צפה בגרסא המלאה : אחזקת אקווריומים מלוחים ופתרון בעיות - מא: גדי רושין


איתי
Wednesday 19/03/2008, 10:46
אחזקת אקווריומים מלוחים ופתרון בעיות.
מאמר מקורי מאת – גדי רושין

במאמר הקודם "מלוחים למתחילים" סקרנו את המערכת מבחינת ציוד והדגשים כללים, הכרנו את משפחות הדגים והאלמוגים ,למדנו איך לאקלם אותם ולמה לשים לב.
במאמר הזה, ננסה להתייחס גם לאחזקת האקווריום השוטפת ולעבור על מספר בעיות העלולות לצוץ לנו בדרך.

מעקב אחר האקווריום –
במערכות מלוחות אנו משתמשים בציוד מגוון הכולל משאבות רבות, גופי חימום, מקררים ,פורק וכו.
התלות במכשירים רבים כל כך (אשר רובם עובדים על בסיס קבוע) יוצר סיכון תמידי -עקב תקלות בציוד ,לפגיעה באיזון המערכת על כל ההשלכות הנובעות מכך .
אמנם לא כל תקלה בציוד מסתיימת בקריסת האקווריום אבל לא כדאי לקחת סיכונים מיותרים ולהפקיר ציוד לא שמיש במערכת שלנו.

http://www.aqua.org.il/pic/Articles/GadiReef/pic061wz3.jpg

חובה לבדוק מידי יום את הדברים הבאים:
1) פעולת המשאבה הראשית (ניתנת לאיבחון מיידי על ידי זיהוי זרמים בסאמפ ומפלס מים קבוע באקווריום).
2) טמפרטורה – ישנם מיקרים רבים של קפיצת טמפרטורה (מחמם תקול) או צניחת טמפרטורה (מחמם או מקרר תקולים).
3) פעולת הפורק (יש לבדוק שההקצפה "חלקה").
4) בחינה כללית של המערכת לפעולת שאר ציוד (חיבורי החשמל , הינתקות תקעים, התחממות ציוד חשמלי וכ"ו).

החלפות פרלון-
על הסינון המכני (שאריות אוכל, רפש לסוגיו וכו) שלנו אמון הפרלון. עקב הצטברות כל הרפש של המערכת בפרלון, מהר מאוד הוא הופך למקור ניטראט וזיהום .אסור לחסוך בפעולה זו - יש להחליף פרלון אחת למספר ימים (במיוחד במערכות ריף – שם הניטראט חייב להישאר נמוך מאוד).
אסור לסחוט את הפרלון מעל הסאמפ (זה עלול להחזיר כמות מסוימת של רפש למערכת).
יש להשתמש בפרלון חדש כל פעם ולא לרחוץ ולהחזיר חזרה (פעולת הרחיצה תהרוג את הבקטריות שגדלו על הפרלון והחזרתן של הבקטריות המתות למערכת תגביר מאד את העומס הביולוגי ותזהם את המערכת).

חלק מהחובבים משתמשים בגרב מיקרונית כתחליף לפרלון, גם אותה יש לרחוץ כל מספר ימים אחרת גם היא תהפוך למלכודת ניטראט.
ניקוי הגרב מתבצע על ידי הפיכתה לצד החיצוני ושטיפתה בזרם חזק. יש גם חובבים שמכניסים אותה למכונת הכביסה להרתחה אך ללא סבון או מרכך.

ניקיון פורק-
אחת לשבוע יש לרוקן את כוסית הפורק (כמובן שאם היא התמלאה לפני כן יש לרוקן במרווחי זמן מצומצמים יותר), חשוב מאד להקפיד כי עם ריקון הכוסית יש תמיד לנקות את צוואר הפורק עליו היא מחוברת.
מאחר ופעולת הפורק מבוססת על הגעת בועיות האוויר במעלה הקולונה לכוסית, אם צוואר הכוסית אינו נקי וחלק (מלא ברפש) פעולת הפורק נפגעת עקב התפוצצות בועיות טרם הגעה לכוסית ויעילותו תפחת .
בנוסף , מפעם לפעם יש לבדוק את פתחי כניסת האוויר והמים ,מעברי המים בפורק וכדומה ולנקות במידת הצורך.

http://www.aqua.org.il/pic/Articles/ReefProblems/cup2.jpg
מתוך - i3.photobucket.com

ניקיון מדיה ביולוגית-
אם מסיבה כל שהיא מתעורר הצורך לנקות את המדיה הביולוגית שלנו, אסור לעולם להוציא אותה ממי המערכת!
יש למלא גיגית או דלי במי האקווריום (בזמן החלפת מים) ולנער את המדיה בתוך המים.

בדיקות מים-
כמו במערכות המים המתוקות, גם כאן אנו חייבים לשמור על איכות מים גבוהה , אולם מאחר ומערכות מלוחות רגישות מאד לשינויים באיכות המים – איכות המים היא נקודה בעלת חשיבות גבוהה ביותר .
על מנת לקיים מערכת מלוחה עם מים באיכות גבוהה , חשוב לנטר אותם באופן שוטף על ידי ביצוע בדיקות תכופות ומעקב אחר התוצאות .
מומלץ מאד לבחור ולהשתמש בערכות בדיקות איכותיות ולא להתפשר בחלק זה.
הבדיקות שאנו מבצעים באקווריומי מרינה הן:

1) אמוניה NH3 (כמות נדרשת "0").
2) ניטריט NO2 (כמות נדרשת "0").
3) ניטראט NO3 (התוצאה המקסימלית "30-40" במרינה. בריף, צריך לרדת עד "10", אלמוגים קשים דורשים ניטראט הנושק לאפס).
4) PH חומציות המים ( התוצאה הרצויה היא 8.1 – 8.4)
5) מליחות (ריף – 1.024-1.027 מרינה – 1.010-1.024)

באקווריומי ריף נוספות גם בדיקות אלו:

6) קאלציום לבעלי LPS\SPS (רמה נידרשת 400-450).
7) אלקליניטי (הרמה המומלצת של אלקליניטי היא 10-12).

http://www.aqua.org.il/pic/Articles/ReefProblems/p_27330_36792D_fish.jpg
מתוך - www.drsfostersmith.com

כמובן שישנן עוד בדיקות רבות, הנדרשות רק במקרים של בעיות נקודתיות.

את הבדיקות יש לבצע על בסיס שבועי ולעקוב אחר התוצאות. הפרמטרים של המים הינם האינדיקציה הישירה והמיידית לבריאות המערכת והמעקב השוטף יאפשר איתור וזיהוי בעיות כבר בשלבים הראשונים - עוד לפני שנזהה סימני מצוקה בדגים או באלמוגים .

החלפות מים-
כלל האצבע הנפוץ אומר שיש להחליף כ 10 אחוז מים אחת לחודש.
אני ממליץ לזנוח את ההמלצה היבשה ולהתאים את כמות החלפות המים שלנו למערכת המדוברת, למשל באקווריום בעל אכלוס גבוה יש לבצע החלפות מים בתדירות גבוהה יותר .
באקווריומי מרינה, מומלץ לבצע גם שאיבות רפש תוך כדי החלפת המים.

ההחלפה עצמה:
יש למלא מיכל במים (מי אוסמוזה או מי ברז – במי ברז אסור לשכוח להוסיף אנטי כלור/כלוראמין במינון לפי הוראות היצרן) ולהמליחם בהתאם למליחות האקווריום. יש להשאיר את המיכל לנוח במשך הלילה על-מנת שהמלח יתמוסס כליל ולאפשר לתערובת להתייצב. במהלך ההמתנה יש גם לחבר גוף חימום על מנת שטמפרטורת המים במיכל תהיה שווה לטמפרטורה באקווריום.
את ההחלפה מומלץ לבצע מהסאמפ (אלא אם מבצעים בד בבד גם שאיבת רפש) .
לאחר ההחלפה יש לזכור לחבר את כל השקעים וחיבורי החשמל שניתקנו בחזרה , ולבצע סקירה מהירה שכל המערכות מחוברות ועובדות.

טיפול כולל לסאמפ-
מאחר ומסלול זרימת המים במערכת גורם להיצטברות של הרפש מהמערכת בסאמפ, עם הזמן עלולים מיצבורי הרפש להפוך למוקדי זיהום .
מידי תקופה (חצי שנה לערך) יש לנקות את הסאמפ מכל הרפש שנצבר במעברים ובתאים שבו.

טיפולים יסודיים לציוד-
לכל משאבה, פורק, מקרר וכו' יש בהוראות היצרן הוראות לטיפול יסודי תקופתי.
יש לחפש בהוראות היצרן את ההנחיות הספציפיות לטיפולים אלו ולבצעם כראוי –הקפדה על טיפולים אלו מבטיחה עבודה מתמשכת ובטוחה של הציוד שלנו.

פתרון תקלות:
ישנן מספר רב של תקלות העלולות לצוץ לנו עם הזמן, בחלק זה אני אנסה לחזות מספר תקלות תכופות המזדמנות לנו כמגדלי ריפים ומרינות ואנסה לתת פיתרונות לכל אחת מהן.

עליית אמוניה \ ניטריט –
כמוזכר למעלה, יש לבצע בדיקות שבועיות למי האקווריום. אמוניה וניטריט הם כידוע חומרים רעילים .
הסיבות העיקריות והנפוצות ביותר לעליית רמת אמוניה עלולות להיות:
1) דג מת.
2) האכלת יתר.
3) פגיעה במערכת הביולוגית (בעקבות טיפול שגוי במדיה הביולוגית).
4) הצטברות מופרזת של רפש.
5) אכלוס יתר.

משזוהתה עליית אמוניה, מה עושים?
1) ראשית מוודאים כי ערכת הבדיקה בתוקף.
2) מבצעים ספירת מלאי לאוכלוסיה ומוודאים שלא נעלם לנו איזה דג.
3) בודקים באם האכלנו יותר מידי (נוכחות שאריות אוכל ) או שאחד מהסעיפים המוזכרים למעלה תקפים.
4) מבצעים רענוני מים רבים עד שרמות האמוניה חוזרות לרמות אפסיות.

עליית ניטראט –
ניטראט אמנם רעיל פחות מאמוניה וניטריט, אך ברמות גבוהות עלול לסכן את אוכלוסיית הדגים שלנו.
אוכלוסיות האלמוגים וחסרי החוליות תיפגענה כבר ברמות נמוכות.

עליית הניטראט תגרם מ:
1) עומס ביולוגי מוגזם ביחס לנפח האקווריום (יותר מידי דגים).
2) פורק חלבונים לא מתאים או לא מכוון.
3) האכלות תכופות ו/או גדולות מידי.
4) צוות ניקוי לא מספק (קונצ'ים, טורבו סניילס וכו')
5) החלפות המים בתדירות\כמות נמוכה.

כשנתגלתה עליית ניטראט, מה עושים?
דרכים להורדת ניטראט באקווריומי ריף - מאמר מקורי מאת: גדי רושין (http://www.aqua.org.il/modules.php?name=News&file=article&sid=772&mode=&order=0&thold=0)
http://www.aqua.org.il/modules.php?name=News&file=article&sid=856&mode=&order=0&thold=0 (עציץ (רפיוג'ים) של מים מלוחים - מאמר מקורי מאת: Oz )

פורק שהפסיק להקציף –
כפי שידוע לכולנו, פורק החלבונים הוא לב המערכת, המערכת יכולה אמנם לשרוד מספר ימים ללא פעולת הפורק אך מומלץ בחום לא לדחות את הטיפול בבעיה לפני שתתחיל הידרדרות שלא נוכל לעצרה.

ישנן מספר סיבות שבגללן עלול פורק החלבונים להפסיק את פעולתו.

העיקריות והנפוצות ביותר :
1) חסימה בכניסת האוויר לפורק.
2) חסימה בכניסת המים.
3) משאבת סיכות פגומה.
4) בפורקי באקט – בית באקט סתום.
5) שימוש בתוספים מסוימים היוצרים פעולה כימית שעלולה להפסיק את פעולת ההקצפה.

נפילות או עליות טמפרטורה-
בריף במיוחד אך גם במרינה יש לשמור על טמפרטורה יציבה ככל האפשר.
חשוב לגלות ערנות תמידית ליציבות הטמפרטורת באקווריום – שינוי טמפרטורה הינו אחד הסיכונים הגבוהים ביותר לשוכני המערכות המלוחות.
אם מתגלה בעיה של עליית או ירידת טמפ', יש לבדוק:
1) מחמם תקול או לא מתאים לנפח המים.
2) מקרר תקול או לא מתאים לנפח המים.
3) בחורף, חלון פתוח באזור האקווריום עלול לגרום לצניחת טמפרטורה מהירה עקב הרוחות.

בליצ'ינג של אלמוג-
באלמוגים קשים, תופעת הבליץ' (Bleach) מסמלת את סוף חייהם.
ישנם מספר סיבות העלולות לגרום למוות האלמוג:
1) זרמים או תאורה לא תואמים לצרכיו של האלמוג.
2) מכה שהאלמוג קיבל (מכה פיזית שהוא קיבל במשלוח, נפילה וכו.)
3) ניטראט גבוה.
4) צריבות מאלמוג שכן.
5) טמפרטורה גבוהה.

דיי קשה לעצור את התופעה, מה שניתן לעשות זה פשוט לשבור את האלמוג לחלקים ולפזר אותם באקווריום.
מאמר המפרט ומסביר על התופעה:
בליצ'ינג- הכי נמוך שיש -ELMI (http://www.aqua.org.il/modules.php?name=News&file=article&sid=92&mode=&order=0&thold=0)

http://www.aqua.org.il/pic/Articles/ReefProblems/BleachedCoral.JPG
מתוך - www.pifsc.noaa.gov

התפרצות ציאנו בקטריה-
ציאנו בקטריה נוצרת בסביבת מים באיכות ירודה.
סיבות העלולות לעורר תופעה זו:
1) חמצון מים נמוך מהנדרש .
2) זרמים חלשים מידי באקווריום.
3) עודף נוטריאנטים (עקב האכלות יתר וחוסר החלפות מים).
4) תאורה בספקטרום לא מתאים.

http://www.aqua.org.il/pic/Articles/ReefProblems/cyanobacteria.jpg
מתוך - burtonbiology.com

הוספת זרמים לאקווריום ושיפור התנאים (הורדת כמות האכלות, החלפות מים) פותרות את הבעיה ברוב המקרים.

סיכום-

חשוב להדגיש כי רוב התקלות דיי פשוטות לפתרון כאשר הן מאותרות בשלבים הראשונים לפני שגרמו נזקים קשים ובלתי הפיכים וכי על ידי ביצוע טיפול שוטף ושיגרתי ניתן למנוע את רובן .

כמובן שישנן עוד המון בעיות ותקלות שיצוצו בהמשך הדרך, אבל נשאיר משהוא למאמר הבא .....

אני וצוות האתר נשמח לייעץ לכם בכל אשר תחפצו (כשיש לנו זמן וכוח...)

בשביל זה אנחנו כאן!

שלכם,
גדי רושין וצוות תוכן.

NOAMW
Wednesday 19/03/2008, 10:57
מצוין :up:

ראובן
Wednesday 19/03/2008, 10:58
גדי, יפה מאוד. מושקע כמו תמיד.

תודה. :up:

bugsbunny
Wednesday 19/03/2008, 11:51
תודה רבה :up:

מונו
Wednesday 19/03/2008, 17:20
:up:

ליאב200
Wednesday 19/03/2008, 19:33
תודה רבה מאמר יפה

רותם
Wednesday 19/03/2008, 20:40
אחלה מאמר. :up:

Oz
Wednesday 19/03/2008, 21:25
מאמר מעולה.
הלינק למאמר עציץ מנגרובים שבור. תמיד דופקים את השחורים... :hair:

לשמור, להדפיס ולגזור ולתלות ליד האק'!
:up:

אלי הרפז
Thursday 20/03/2008, 00:03
יפה מאוד :up:

ran77
Thursday 20/03/2008, 00:13
לא הבנתי את המשפט הזה :

3) פעולת הפורק (יש לבדוק שההקצפה "חלקה").

גדי רושין
Thursday 20/03/2008, 20:46
לא הבנתי את המשפט הזה :

3) פעולת הפורק (יש לבדוק שההקצפה "חלקה").

אחידה.. אולי זו מילה יותר מתאימה...

OR809
Thursday 27/03/2008, 15:33
אחלה... :up:

filteron
Sunday 30/03/2008, 01:20
פשוט תענוג לקרוא

איתי73
Saturday 19/04/2008, 13:00
גדי תענוג ...

צריך להיות בדביק :up: