פורטל אקווה פורומים מגזין אקווה AquaDex

גורמי אפור, כחול, זהוב

שם מדעי: Trichogaster trichopterus
שם נפוץ: Opaline Gourami, Three Spot Gourami, Golden Gourami, Marbled Gourami
שם עברי: גורמי אפור, כחול, זהוב
משפחה: אנאבסיים
דרגת קושי:
מקור הדג: דרום-מזרח אסיה
הכרות ראשונית: Pallas, 1770
זיהוי בין המינים: הזכר לרוב בעל צבע כתום אינטנסיבי יותר לאורך סנפירי השת והגב. קצה סנפיר הגב שלו מחודד הרבה יותר בהשוואה לזה של הנקבה, אך נקבות לעיתים מפתחות סנפיר גב ארוך מהרגיל ועלולות להראות כזכרים. לרוב הנקבות בעלות גוף גבוה יותר מזה של הזכר ובמבט מלמעלה הן רחבות יותר בעיקר באיזור הבטן (עקב כמויות הביצים שלהן). קיימים שלושה זני צבע- הטבעי הוא אפור עם שטיפות כתומות על הסנפירים, אחריו בא הכחול- גופו נע בין תכלכל לכחול אינטנסיבי ביותר, לרוב בעת הבגרות המינית מופיעות שטיפות כתומות על הסנפירים, האחרון הוא הזהוב- נוצר מהכלאות של כחולים בעלי שטיפות חזקות מאוד עד שהגיע למצבו הנוכחי- הדג בצבע צהבהב עד צהוב אינטנסיבי מאוד, בקושי שמים לב לשטיפות הכתומות עקב הצבע של הדג. אצל כל זני-הצבע, הנקבות מופיעות באותם צבעים כשל הזכרים.
מימדי הדג: 10-12 ס"מ
מידע כללי: אחד הדגים הפופולרים ביותר שקיים כבר עשרות רבות של שנים בחנויות, מגדלים רבים התחילו את האקווריומים הראשונים שלהם בגידול הגורמי הזה.
הדג בעל גוף מוארך ושטוח ומזכיר מעט בצורתו גלשן. צורת גופו מראה על התאמתו למים עומדים או בעלי זרמים עדינים למדי. שני סנפירי-הגחון שלו התפתחו לאיברי חישה חוטיים העוזרים לו להתמצא בסביבתו שלרוב הינה עכורה ולמצוא מזון. לאור תנאי הראייה הלקויים יחסית של בית גידולו הזכרים פיתחו צבעים חזקים ע"מ לזהות אחד את השני.
מאוד מתאים לצמחייה ואפילו זקוק לה מאוד בכדי להרגיש באמת בבית. אינו נוגע לרעה בצמחים בכלל.
נוטה להתחבא הרבה בין סבכי הצמחים. הדג מאוד ביישן ובעיקר בתקופת ההתאקלמות שלו לאקווריום חדש. לאט לאט לומד לצאת החוצה להראות את עצמו ואפילו לומד מה מגיע לו ואיך לקחת את החלק הזה כאשר מאכילים באקווריום. לקראת הבגרות המינית מגלה יותר ויותר תוקפנות כלפי כל חברי האקווריום.
שכיחות בחנויות: מצוי
אודות הדג באקווריום
אזור באקווריום:
תנאים דרושים: גודל מיכל: החל מ-80 ליטרים, מים חמים, צמחייה סבוכה בנוסף למסך צמחים צפים, אוויר לח מעל פני המים (מכסה צמוד), אור מעומעם (ניתן לעמעמם אור חזק ע"י צמחים צפים), סינון עדין אך יעיל ביולוגית, חצץ כהה (נוטה להדגיש אפילו יותר את צבעיו החזקים של הדג).
טיפול: דגש על תזונה טובה ומאוזנת. סינון יעיל עם זרם איטי (הדג לא עמיד בזרמים חזקים), אור ממוצע עד חלש- מעדיף מסך של צמחים צפים בכדי שיסנן את רמת האור החודרת אל המים.
מזג והתנהגות חברתית: שקט, וצבעוני. עם הדג יש בעייה אחת קטנה- כמו כל סוגי הגוראמים, הבוגרים (בעיקר הזכרים) נוטים להפוך לביריונים של האקווריום. מתרבה באקווריום ללא כל בעיה. לדאוג למזון צמחי- הדג נוטה לפתח עצירויות ולמות מבלואט.
לרוב שקט מאוד. לעיתים לקראת עונת הרבייה הזכר נהייה אגרסיבי כלפי דגים אחרים ובמיוחד כלפי זכרים אחרים בני מינו. אינו גורם לבעיות כלשהן ומסתדר כמעט עם כל הדגים הרגועים, ולעיתים אפילו עם דגים סמי-אגרסיביים.
תזונה: אוכל הכל מהכל. לרבייה יש לתת תוספת נכבדת של פרוטאינים מהחי (תולעי דם, זחלי יתושים ודפניות הם מהמומלצים ביותר). יש לתת תוספת של מזון צמחי, שכן הדג נוטה לחסימות -מעיים ולמוות מ-Bloat.
שותפים לאקווריום: דגים רגועים, עדיף שיהיו בסביבות גודלו (עד 15 ס"מ אורך). דגים מהירי-שחייה קטנים כגון זברה-דאניו, טאניכטיסים ובארבים למיניהם מהווים תוספת מצויינת לאור הניגוד שגורמים הדגים ומדגישים עוד יותר את נוכחותו של הגוראמי, בנוסף לכך, כל עוד הם קטנים יחסית (עד 10 ס"מ) הם ממש לא מפריעים לגוראמים. יכולים להסתדר גם עם דגים יותר תזזיתיים ומעט יותר טריטוריאליים כגון ציקלידים ננסיים וכו'...
רבייה: הזכר בונה קן בועות מתחת לחופת צמחים, לרוב הוא מכניס גם חתיכות צמחים קטנות ושורשי צמחים לקן בכדי לחזק אותו. הזכר מחזר אחרי הנקבה ומנסה לפתות אותה לשחות אל מתחת לקן. ברגע שהיא שם הזוג מתחבק ומפריש את הביצים והזרע. הביצים בצבע שקוף וצפות אל פני המים, משם הזכר אוסף אותן ולעיתים כשהנקבה מתעוררת בזמן מן החיבוק גם היא עוזרת במטלה. לאחר מכן הזכר מגרש אותה ומנסה למשוך אותה שוב, הנקבה לרוב נענית עד שנגמרות לה הביצים והזכר מגרש אותה מכיוון שאינה נענית לחיזוריו והנקבה לא חוזרת יותר, בשלב הזה מוציאים את הנקבה מהאקווריום. הזכר מטפל בביצים ובדגיגים. הביצים בוקעות לאחר כ-24 שעות והדגיגים מתחילים לשחות כמה ימים לאחר-מכן (תלוי בטמפרטורה). יש להוציא את הזכר מהאקווריום בשלב הזה בכדי שלא יאכל את הדגיגים. את הדגיגים מאכילים במזון דק מאוד מאוד למשך כשבועיים-שלושה ולאחר מכן ניתן להתחיל עם מזון מעט עבה יותר (שמתאים כמובן לגודל הפה של הדגיגים). לשמור על אוויר לח מעל פני המים (מומלץ לשים מכסה צמוד), וסינון המים יתבצע ע"י סינון בפילטר ספוג עדין המופעל ע"י משאבת-אוויר ולא ע"י שום פילטר אחר. אחוזי השרידה של הצאצאים הם לרוב נמוכים וקשה להגיע עם הדג לתוצאות טובות בעזרת מזון יבש בלבד- הדגש כאן הוא על תוספת נכבדת ביותר של מזון חי לצאצאים לפחות עד הגעתם לגודל של 3 ס"מ.
נתונים טכניים
טווח טמפרטורות: מ-24°C עד 30°C
pH - חומציות: מ-6.8 עד 7.5
dGH - קשיות: מ-5 עד 25

צולם ע"י שבי שבת

 

 

צולם עי חיים שוחט

צולם ע"י שבי שבת