צפה בגרסא המלאה : שושנון אוסלריס (פרקולה מזוייפת)


קובי
Saturday 21/09/2002, 03:32
שם: שושנון אוסלריס (ליצן פרקולה מזוייף)
שם מדעי: Amphiprion ocellaris

תמונה:
http://images.google.co.il/images?q=tbn:3XEORh8dg10C:www.ziizii.com/reef/reefpics/ocellaris.jpg

זהו אחד מן השושנונים (ליצנים) המעניינים יותר שניתן לגדל, והוא גם אחד הנפוצים שבהם. צבעו כתום, ויש עליו שלושה פסים לבנים התחומים בקו שחור דק ומדוייק. (הקו הזה מפריד בינם לבין הפרקולה האמיתית - שושנון תוקפן מעט יותר, אשר ליד הפס האמצעי שלו יש קו הפרדה שחור עבה, אשר יוצר צורת אוכף). הזנב תחום בקו שחור גם הוא, אבל ניתן להבחין בקו לבן דקיק שמקיף את הזנב כהילה.

גופו של האוסלריס מאד גמיש והוא יותר מתפתל מאשר שוחה. שחייתו איטית והוא לא אוהב זרמי מים חזקים מדיי באקווריום, מכיוון שהם מתישים אותו.

שושנון זה, בדומה לקרובי משפחה אחרים שלו, מסוגל ליצור קשרים סימביוטיים עם חסרי חוליות ארסיים (דוגמת אלמוגים רכים ובעיקר - שושנות). הסימביוזה הזו קיימת באקווריום ומספקת לשושנון הגנה ולשושנה - שאריות מזון טעימות. גם באקווריום ניתן לראות סימביוזה זו, לפעמים עם בני זוג יוצאי דופן כמו באבל קוראל או מושבת קסניות גדולות במיוחד. במקרה של חסר חוליות ארסי (רובם כאלה במידה כזו או אחרת), יתחכך השושנון בשטח הפנים של חסר החוליות על מנת לעודד את עורו להפריש שכבה שתגן עליו מפני הרעל הספציפי הזה. תהליך ההתרגלות אורך מספר ימים ולפעמים גם מספר שבועות, ואז מגדיר השושנון לעצמו את חסר החוליות כטריטוריה שלו, ומגן עליו בחירוף נפש מפני כל פולש ואורב.

במקרה שבו אין שושנה או כל חסר חוליות ארסי אחר, יגדיר לעצמו השושנון טריטורה כמו קונכייה ריקה או מאורה כלשהי, ובדרך כלל יצמד אליה או לפחות - לא יתרחק ממנה מעל הדרוש.

השושנונים אוכלים כמעט כל מזון מלאכותי וחי ואינם מציבים דרישות מיוחדות מן האקווריומיסט - מלבד אחת: מוטב להכניס את כל השושנונים בני אותה משפחה בו זמנית - מכיוון שאחרת הם עלולים להיות מעט תוקפניים זה כלפי זה.