחליף רק 3 פעמים את כמות המים לעומת פילטר פנימי או HOB שמומלץ 5-6 פעמים.

_________________
-דניאל
הדג הגדול בשמיים

<font size=-1>[ הודעה זו נערכה על-ידי: fish in heaven בתאריך 2001-12-10 16:13 ]</font>

קובי
Tuesday 11/12/2001, 00:02
והמסקנה מזה היא שיש כאן דבר מסוכן מאד. פילטר פנימי אף פעם לא מכיל מספיק מדיית סינון בשביל לעשות עבודה רצינית באקווריום גדול. לכן צריך אחד ממש ממש מהיר. התוצאה תהיה שוב - אפקט סיחרור הדגים, כשהפילטר מנקה בקושי רב.

לצערי הרב מוכרים רבים מארגנים ללקוחות שלהם (בקנייה הראשונה) פילטרים פינתיים פנימיים, מהסוג שיושב עם כריות יניקה על הקיר הפנימי של האקווריום.

אני לא מדבר על הפילטר של ג'אוול עכשיו - למרות שהוא פילטר פנימי ובהכרח מוגבל מבחינת הנפח שלו - הוא בנוי בצורה שנקראת "טריקל פילטר" והוא יותר טוב מאשר מרבית הפילטרים הפנימיים האחרים.

אם מדברים על זה - ראיתי שניתן לרכוש טריקל פילטר פנימיים בסגנון של ג'אוול מתוצרת חברת אטמן ואפילו היים (מצמידים אותם בכריות יניקה לדופן האקווריום הפנימית). למי יש ניסיון עם הפילטרים הללו ?

bigdarman
Tuesday 11/12/2001, 05:23
אני משתמש באטמן 800 ל/ש אני מרוצה ממנו וממליץ עליו בחום.
אני גם משתמש בפילטר ביולוגי שמחובר אליו ראש כח.
לדעתי עדיף להשתמש בשני פילטרים חזקים מאשר אחד חזק מאד כי אם אחד מתקלקל יש אחד שבינתיים יספק את העבודה.
ככה גם נראה שנפח הסינון של המים יותר גדול.
אני לא חושב שיש כזה דבר פילטרצית יתר כי ככל שהאקווריום נקי יותר ככה הדגים בריאים יותר.
הפילטר אינו "חוסך" את ההחלפות השבועיות כי יש דברים שגם הפילטר לא יכול לנקות.

קובי
Wednesday 12/12/2001, 01:55
האם מישהו משתמש כאן בפילטר תת קרקעי ? למה אתם מחברים אותו ? לראש כוח או לאבן אוויר ?

אצלי זה הולך ככה:

באקווריום הציקלידים שלי יושב לו לבטח פילטר אימתני של "אטמן" בעל כושר פילטרציה של 1200 ל/ש. כמו שכבר צויין - פילטרים אלו באים עם "טפטפה" - צינור קשיח ומחורר לאורכו שמחלק את פיזור המים על פני כמה נקודות כדי שלא ליצור נקודת זרימה חזקה באקווריום. את הטפטפה הזו ד"א מיקמתי מייד מאחורי גוף החימום, כך שהמים נזרקים על גוף החימום וממנו אל האקווריום - זה מאד יעיל כי זה חוסך בהוצאות חימום ודואג שמים חמימים יגיעו לכל פינה באקווריום.

בנוסף יש לי פילטר תת קרקעי שלגמרי במקרה מכסה לי בערך 98% מקרקעית האקווריום (הלגו מתחבר כמעט בדיוק מושלם על מידות האקווריום). הפילטר הזה מכוסה בשכבה בגובה משתנה של חצץ (משני סנטימטר - בגלל החפירות, ועד עשרה סנטימטר - בגלל החפירות... החופר הוא הטקסס שהחליט להגדיר לעצמו טריטוריה בתוך החצץ). לפילטר התת קרקעי מחוברים שני ראשי כוח - אחד של 600 ל/ש והשני של 1000 ל/ש, מה שאומר שהאקווריום שלי (150 ליטר כולה) מחליף 2800 ל/ש. אבל זה טוב - כי יש לי ציקלידים לא קטנים בכלל, ולא נקיים בכלל.

באקווריום הצמחייה יש "רק" פילטר של אטמן שמעביר 600 ל/ש (האקווריום ההוא 120 ליטר), אבל יש בו המון צמחייה שמסייעת לניקוי.

כמו שאמרתי - החלפות המים השבועיות IT'S A MUST, בשני האקווריומים. בזמן החלפות המים אני מוסיף אנטי כלור או מגן סטרס (stress coat) שיש בו גם אנטי כלור למים. אני מחליף 10% בכל פעם.

פעם בשבועיים עד חודש בערך אנחנו מנתקים את הפילטרים החיצוניים ומבצעים בהם שפטים (שכוללים שטיפה של הקרמיקה, של הפחם הפעיל - היטב במים פושרים, ריקון הפילטר מהמים שלו וניקויו מהחלזונות - במקרה של הפילטר באקווריום הצמחייה למשל. או אז אנחנו ממלאים את הפילטרים במים חדשים, מוסיפים אנטי כלור לכמה דקות ומכניסים חזרה את המצע והופ - לאקווריום).

בתדירות נמוכה יותר אני מנתק את ראשי הכוח ושוטף אותם מבפנים ומבחוץ, כולל פירוקם וניקוי החלק הפנימי של האימפלורים.