פורטל אקווה פורומים מגזין אקווה AquaDex

לפורינוס מנוקד

שם מדעי: Leporinus nijsseni
שם נפוץ: Spotted Leporinus
שם עברי: לפורינוס מנוקד
משפחה: חריתיים
דרגת קושי:
מקור הדג: דרום אמריקה- סורינם וגיאנה הצרפתית
הכרות ראשונית: Garavello, 1990
זיהוי בין המינים: אין הבדלים נראים לעין
מימדי הדג: 15-17ס"מ
מידע כללי: לפורינוס מנוקד דג חינני ומרתק לגידול בעל קונטרסט צבעים וטקסטורה אשר תמשוך כל עין הצופה באקווריום הביתי. לפורינוס זה, כשאר בני משפחתו בעל תכונה ייחודית לשחות למרחקים קצרים או 'לרחף' במי האקווריום כאשר גופו מוטה כלפי מטה ופניו מביטות בזווית של כ45 מעלות אל פני הקרקעית. צבע הבסיס של לפורינוס זה חום בהיר ועליו כתמים כהים בגדלים שונים בגוון פחמי. שלושה מן כתמים יהיו על כל פרט של לפורינוס מנוקד בעוד ששאר הכתמים הם מעין "טביעת אצבע" אנדווידואלית לכל דג, בשלושת הכתמים הללו עובד קו הצד, התם הראשן הוא מתכת לסנפיר הגבי, השני מתחת לסנפיר השומני ואילו הכתם האחרון הוא בבסיס הזנב.
במצב של סטרס או בזמן כיבוי האורות, ניתן לחזות בשינוי צבעים יפיפה, כאשר הכתמים השחורים הופכים ללבנים-צהבהבים ואילו צבע הבסיס של הגוף הופך אפור כהה (ראו תמונות) ומאפשרים לדג הסוואה טובה יותר.
דג זה פעיל מאד באקווריום ויכול להוות דג מטרה או חלק מאקווריום קיבוצי. אם זאת יש לשים לב שללפורינוס זה כמו לשאר בני משפחתו יש נטייה לנגוס בסנפיריהם של דגים ארוכי שובל או דגים אטיים, ולכן הלפורינוס המנוקד מומלץ למגדילים מנוסים שיידעו לשלבו באקווריום הקיבוצי בתבונה.
שכיחות בחנויות: מגיע מעת לעת
אודות הדג באקווריום
אזור באקווריום:
תנאים דרושים: דג עמיד וסתגלן אשר יסתדר בטווח רחב של טמפרטורות ותנאי מים אחרים. יחד עם זאת, יש לדאוג לדג זה לאקווריום מרווח, בפרט אם הוא גדל יחד עם מספר פריטים בני מינו.
אקווריום בנפח 150-200 ליטר יתאים לגידול של כשישה פריטים ממין זה.
טיפול: הטיפול השוטף כולל גיוון במזון ופקיחת עין אוכלוסיית האקווריום, שכן דג זה מוצא עניין רב בסנפירי דגים אחרים או בצמחייה בעלת עלווה רכה.
מזג והתנהגות חברתית: מאפיין ייחודי ומשעשע לדג זה הוא המריבות הבלתי פוסקות והאינסופיות של מין זה עם בני מינו. ניראה כאילו שהמרדפים הקצרים לעולם לא יפסקו. האולם, אין במריבות הבין חברתיות פגיעה במי מבין המעורבים ובד"כ הן כוללות מרדפים הדדיים ואקראיים בין כל חברי הקבוצה ולא אחר דג יחיד.
אם רוצים בכל זאת להימנע מהתנהגות זו, ניתן לרכוש מספר פריטים בגדלים שונים, כך נזכה הן לראות התנהגות בין חברתית וכן תיווצר היררכיה בין הדגים שתמנע את המריבות והמרדפים האינסופיים.
תזונה: דג זה אוכל כל. יש לגוון בין תזונה בשרית לתזונה צמחית.
הלפורינוס תמיד שש למזון ותאבונו וחינניותו בשעת האכלה הם אינדיקציה טובה לבריאותו.
מין זה עשוי לסייע בניקוי וחיסול אצות במיכל.
שותפים לאקווריום: ניתן לגדל דג זה עם מינים גדולים וקטנים דג דגים מהירי שחייה או אף קרובי משפחה כמו הלפורינוס המפוספס (לפורינוס פאסיאטוס). מטיניסים, טטרות קטנות, קורידורסים וציקלידים דרום אמריקאים עשויים להתאים.
יש לשים לב שדגים איטיים כמו Lים או סטינגריי עלולים להינשך בזנבם ע"י הלפורינוס.
חסרי חוליות כמו שרימפים לא יחזיקו מעמד לאורך זמן עם דג זה.
רבייה: לא ידועה רבייה של מין באקווריום.
נתונים טכניים
טווח טמפרטורות: מ-20°C עד 28°C
pH - חומציות: מ-5.0 עד 7.5
dGH - קשיות: מ-1 עד 15

 

 

לפורינוס מנוקד בצבעי סטרס. צילם יואב טריגלו.

 

 

לפורינוס מנוקד- קבוצת פריטים. צילם יואב טריגלו

 

לפורינוס מנוקד. צילם יואב טריגלו

 



 לפורינוס מנוקד צולם על ידי חוות הדג המעופף.